تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
plusresetminus
حزب الله:نایب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران در همایش تجاری ایران و ازبکستان که در حاشیه سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور، گفت: ازبکستان با برخورداری از اشتراکات عمیق تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین به لحاظ جغرافیایی از جایگاه خاصی برای کشور ایران برخوردار است.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۷۶۶
آمادگی کامل اتاق بازرگانی ایران برای توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ ضرورت فعال‌سازی زمینه‌های همکاری به ویژه در حوزه خدمات فنی مهندسی بین ایران و ازبکستان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حسین سلاح ورزی افزود: قطعاً ایران نیز به علت موقعیت استراتژیک خود و همجواری با آبراه خلیج فارس و دریای عمان به ارتباط ازبکستان با جهان، می تواند کمک نماید.
وی ادامه داد: وجود زمینه‌های همکاری مشترک از جمله عضویت در سازمان‌های منطقه ای، مانند سازمان اکو و سازمان همکاری های کشورهای اسلامی، برای دو کشور ایران و ازبکستان علاوه بر شرایط مساعد برای همکاری تجاری و اقتصادی، ضریب امنیت در منطقه را نیز افزایش می دهد.
سلاح ورزی اضافه کرد: اقتصاد ایران با برخورداری از زیرساخت های گسترده، ظرفیت‌های متعدد بخش‌های تولیدی کارآمد، منابع انسانی با دانش، فناوری و مهارت بالا، همواره مورد توجه محافل اقتصادی بین‌المللی است.
وی خاطرنشان کرد: ایران در کانون منطقه ای قرار گرفته است که ۷۰ درصد نفت و ۴۰ درصد گاز جهان را به خود اختصاص داده است و می‌تواند نقش مهمی در تامین امنیت انرژی جهان ایفا نماید.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ایران به عنوان کوتاه ترین مسیر ترانزیتی برای انتقال کالا از اروپا به شرق آسیا و همچنین کشورهای آسیای میانه و قفقاز به کشورهای جنوب خلیج فارس و شمال آفریقا را دارد.
سلاح ورزی گفت: اخیراً در کشور ما قوانین رفع موانع تولید و جذب سرمایه گذار خارجی با هدف تضمین ریسک های سرمایه گذاری، اصلاح بخشی از مقررات مالیاتی دولت، بهبود مستمر فضای کسب و کار برای دستیابی به این هدف به تصویب رسیده است.
وی افزود: موقعیت ویژه ایران در منطقه چه به لحاظ ژئوپلتیکی و چه از منظر امنیت بالای موجود در آن، چشم انداز سرمایه گذاری رو به رشد و امن و برای تمام کشورهای جهان است.
نماینده بخش خصوصی ایران در این همایش ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی قابل ملاحظه‌ای در حوزه خدمات فنی و مهندسی برخوردار است و هم اکنون شرکت های ایرانی در زمینه های جاده سازی، ساختمان سازی و ایجاد سایر زیرساخت‌ها در کشورهای منطقه حضور کاملا فعالی دارند و با فعالیت درخشان خود آثار ماندگاری را به یادگار گذاشته است.
سلاح ورزی اضافه کرد: سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در زمینه معادن و رتبه جهانی ازبکستان در زمینه معادن طلا و مس می تواند زمینه همکاری‌های مشترک و مستمری بین دو کشور واقع شود.
وی خاطرنشان کرد: همکاری در زمینه های کشاورزی، دامداری، باغداری، مواد شوینده آهن آلات و فولاد، کاشی و سرامیک، کودهای شیمیایی از زمینه های مستعد توسعه روابط فعالین اقتصادی دو کشور است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایران با تکیه به دانش بومی، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در زمینه دستیابی به فناوری های دو حوزه نانو و بیوتکنولوژی در سال‌های اخیر کسب کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور ازبکستان در زمینه انتقال دانش و فناوری های نوین می‌توان همکاری های جدید را شکل داد و به رشد و توسعه هر دو کشور کمک نمود.
وی افزود: سرمایه گذاری در برخی طرح های بزرگ صنعتی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی از جمله ازبکستان کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.
سلاح ورزی اضافه کرد: رفع مشکلات ترانزیت کالا، رفع موانع گمرکی، کاهش هزینه های حمل و نقل و ارائه تسهیلات لازم در زمینه حمل و نقل ریلی به افزایش مبادلات تجاری موثر بین دو کشور کمک خواهد کرد.
وی تصریح کرد: تاکید می‌کنم وظیفه دولت‌ها فراهم آوردن بستر های لازم و تأمین امنیت اقتصادی و تسهیلات تجاری است و وظیفه بخش خصوصی شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تحقق نفع متقابل در ابتکارات موجود برای گسترش همکاری های دوطرفه است.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با رفع موانع و مشکلات پیش روی بتوانیم دین خود را در برابر عاملین اقتصادی ادا نماییم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: طبق آمار و نسبت به ظرفیت های موجود، مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ازبکستان پایین است و لازم است دو کشور برای کاهش موانع موجود، اقدامات اساسی را در دستور کار خود قرار دهند.
سلاح ورزی تاکید کرد: اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با دارا بودن بیش از 60 هزار عضو فعال اقتصادی کشور، 34 اتاق استانی و بیش از ۲۰۰ تشکل، آمادگی کامل خود را در جهت گسترش روابط بین دو کشور ایران و ازبکستان به ویژه از طریق تقویت همکاری های استانی اعلام می کند و از هیچ مساعدتی دریغ نخواهد کرد.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین