تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
plusresetminus
حزب الله:یک کارشناس امور مالیاتی گفت: ثبت‌کردن اطلاعات خریدوفروش‌های طلا و سکه منجر به افزایش شفافیت درآمد طلافروشان شده و این موضوع به دلیل ایجاد زمینه‌سازی برای پرداخت مالیات در آینده، سبب نگرانی و اعتراض برخی از طلافروشان شده است.
۰
کد مطلب : ۳۲۷۸۸۰
چرا مالیات طلا فروشان از کارگران هم کمتر است؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی ملک‌زاده، کارشناس امور مالیاتی ضمن اشاره به نادرست بودن خبر منتشرشده در خصوص اخذ مالیات 25 درصد از طلافروشان یا خریداران طلا توضیح داد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال 1398 مصوب شده و طبق قانون، حدود یک سال و 3 ماه تا یک سال و نیم بعد از ابلاغ آن یعنی آبان‌ماه 98 بابت راه‌اندازی سامانه مودیان زمان در نظر گرفته شده بود؛ اما به دلایل مختلف نظیر پیچیدگی سامانه، کندی و تعلل پیمانکار پروژه سامانه مودیان راه‌اندازی آن از زمان مقررشده تاکنون انجام داده نشده است.
ملک‌زاده با اشاره به اقدامات انجام شده از انتهای دولت قبل و در دولت جدید در راستای راه‌اندازی سامانه مودیان عنوان کرد: تلاش‌هایی از قبیل ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان و پایانه‌های پرداخت، غیرفعال‌شدن دستگاه‌های پوزی که به پرونده مالیاتی اتصال نداشتند و همچنین متصل‌کردن بعضی از دستگاه‌های کارت‌خوان به پرونده مالیاتی برای راه‌اندازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان انجام شده است.
وی ادامه داد: بعد از آن در دولت جدید نیز سعی شد تا ضمن تکمیل‌کردن سامانه مودیان، اقداماتی برای پیشرفت راه‌اندازی سامانه انجام شود مهم‌ترین کار دولت دراین‌رابطه را می‌توان به ثبت‌نام مرحله‌ای مودیان مختلف اشاره کرد. لایحه تسهیل تکالیف مودیان در سامانه مودیان ارائه شد و طی آن ضمن انجام مرحله‌بندی ثبت‌نام مودیان در سامانه، پیشنهادهای اصلاحی برای قانون پایانه‌های فروشگاهی سامانه مودیان مطرح شد.
این کارشناس امور مالیاتی در خصوص قانون تسهیل تکالیف مودیان بیان کرد: بر اساس این قانون از اول دی‌ماه سال جاری مشاغلی که میزان فروش آن‌ها بالای 18 میلیارد تومان است ضرورت دارد تا ضمن ثبت‌نام در سامانه مودیان، صورتحساب الکترونیکی نیز صادر کنند. به صورت خاص طلافروشان نیز باید ابتدا در سامانه مودیان ثبت‌نام کرده و همچنین صورتحساب الکترونیک نیز صادر کنند اما متأسفانه در حال حاضر برخی از افراد این صنف از صدور صورتحساب الکترونیکی ممانعت می‌کنند.
ثبت اطلاعات خریداران طلا بابت اخذ مالیات نیست
وی در خصوص امکان اخذ مالیات از خریداران طلا توضیح داد: به‌طورکلی در سامانه مودیان چند نوع صورت‌حساب وجود دارد ازآنجایی‌که طلا یک کالای خاص محسوب می‌شود باید صورت‌حساب نوع اول برای آن صادر شود و در آن هم اطلاعات فروشنده هم خریدار درج می‌شود به همین سبب برخی از مردم این نگرانی را داشتند که در آینده امکان اخذ مالیات از آنها وجود دارد؛ اما بر اساس اعلام سازمان مالیاتی نیازی به ثبت اطلاعات خریداران در صورت‌حساب الکترونیکی نیست.
اعتراض و ترس طلافروشان برای پرداخت مالیات واقعی
ملک‌زاده دررابطه‌ با دلیل نگرانی طلافروشان از مالیات و ثبت اطلاعات در صورت‌حساب الکترونیکی بیان کرد: ثبت‌کردن خریدوفروش‌ها و به دنبال آن شفاف‌شدن اطلاعات درآمدی طلافروشان سبب اعتراض و نگرانی برخی از آنها برای امکان لزوم پرداخت مالیات واقعی در آینده شده است.
این کارشناس امور مالیاتی در خصوص علت شکاف مالیاتی بین طلافروشان با سایر مشاغل و حقوق‌بگیران تشریح کرد: طلافروشان صرفاً از کارت‌خوان یا سایر پایانه‌های پرداختی که سازمان مالیاتی بر آن رصد کافی ندارد استفاده می‌کنند به عبارتی عدم استفاده از ابزار شفاف‌سازی سامانه مودیان و صورت‌حساب الکترونیک باعث شده تاکنون اندازه واقعی درآمد طلافروشان شناسایی نشود و به همین خاطر این قشر مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.
ملک‌زاده در پایان تصریح کرد: به سبب درآمد بالای طلافروشان میزان مالیات آنها نیز به همین نسبت زیادتر می‌شود از همین رو پرداخت مالیات کمتر یا فرار مالیاتی برای آنها صرفه اقتصادی بالاتری دارد از سوی دیگر متأسفانه این اشخاص امکان لابی‌گری و نفوذ بالایی برای فرار مالیاتی دارند درحالی‌که افراد حقوق‌بگیر، کارگر و کارمند توان مقابله و پرداخت مالیات کمتر ندارند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین