تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
plusresetminus
حزب الله:رئیس‌جمهور گفت: ما به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس در دو وظیفه مهم خود یعنی «تقنین و نظارت» کوتاه بیاید.
۰
کد مطلب : ۲۲۶۴۷۴
نمی‌خواهیم مجلس درتقنین ونظارت کوتاه بیاید/وظیفه مجلس اجرایی نیست
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آغاز مجلس یازدهم را خدمت همه نمایندگان محترم و ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. پارلمان ‌مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی، مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است. اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و آن نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نائینی و تا امام راحل رضوان الله، نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.
وی عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی، از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی هایی نشستند و ادای وظیفه کردند. از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری، تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون رجایی، باهنر و چمران که در مجلس اول بر همین صندلی ها نشستند و به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.
رئیس‌جمهور افزود: هم دوران دولت چهارساله، پایان پذیر و کوتاه است و هم دوران مجلس چهارساله، پایان پذیر و کوتاه است؛ اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ، قانون متقنِ صحیحِ کارآمد مفید برای جامعه است.
روحانی با اشاره به اینکه مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم ترین قانون، هنوز هم برای ایران و قانونگذاری ایران جای افتخار است، گفت: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است. ان شاءالله امیدوار هستیم در یک سال باقیمانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
وی بیان کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را به موجب قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می دانیم و اگر همه فکرها برای منافع ملی و امنیت ملی و مصالح و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه های انتخابیه ترجیح دهیم که بی تردید مجلس نه مجلس حوزه های انتخابیه است و نه مجلس اقوام و جناح ها و نه مجلس فرق است، مجلس شورای اسلامی خانه ملت و از آن ملت است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه های انتخابیه و جناحی به عنوان اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود. در اینجا به طور مختصر و خلاصه خدمت نمایندگان محترم مجلس یازدهم عرض می‌کنم که دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج ساله و سه ساله قرار گرفت. در پنج سال اول، مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه ها در سال های اولیه هم شاهد گشایش ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودیم و هم شاهد پیشرفت.
روحانی تصریح کرد: اینکه امروز بحمد الله ایران در ماجرای کرونا در لیست کشورهای موفق در مبارزه با ابن ویروس خطرناک قرار گرفته، یکی از دلایل این است که در دولت یازدهم پایه های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ در تاریخ ایران بوده است، رسید و این برای ملت ایران و مسئولین نظام افتخار بزرگی است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالمگیر نه دغدغه ای از لحاظ تخت بیمارستانی داشتیم و نه دغدغه ای نسبت به تخت های ویژه، ICU و تنفس مصنوعی که این به دلیل استحکام پایه های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.
وی با بیان اینکه در زمینه فضای مجازی و تقویت فضای مجازی نیز شرایطی یافتیم که به راحتی توانستیم بسیاری از امور را از طریق فضای مجازی حل و فصل کنیم، تاکید کرد: برای نمونه، کار مجلس شورای اسلامی در ماه های آخر دوره دهم بر مبنای امکانات فضای مجازی بود. امروز میلیون ها مراجعه به بانک ها و دستگاه های دولتی مردم را به دلیل دولت الکترونیک و بودن این فضا بی نیاز کرده است.  ۷۷ میلیون نفر از بانک ها وام دریافت کردند بدون اینکه نیاز باشد یک نفر به بانک مراجعه کند و این توانمندی کشور در زمینه فضای مجازی است.
رئیس‌جمهور افزود: در سال ۹۲ موبایل هوشمند در کشور ۳۰۰ هزار عدد بوده و امروز بالای ۷۰ میلیون، این به معنای امکانات کشور در زمینه فضای مجازی است و همچنین شرکت های دانش بنیان که در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول بزرگ و اساسی بودند و از ۵۲ شرکت دانش بنیان امروز به ۵ هزار شرکت دانش بنیان رسیدیم و درآمد این شرکت ها در سال ۹۸، صد و بیست هزار میلیارد تومان بوده است که هم یک تحول بزرگ در اشتغال و هم در زمینه فناوری نوین از طریق دانشمندان جوان ما به ویژه تحول در ICT و موضوع فناوری ارتباطات بوده است.
وی بیان کرد: در بقیه موارد هم در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم پیشرفت های قابل ملاحظه به دست بیاوریم. خودکفایی‌ها، توسعه زمینه های کشاورزی و آماده نمودن محصولات کشاورزی تا ۱۲۰ میلیون تن از ۹۰ و چند میلیون تن نشانه تحرک ملت ایران در بخش کشاورزی، صنعت و سایر بخش‌ها بود. در زمینه علم و دانش و فناوری از رتبه بیست و یک به رتبه شانزدهم دست پیدا کردیم. در زمینه نوآوری از رتبه ۱۳۱ به رتبه ۶۱ دست پیدا کردیم و این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی بود.
وی اضافه کرد: البته در سایر زمینه ها هم شرایطی را به وجود آوردیم که خودکفایی ها و خوداتکایی ها بتواند ظهور و بروز پیدا کند. ما از ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم و در زمینه تولید گاز آنچنان خودکفا شدیم که امروز تولید گاز ما در روز حدود هزار میلیون متر مکعب است و این تحولات عظیم در سایه استراتژی گشایش و پیشرفت در کشور بود.  
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه نظامی در جهان رتبه ما ۲۲ بود و امروز در رتبه ۱۴ هستیم و قدرت نظامی ما در بخش های مختلف در طول سالیان گذشته شاهد تحول بزرگ بوده است و ما در تمام موارد زیربنایی شامل تحولات عظیم بودیم.‌ در بزرگراه های کشور از ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۸ هزار کیلومتر رسیدیم یعنی به دو برابر آنچه کشور در قبل از دولت یازدهم داشته است.
وی گفت: درسایر زمینه ها، ریل و بنادر حرکت های بسیار خوبی در دولت صورت گرفته است. در پایان دوره اول شاهد آمار و ارقامی بودیم که از روز اول دولت، امید به رسیدن به آن داشتیم. رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی در جهان بود. این رشد ۱۲.۵ درصد بود که بزرگترین رشد در سراسر جهان است و ما در تورم توانستیم به تورم تک رقمی یعنی ۹ درصد و حتی هفت درصد برسیم.
روحانی تصریح کرد: در خصوص صادرات غیر نفتی با وجود اینکه در تنگنا بودیم اما در تراز مساوی قرار گرفتیم و شاهد ۹۷۰ هزار اشتغال جدید در سال ۹۵ بودیم. در ۵ سال اول شاهد دوران گشایش و پیشرفت بودیم که به کمک مجلس و سایر قوا و هدایت مقام معظم رهبری به دست آمد. اما متأسفانه دشمنان ما این حرکت سریع و رشد اقتصادی قابل ملاحظه ایران را نتوانستند تحمل کنند و در پایان سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷، دوران جدیدی پیش روی دولت قرار گرفت و ناچار شدیم از استراتژی گشایش و پیشرفت به سمت استراتژی ایستادگی و بردباری تمایل پیدا کنیم.
وی افزود: از سال ۹۷ سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای ایران به وجود آمد. در این دوران با حمایت مردم و هدایت مقام معظم رهبری نگذاشتیم دشمنان به هدف خود دست یابند. آنها می خواستند نظام ایران دچار اخلال شود. آنها می‌خواستند اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود اما علیرغم تمام تبلیغات روانی و فشار اقتصادی که می خواستند ما ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را جشن نگیریم، در برابر اهداف آنها ایستادگی کردیم و آنها به هدف خود نسبت به اصل نظام و ایجاد بحران در سراسر کشور نرسیده و نخواهند رسید.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در این دوران استراتژی اداره کشور با حداقل درآمد بود اما در عین حال حتی یک ماه حقوق کارمندان به تعویق نیفتاد و یک بار نیز پرداخت مستمری بگیران با تأخیر روبرو نشد و کمک به اقشار مستمند و ضعیف نیز تأخیری نداشت و در این مدت توانستیم کالاهای ضروری مورد نیاز مردم را در شرایط سخت اقتصادی تأمین کنیم.
روحانی اظهارداشت: در سال ۹۷ و ۹۸ سختی‌ها و مشکلات بسیاری داشتیم، اما قفسه های مواد غذایی ما خالی نشد و مردم در نگرانی شدید برای تأمین نیازمندی های اساسی خود قرار نگرفتند. در این مدت همواره هدایت و حمایت مقام معظم رهبری را داشتیم که در آغاز سال ۹۷ در جمع سران سه قوه و عده دیگری از مسئولین فرمودند اکنون دولت در وسط میدان است و رئیس جمهور به عنوان فرمانده این میدان جنگ است و دو قوه دیگر و همه نهادها موظفند به دولت کمک کنند و خود ایشان ساختاری را برای حمایت از دولت تحت عنوان شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل دادند که تاکنون ۵۰ جلسه تشکیل شده است و مصوبات فراوانی برای باز کردن گره های سخت اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است.
وی افزود: این دوران اگرچه دوران بسیار سختی برای ما بود اما هیچ یک از اهداف مهم اقتصادی و اجتماعی که در ۵ سال اول دولت جزو هدف های ما بود را از یاد نبردیم و همه آنها را پیگیری می کنیم. امروز در مرحله سوم قرار داریم و خواست من از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم.
رئیس جمهور دوران امروز کشور را دوره بردباری و ایستادگی دانست و گفت: می توانیم با پیوند با یکدیگر و با حمایت از یکدیگر و هم افزایی در کنار هم به پیش برویم. ما به هیچ عنوان به دنبال این نیستیم که مجلس در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت کوتاه بیاید. ما دنبال مجلس قوی، صالح، کارآمد و همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام امروزشان فرمودند مجلسی که به دنبال امور مردم باشد، باشیم که برای دولت تکیه گاه باشد.
روحانی ادامه داد: امیدواریم رابطه دولت و مجلس به گونه ای باشد که بتوانیم در این سال بسیار سخت و مشکل که با تحریم و تحریک دشمن و همچنین ویروس خطرناک کرونا مواجه هستیم بتوانیم کشور را اداره کنیم  ودر مقابله با کرونا به موفقیت نهایی برسیم. البته خوشبختانه باید خدمت شما نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عرض کنم در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شویم.
وی اظهار داشت: در ۲۰ استان تقریبا به مهار کرونا رسیده‌ایم و در ۱۱ استان دیگر بسیار امیدواریم که در هفته های پیش رو به مهار برسیم. البته بعد از دوران مهار اگرچه فعالیت های اقتصادی آزاد می شود اما همه دستورالعمل های بهداشتی همچنان باقی می ماند و ما به دلیل آنکه ستاد ملی کرونا دولت را موظف کرده خود را برای موج جدید بیماری در فصل پائیز آماده کند، تمام امکانات لازم را آماده و ذخایر لازم را پیش بینی کرده ایم.
رئیس جمهور ادامه داد: ما در زمینه مبارزه با کرونا و همچنین جنگ اقتصادی با آمریکا و تروریسم اقتصادی و درمانی آنها می توانیم در کنار همدیگر مقابله کنیم. راه مقابله با تهدید و تحریم، همکاری و هم افزایی است. بی تردید مجلس شورای اسلامی کار اجرایی و مسئولیت اجرایی و مسئولیت قضایی ندارد. استقلال قوا در قانون اساسی ما تأکید شده اما استقلال قوا به معنای تنازع قوا و در برابر یکدیگر ایستادن نیست.
روحانی تأکید کرد: ما می‌توانیم با حفظ استقلال قوا، تعامل قوا به گونه‌ای باشد که به اهداف اصلی دست یابیم. مجلس، دولت، نیروهای مسلح همه برای رفاه و آسایش، نظم عمومی، عدالت، استقلال و حفظ تأمین منافع ملی کشور است. پس این هدف مهم را در ضمن اجرای وظایف نباید فراموش کنیم.
وی تصریح کرد: دولت دست خود را به سوی مجلس یازدهم دراز می کند. ما از مجلس اخوت را می خواهیم. همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان، قوت را می خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتری بدهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و ملت بزرگ ایران به  ارمغان بیاوریم  و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهور با اشاره به لایحه های ارائه شده از سوی دولت به مجلس دهم، خاطرنشان کرد: دولت ۱۰ لایحه مهم را به مجلس دهم ارائه کرد که فرصت رسیدگی به آنها پیش نیامد. همه این لوایح را به زودی تقدیم این مجلس خواهیم کرد و در اهداف بلندی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی گری دولت و نهادهای عمومی در اقتصاد کشور که جزو دستورات مقام معظم رهبری است و بهبود و توسعه محیط کسب و کار، مبارزه با فساد و شفافیت و نشاط علمی، تحقیقی و فرهنگی و گسترش آزادی و عدالت به ویژه برای زنان و جوانان، اقوام و طوایف مختلف که جزو اهداف این نظام است، در کنار هم خواهیم بود و می توانیم امید جدیدی را برای ملت بزرگ  ایران به وجود آوریم.
روحانی با اشاره به  خدمات گسترده کادر بهداشتی و درمانی کشور در مقابله با ویروس کرونا گفت: از تلاش ها و خدمات کادر درمانی، نیروهای مسلح تشکر می کنم و سپاسگزار ملت بزرگ ایران هستیم که در این دوره همراهی و همکاری خود را با ما داشتند و توانستیم در این سه ماه و چند روز به نقطه ای برسیم که کار دولت در مقابله با این ویروس در سطح جهانی قابل ارائه است و بسیاری از کشورهایی که تحریم نداشته اند و دارای بزرگترین منابع مالی و اقتصادی بودند، شرایط بسیار سخت تری را پیش روی مردم خود گذاشتند.
وی افزود: از مقام معظم رهبری به خاطر اختیارات ویژه ای که به ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا دادند، تشکر می کنم. بدون این اختیارات، حل معضلات در این دوران سخت امکان پذیر نبود. همچنین از مجلس دهم، هیئت رئیسه و ریاست آن آقای لاریجانی سپاسگزارم و به شما عرض می کنم که ما با همه وجود، آماده ایم در کنار مجلس به اهداف بلند مورد نظر نظام و رهبر معظم انقلاب برسیم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین