تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
plusresetminus
حزب الله:رییس جمهور اعلام کرد: امروز به صاحبان کالاها اعلام می شود که چگونه کالاهایشان در اختیارآنها قرارمی گیرد وما می توانیم مطمئن باشیم که درروزهای آینده ۴ میلیون تن کالای ضروری وارد کشور می شود.
۰
کد مطلب : ۲۲۲۰۵۴
اکثر نیازهای بهداشتی در داخل تامین می شود/مشکل تامین ارز نداریم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ضمن تشکر از همکاری مردم گفت: اساس راهی که پیش رو داریم مراعات و همکاری است تا ان شالله به نقطه با ثباتی دست پیدا کنیم.
وی افزود: همه این تلاش‌ها برای آن است که فوتی‌ها در کشور کاهش پیدا کند و کمتر شاهد خانواده‌های داغدار باشیم و مردم بتوانند در روزهای آینده سلامت خود را شاهد باشند و ما بتوانیم کار و فعالیت و تلاش را با سلامت مردم همراه کنیم.
وی در ادامه گفت: جلسه امروز جلسه اقتصادی بود در رابطه با شرایطی که امروز داریم و تأمین نیازمندی‌هایی که کشور هم در بخش سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم تأمین کالاهای اساسی و هم نیازمندی‌هایی که تا پایان سال ۹۹ که باید مورد توجه ما باشد.
رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: گزارش مفصلی را هم وزارت کشاورزی و هم وزارت صمت از شرایط ذخایر کالاهای اساسی ما در ماه‌های آینده مطرح کردند که گزارش بسیار خوب و امیدوار کننده‌ای بود و جداول روزانه ما هم نشان می‌دهد که ما در ماه‌های آینده مشکلی در پیش رو نخواهیم داشت اما باید برای سال ۹۹ تصمیمات لازم اتخاذ شود و نحوه تأمین نیازمندی‌ها تدوین گردد.
وی با اشاره به اینکه در این جلسه بانک مرکزی یک گزارش بسیار خوب از شرایط ارزی کشور داد گفت: شرایطی خوبی برای تأمین ارز در درجه اول برای بخش سلامت و نیازمندی‌های دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالاهای اساسی داریم و مشکلی برای تأمین ارز تا پایان سال نخواهیم داشت و با طراحی که انجام گرفته می توانیم تأمین کالا را به موقع داشته باشیم و ذخایر ما هم به طور ثابت در اختیار ما قرار خواهد داشت.
روحانی یادآور شد: بخش اول بحث ما در رابطه با کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بود که تا پایان سال ۹۹ چگونه باید تأمین شود و چه منابع ارزی در اختیار داریم و چه اقداماتی در این زمینه باید انجام گیرد و بخش دوم هم راجع به گمرکات بود که امروز حدود ۴ میلیون تن از کالاهای اساسی در گمرکات ما هست و ما لازم بود که امروز مقرراتی را مورد توجه قرار دهیم تا این کالاها از گمرک آزاد شوند و به داخل کشور بیایند. بانک مرکزی و وزارت صمت امروز این چارچوب‌ها را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالاها اعلام می‌شود که چگونه کالاهایشان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و وارد کشور می‌شود و ما می توانیم مطمئن باشیم در روزهای آینده این ۴ میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود و این یک حرکت بسیار خوبی برای بازار ما است.
وی افزود: در گمرکات ما کالاهای دیگری وجود دارد که جز کالاهای اساسی نیست و تجهیزاتی است که به منظور تولید وارد کشور شده و این هم مورد بحث قرار گرفت که وزارت صمت لیست این کالاهای ضروری را مشخص کند تا این کالاها آزاد شوند و بانک مرکزی هم ترتیبات خاصی را پیش بینی کرده است که چگونه ارز آنها تأمین شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این جلسه بحثی هم درباره کالاهای داخلی از جمله گندم داشتیم گفت: امسال هم محصول ما محصول خوبی خواهد بود و به تدریج از استان‌های مختلف درو شده خریداری می‌شود و در این جلسه برای بخش مورد نیاز نان و سایر صنوف تصمیم گیری خوبی اتخاذ شد و این تصمیمات عمل خواهد شد.
وی همچنین گفت: نسبت به منابع ارزی که داریم و اقداماتی که وزارت خارجه باید انجام دهد در این جلسه تصمیم گیری شد و همچنین روابط تجاری که ما با کشورهای همسایه باید داشته باشیم و پروتکل‌های بهداشتی که در این میان باید مراعات شود نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: البته بحث دیگری هم در جلسه مطرح شد که تصمیم نهایی آن در اختیار ستاد ملی مبارز با کرونا خواهد بود و آن این است که کسب و کارها بعد از تاریخ ۲۰ فروردین چگونه باید راه اندازی شود. در این جلسه ما درباره ابعاد اقتصادی این موضوع کمی بحث کردیم و بحث اصلی آن امروز در وزارت کشور انجام خواهد شد و بعد هم ما در ستاد ملی کرونا در روز یکشنبه در این رابطه تصمیم گیری خواهیم کرد.
روحانی یادآور شد: باید تلاش کنیم که زندگی مردم به گونه‌ای باشد که نیازمندی‌های آنها تأمین شود و آنهایی که باید در کسب و کارهایشان باشند و فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند هم بتوانند کارهایشان را پیگیری کنند و در عین حال باید اصول بهداشتی دقیقاً مورد مراعات قرار گیرد و این هر دو مورد برای ما مهم است.
وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فقر هم شبیه مبارزه با کروناست گفت: امیدواریم همه مردم ما به سلامت باشند و همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها به ویژه بهداشت و درمان بتواند به وظایف خود به درستی عمل کند.
وی همچنین گفت: دیشب که با وزارت بهداشت در تماس بودم تقریباً اکثر نیازمندی‌ها در داخل تأمین می‌شود؛ مثلاً لینتراتور سه چهارم نیازمندی‌های ما در داخل تأمین می‌شود و بقیه کالاها از قبیل ماسک و سایر لوازم بهداشتی هم به همین ترتیب در داخل کشور تأمین می‌شود.
رئیس جمهور ضمن تشکر از تولید کننده ها و بانک‌ها تصریح کرد: ما برای آینده هم در بخش کسب و کار بار سنگینی بر دوش بانک مرکزی و بانک‌ها گذاشته ایم که ان شالله به خوبی انجام خواهند داد. ما برای اینکه بتوانیم فشار اقتصادی اقشاری که تحت فشاری بیشتری هستند را کاهش دهیم، تصمیماتی اتخاذ کردیم در جلسه قبل که بانک‌ها باید در این زمینه فعال شوند.
وی ضمن تشکر از پلیس و هلال احمر تاکید کرد: مسئله کرونا مسئله‌ای نیست که بگوییم در فلان روز به طور کامل تمام می‌شود و ممکن است برای ماه‌های آینده و حتی تا آخر سال با ما باشد و همیشه ما باید در چارچوب دستورالعمل هایی که وزارت بهداشت صادر می‌کند فعالیت‌های خود را ادامه بدهیم. مراکز تولید، کسب و کار و ادارات همگی باید طبق این دستورالعمل‌ها فعالیت کنند و اجتماعات باز هم ممکن است برای مدت زمانی محدود شود، چون هنوز تا پایان کرونا راه داریم و البته این موضوع منحصر به ایران نیست و همه کشورهای جهان با آن درگیرند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین