تاریخ انتشارجمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
plusresetminus
حزب الله: توجه به صنعت خودروسازی سه مولفه مربوط به شعار سال یعنی تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین را محقق می‌کند چراکه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از یک سو می‌توان بستر رونق تولید را فراهم کرد و از سوی دیگر به سمت تولید محصولات باکیفیت رفت...
۰
کد مطلب : ۲۹۷۱۷۲
استفاده از دانش‌بنیا‌ن‌ها دریچه جدیدی به روی سایپا باز کرده است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،توجه به صنعت خودروسازی سه مولفه مربوط به شعار سال یعنی تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین را محقق می‌کند چراکه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از یک سو می‌توان بستر رونق تولید را فراهم کرد و از سوی دیگر به سمت تولید محصولات باکیفیت رفت. همین موضوع موجب شده که گروه صنعتی سایپا به کارگیری نخبگان را در دستورکار قرار دهد و مدیرعامل این شرکت در جلسات خود، به نشست با دانشگاه ها اولویت دهد. 
تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از درخواست گروه سایپا در راستای جذب دانشجوهای نخبه و فارغ التحصیلان این دانشگاه در گروه سایپا خبر داد و گفت: امیدواریم این ارتباط دوسویه صنعت و دانشگاه بیش از پیش باعث جذب نخبگان و ارتقاء سطح صنعت خودرو در کشور شود.

وی تصریح کرد: در طول 10 سال گذشته در گروه سایپا در بخش های مهندسی، کیفیت، تولید و فرایندها، جذب نیروهای متخصص دانشگاهی انجام نشده و در تلاش هستیم با همکاری دوجانبه با دانشگاه و ایجاد بستر لازم برای حضور استادان و دانشجویان، زمینه تعاملات سازنده و کاربردی جهت رفع ایرادات و مشکلات صنعت خودرو فراهم شود.
تیموری همچنین معتقد است که شرکت های دانش بنیان دارای یک نقطه قوت و ضعف هستند؛ نخست این که دانش محور و خلاق بوده ولی نقطه ضعفی ناظر بر کوچکی و از بین رفتن دارند.تیراژ این شرکت ها باید بر مبنای اقتصادی شدن باشد و بنده از تمام این شرکت ها استقبال خواهم کرد.
برهمگان روشن است که اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی در یک مسیر دو سویه صورت گیرد و خودروسازان بایستی برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی انجام دهند. با ورود دانش‌بنیان‌ها و حمایت نهادهای تسهیل‌گر و بالادستی، می‌توان دریچه‌های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کرد.
همان گونه که در کشورهای توسعه یافته از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی پایه به عنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه‌های مختلف استفاده می‌شود در ایران نیز ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه خودرو ضرورتی است که نه تنها نهادهای نظارتی و تصمیم گیر، تردیدی در آن ندارند، بلکه به عنوان یک الزام نیز از آن یاد می‌کنند. قطعا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه کوچک بودنشان چابکتر و پویاتر عمل خواهند کرد و از تصمیمات بروکراتیک کمتری برخوردار هستند.

در این راستا مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معنقد است که از آنجا که کشورهای مختلف همکاری خودرویی خود با ایران را به صفر رسانده یا تقلیل داده‌اند، ما باید به خود تکیه کنیم. این خوداتکایی با همکاری دانش بنیان‌ها به دست می‌آید. قطعه‌سازان داخلی با توجه به امکانات و دانش خود توانسته‌اند بخشی از نیاز صنعت خودرو را مرتفع کنند اما هنوز وابستگی به دانش خارجی و تامین قطعات از خارج از مرزهای کشور به حداقل ممکن نرسیده است.
وی  توسعه و رشد صنعت خودروی داخلی را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: خودروسازان باید نیازهای خود را به شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها اعلام کنند و از ظرفیت های بالقوه علمی و تخصصی نیروهای جوان و سختکوش کشور بهره‌برداری مناسبی کنند. شرکت‌های دانش بنیان با ارائه راهکار و طرح‌های تخصصی خود می‌توانند نقش به سزایی در ارتباطی موثر و دو سویه با صنعت خودرو ایجاد کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین