تاریخ انتشارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
plusresetminus
کنکور سراسری در سال ۱۴۰۲ با حاشیه هایی همراه بود. از برگزاری دو نوبت کنکور در سال ۱۴۰۲ تا کشمکش قطعی یا عدم قطعی اینترنت و در نهایت موضوع شبهه دار ورود متقلبان کنکور به دانشگاه.
۰
کد مطلب : ۳۳۳۳۶۲
کنکور و حاشیه‌های تمام نشدنی/از قطع و وصل اینترنت تا شبهه متقلبان
کنکور ۱۴۰۲ با چهار تغییر مهم دو بار برگزاری در سال، حذف زیرگروه‌ها، تأثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی و حذف دروس عمومی از کنکور در روزهای پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ و جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ و چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲ و پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در نهایت نتایج این آزمون در شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام شد و پذیرفته شدگان تحصیل خود را در مراکز آموزش عالی آغاز کردند. اما این کنکور هم با حاشیه‌هایی همراه بود.
برگزاری کنکور در زمستان و تابستان
اولین باری که کنکور در دو نوبت برگزار شد در سال ۱۴۰۲ بود که نکته جالب آن این بود که یک نوبت آن در زمستان و یک نوبت آن در تابستان برگزار شد.
طرح چندباره موضوع سوابق تحصیلی
با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش نهایی داوطلبان در کنکورهای ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ به ترتیب از ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد، موضوع سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ به موضوعی داغ میان موافقان و مخالفان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور بدل شد.
در همین رابطه بار دیگر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کردند که باید سهم سوابق تحصیلی کاهش یابد و مجلس باید در این زمینه تصمیم گیر باشد. از سوی دیگر دست اندرکاران شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند که مصوبه شورا درباره تعیین تکلیف سهم سوابق تحصیلی و نمره حاصل از کنکور قطعی است و مجلس نمی‌تواند در این مصوبه دخالتی داشته باشد.
موضوع برای چندمین بار از سوی برخی از داوطلبان پیگیری شد و در حالی که بسیاری از داوطلبان موضوع امتحانات نهایی، امنیت آن و عدم توازن در سیستم آموزشی را گوشزد می‌کردند، این مساله در مجلس مطرح شد و رأی نیاورد. در نهایت شورای سنجش و پذیرش موظف شد که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کند.
قطع شدن یا قطع نشدن اینترنت! مساله اصلی کنکور
در نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ که در دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد برای اولین بار سازمان سنجش به این نتیجه رسید که با وجود همه تمهیدات، این احتمال وجود دارد که برخی از داوطلبان بازهم از تجهیزات تقلب استفاده کنند و از آنجایی که این ابزار تقلب باید با اینترنت کار کند و بتواند فایل را ارسال کند و بعد جواب را بگیرد پس می‌توان با قطعی اینترنت این مسیر را مختل کرد.
در ۱۴ دی ماه در خبری ناگهانی اعلام شد که با همکاری وزارت ارتباطات در زمان برگزاری کنکور در کل کشور اینترنت قطع می‌شود. این موضوع واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت، اما در نهایت پس از تأیید و تکذیب‌های مسؤولان مقرر شد محدودیت بر روی شبکه اینترنت همراه در حوزه‌های شبکه‌های پیام رسان اعمال شود.
در نوبت دوم آزمون در تیرماه ۱۴۰۲ از همان ابتدا اعلام شد که دیگر قطعی اینترنت در کار نیست و به منظور حفظ امنیت آزمون، مقرر شد وزارت ارتباطات امنیت آزمون سراسری را به هر شکلی که از نظر فنی امکان پذیر است فراهم کنند و در زمان آزمون عکس و فایلی رد و بدل نشود.
در این مسیر از نسل دوم آشکارساز یا تقلب یاب هم رونمایی شد. این دستگاه‌ها، تمام تجهیزات تقلب حتی ریزترین آن را که پیش از این استفاده می‌شد را شناسایی می‌کند. این دستگاه موج بسیار و صدای بسیار بدی را در گوش داوطلب ایجاد می‌کند. کسی که این هندزفری کوچک را داشته باشد تحمل صدا را نخواهد داشت و خودش خودش را لو می‌دهد.
کنکور و حاشیه‌های تمام نشدنی/از قطع و وصل اینترنت تا شبهه متقلبان
رای حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش و حواشی ادامه دار آن
در مردادماه ۱۴۰۲ و در بحبوحه اعلام نتایج کنکور موضوع صدور رأی حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از سوی دیوان عدالت اداری مطرح شد. این حکم به دلیل عدم اجازه ادامه تحصیل داوطلبان شبهه دار کنکورهای پیش از سال ۱۴۰۱ و قبل از آن بر اساس احکام هیأت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری بازمی گردد.
دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش تاکید کرده بود که همه متفق القول هستند که هیچ فردی از مسیر تقلب به دانشگاه ورود پیدا نکند. از مسیر تقلب صندلی را اشغال نکند و وزیر دادگستری هم در توضیح این موضوع یادآور شده بود این حکم سوءتفاهم حقوقی بوده و این مسئله رفع شده است.
اما موضوع به همین جا ختم نشد و بار دیگر در آذرماه ۱۴۰۲ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پی احکام بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب که توسط یکی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده است از ریاست سازمان سنجش استعفا داد و اعلام کرد به دلیل حکم دیوان عدالت اداری که به معنای برگشت همه مشکوکین به تقلب است و هم اکنون تعداد زیادی دستور موقت مبنی بر برگشت به تحصیل این افراد صادر شده است، سازمان سنجش عملاً توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد.
پس از دو ماه کشمکش مدیران و مسؤولان حوزه‌های حقوقی و دولتی، در نهایت موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی حل شد و مقرر شد دیگر پس از این دیوان عدالت اداری به موضوعاتی نظیر تخلفات آزمون‌ها ورود پیدا نکند و در نهایت رئیس سازمان سنجش به کار خود بازگشت.
درخواست تحصیل آنلاین برای دارنده رتبه ۲۵ کنکور
یکی از جالب‌ترین حواشی کنکور ۱۴۰۲ سید اسماعیل نصرالهی بود. دانش آموز ساروی که توانست با معلولیت شدید جسمی و حرکتی رتبه ۲۵ کنکور سراسری رشته علوم انسانی را کسب کند. نصراللهی علاقمند به تحصیل در رشته فلسفه دانشگاه تهران بود و با توجه به معلولیت شدید از مسؤولان دانشگاه تهران خواسته بود تا زمینه غیر حضوری بودن کلاس‌هایش در دانشگاه تهران را فراهم کنند که رئیس این دانشگاه قول بررسی این مساله را داد. در نهایت وزیر علوم نیز قول داد در دانشگاه محل تحصیل وی کلاسی را با تجهیزات ارتباط آنلاین فراهم کند تا این نخبه کشور بدون دغدغه تحصیل خود را ادامه دهد و در آینده به یکی از چهره‌های درخشان سپهر فلسفه و اندیشه کشور بدل شود.
جعل کارنامه؛ آخرین حربه تقلب در کنکور
پس از اینکه برخی از افراد انواع تمهیدات از جمله گریم، به جای دیگری امتحان دادن، استفاده از ابزارهای تقلب، حضور در کانال‌های متقلب و غیره را برای ورود به دانشگاه بدون گذراندن سد سخت درس خواندن امتحان کردند و پاسخی نگرفتند، این بار حربه کارنامه جعلی را امتحان کردند.
پورعباس رئیس سازمان سنجش در این باره می‌گوید: تمامی داده‌های آزمون و شخص داوطلب بر روی سامانه سنجش ذخیره می‌شود و بر روی کاغذ اعمال نمی‌شود و ضمن اینکه سیستم دانشگاه‌ها به سازمان سنجش متصل است و دانشگاهی با کارنامه کاغذی از داوطلبی ثبت نام نمی‌کند. در کنکور ۱۴۰۲ متوجه شدیم که فضای تقلب از قبل از کنکور به بعد از کنکور تغییر کرده است و فضای تقلب بعد از اعلام نتایج به شکل دیگری تغییر یافته است.
عده‌ای با فوتوشاپ و دستکاری کارنامه جعلی برای داوطلب درست کرده اند که مثلاً داوطلب در رشته پزشکی فلان دانشگاه قبول شده است. ۳۵ نفر در این زمینه مجرم شناخته شدند چرا که جعل در اسناد دولتی محسوب می‌شود. در ابتدا این موضوع چندان قابل توجه نبود اما با پیگیری‌های قانونی مشخص شد در یک مورد ۴۰۰ میلیون تومان از فردی پول گرفته شده و کارنامه جعلی برای وی درست کرده اند و فرد به دانشگاه مراجعه کرده و مشخص شده اصلاً چنین قبولی وجود نداشته است. برای سال آینده پرینت کارنامه‌ها هم به گونه‌ای خواهد بود که کمتر قابل جعل باشد.
آخرین وضعیت برگزاری کنکور به صورت الکترونیک
به گفته مسؤولان سازمان سنجش کارهای برگزاری کنکور به صورت الکترونیک شروع شده و بر اساس مصوبه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار است در یک آزمون با حدود ۳۰ هزار داوطلب آزمون به صورت الکترونیک برگزار شود. در حال حاضر برگزاری آزمون به این شیوه در انتظار تأمین سخت افزارهای لازم است. با توجه به اینکه رایانه‌های موجود در دانشگاه‌ها کفاف آزمون در سطح ۱۰۰ هزار نفر را نمی‌دهد باید سخت افزارهای ویژه آزمون ساخته شود. نمونه‌های آزمایشگاهی ارائه شده در مرحله تست هستند.
در کنار پیگیری برگزاری آزمون‌ها به صورت الکترونیک چاپ رقومی یا دیجیتال دفترچه‌های کنکور در حال انجام است. به این صورت که دفترچه‌های کنکور داوطلبان صفحه به صفحه شخصی سازی می‌شود و امنیت آزمون را حفظ می‌کند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین