تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
plusresetminus
حزب الله:طی چند روز اخیر گزارش‌ها و عکس‌هایی در فضای مجازی منتشرشده که حکایت از وجود قرص‌هایی درون کیک‌هایی دارد که چند دانش‌آموز برای تغذیه به مدرسه برده بودند. در پیام‌های منتشره در فضای مجازی آمده است که به تمام مدارس بخشنامه شده از این کیک‌ها که آلوده به قرص‌های خطرناک هستند استفاده نشود که این موضوع توسط وزارت آموزش‌وپرورش تکذیب شد.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۶۹۳
ماجرای قرص های مشکوک در کیک های خوراکی چیست
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر حسن ضیاءالدینی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش دراین‌باره اظهار کرد: گزارشی دراین‌باره از سه استان به ما رسیده که ما طی نامه‌ای به اطلاع وزارت بهداشت رساندیم.

وی افزود: صحت‌وسقم موضوع را دقیقاً نمی‌دانیم و باید بررسی شود.

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه "ما هیچ بخشنامه‌ای صادر نکردیم" گفت: تنها آن دسته از مواد غذایی در بوفه مدارس مجاز است که در دستورالعمل بوفه‌ها با همکاری وزارت بهداشت در مهرماه به مدارس اعلام‌شده است.

هاوی دلبری، معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی نیز در پاسخ به اینکه آیا این کیک‌ها از طریق بوفه این مدارس توزیع‌شده است به ایسنا گفت: خیر چنین چیزی گزارش نشده است.

در همین زمینه سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: موضوع وجود قرص در کیک و فرآورده‌های غذایی به نظر یک شایعه و یک موضوع امنیتی است و مستندات دقیقی برای وجود قرص در مواد غذایی مشاهده نشده و تاکنون گزارش نشده است.

کیانوش جهانپور اضافه کرد: به نظر می‌رسد این موضوع یک شایعه باشد و افرادی که با فرآیند تولید مواد غذایی آشنایی دارند می‌دانند که چنین چیزی امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: با بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد این موضوع خارج از بحث تولید فرآورده‌های غذایی باشد و از جنس ایمنی و سلامت نیست و طبعا پلیس فتا و پلیس امنیت به این موضوع رسیدگی می‌کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تاکنون گزارش دقیقی در این زمینه به دست وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نرسیده است و اصولا در فرآیند تولید مواد غذایی بویژه کیک و ویفر این اتفاق نمی‌افتد.

جهانپور ادامه داد: اگر افراد مستنداتی در این زمینه دارند می‌توانند به وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو اعلام کنند تا بررسی شود. بسیاری از افرادی که این ادعا را کردند، اطلاعات خود را تاکنون ارائه نکرده‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: فرآیند تولید کیک اتوماتیک است و امکان ندارد قرص در داخل کیکی که پخته وجود داشته باشد. فرآیند تولید این فرآورده‌های غذایی دستی نیست و مکانیزه است. همچنی برای شرکت‌های مختلف این ادعا مطرح شده و در یکی از استان‌ها بیشتر به آن پرداخته شده، در حالی‌که محصولات مورد نظر تولیدات خارج از این استان بوده و به همه کشور ارسال شده است.

برای پیگیری این ماجرا به سراغ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رفتیم تا آخرین اتفاقات را از زبان وی جویا شویم.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: نمونه‌های ارسالی به این دانشگاه، همگی باز بوده و نمی‌توان تایید کرد که وجود قرص یا کپسول در محصول از محل تولید کالا بوده یا خیر.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ نمونه قرص یافت شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی توسط مردم برای ما ارسال شده است که هیچ کدام از قرص‌های کشف شده در میان محصولات، مشابه یکدیگر نیست و از انواع و اقسام قرص‌ها و کپسول ها، برای جایگذاری استفاده شده است.

نوروزیان با بیان اینکه هنوز هویت قرص‌ها مشخص نشده و جهت بررسی و آزمایشات لازم به سازمان غذا و داروی کشور ارسال شده اند، اظهار کرد: پیرو بررسی‌های صورت گرفته از نحوه تولید محصولات ذکر شده در شرکت‌های مواد غذایی، نشان می‌دهد که امکان گذاشتن این مواد خارجی در محصولات در حین تولید و بسته بندی در داخل کارخانه وجود ندارد و همه کارخانجات تولیدی تحت نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند و تا کنون هیچ گونه مورد مشکوک و خاصی یافت نشده است.

نوروزیان تصریح کرد: به صورت تصادفی از هر کدام از شرکت‌های مواد غذایی در مناطق مختلف استان بصورت کارتن‌های صد عددی از محصولات مختلف تهیه شد، ولی در هیچ کدام از این محصولات مورد مشکوک و جسم خارجی یافت نشد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر اینکه هنوز مورد اثبات شده‌ای از مسمومیت در این زمینه گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: تاکنون تمامی گزارش‌ها غیر رسمی بوده و بالاترین درصد گزارش‌ها از سوی مدارس بوده است.

وی اضافه کرد: خط قرمز دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت هرمزگان سلامت مردم است؛ اما سلامت روانی هم در کنار سلامت جسمی باید به آن پرداخته شود به نظر میرسد رواج چنین رفتارهای غیر اخلاقی باعث ایجاد یک نا امنی روانی و به مخاطره افتادن بهداشت روانی افراد می شود و همان اندازه که سلامت جسمی حائز اهمیت است سلامت روانی نیز اهمیت دارد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین