تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
plusresetminus
حزب الله: کارشناس امور مالیاتی با بیان اینکه مقابله با فرار مالیاتی و دریافت مالیات حقه از همگان، ضرورت است، گفت: طلافروشان سال‌ها در نبود شفافیت و نظارت، به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مردم مبادرت می کردند اما این مبلغ را به دولت تحویل نمی دادند.
۰
کد مطلب : ۳۲۷۹۳۳
تقلای طلافروشان برای فرار مالیاتی و مقابله با نفت‌زدایی‌ بودجه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در اختیار داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد به روش‌های مختلف می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها کمک کند، از یک طرف از طریق این نظام صحیح مالیاتی، می توان به اعمال جهت‌گیری‌های صحیح مالیاتی پرداخت و سرمایه ها را به سمت تولید سوق داد، از طرف دیگر، مالیات‌گیری صحیح می‌تواند به افزایش درآمدهای دولت، کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم منجر شود.
 
‌درآمدهای حاصل از مالیات می‌تواند در بخش‌های عمرانی مختلف به کار گرفته شود و زمینه را برای پیشرفت کشور فراهم کند.
 
مالیات یکی از منابع اصلی درآمد دولت‌هاست و باید کشور از محل این درآمدها اداره شود، اما نظام مالیاتی ایران مبتلا به مشکلاتی است که باید حل و فصل شوند. از جمله این مسائل می‌توان به ناعدالتی در اخذ مالیات، عدم وجود شفافیت در حوزه ‌جریان کالا و در اختیار نداشتن یک بانک اطلاعاتی قوی در مورد درآمد افراد اشاره کرد.
 
به منظور حل و فصل این مشکلات، مجلس قانونی را با عنوان پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان تصویب کرد، سامانه ی مودیان سال گذشته راه‌اندازی شد و همه کسب و کارها موظف شدند به آن بپیوندند، فاز دوم این سامانه از ابتدای ماه جاری به اجرا گذاشته شد و قرار است همه کسب و کارها و مشاغل به آن ملحق شوند.
 
به عقیده‌ کارشناسان این سامانه از طریق دسترسی به یک بانک اطلاعاتی قوی در مورد درآمد افراد می‌تواند به عادلانه‌تر شدن نظام مالیات‌گیری کشور کمک کند، با این وجود، شاهد مقاومت برخی اصناف از جمله طلافروشان در مقابل پیوستن به سامانه و شفاف شدن در آمدهایشان هستیم.
 
‌علی روح، کارشناس امور مالیاتی‌ با اشاره به اینکه همه اشخاص جامعه باید مالیات بپردازند، تصریح کرد: بخشی که در اقتصاد سیاه فعالیت می‌کند، باید مالیات حقه‌ خودش را پرداخت کند، مشاغلی همچون طلافروشان، مشاوران املاک، رستوران داران، آرایشگران زنانه و اصناف دیگر باید درآمدهایشان شفاف شود و متناسب با آن مالیات بپردازند.
 
وی ادامه داد: لازم است با تجهیز زیرساخت‌های مالیاتی به سمت مالیات‌گیری دقیق، عادلانه و هوشمند حرکت کنیم، متاسفانه تا جایی که ما اطلاع داریم، طرح جامع مالیاتی پیاده‌سازی نشده است؛ حدود ۱۰ سال است در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده است، نیاز است به تقویت زیرساخت‌های مالیاتی کشور بپردازیم تا بتوانیم قدم‌های اساسی در راستای شفاف‌سازی درآمدهای مودیان برداریم.
 
این کارشناس مالیاتی گفت: از نظر من، هر چیزی که در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد سیاه و پنهان، صنوف و غیره منجر به شفاف‌سازی شود، گام مثبتی است، انتظاری در سطح جامعه وجود دارد که به حق و به جاست. انتظار این است که همه بخش‌های اقتصاد کشور مالیات بپردازند، در این زمینه ساماندهی معافیت‌های غیرضروری مالیاتی باید موردتوجه قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: ما از برخی بخش‌ها مثل حقوق بگیران با دقت بالایی مالیات می‌گیریم و قبل از اینکه حقوق افراد واریز شود، مالیاتش کسر می‌شود، بنابراین نیاز است در حوزه‌های دیگر نیز با همین دقت به مالیات‌ستانی بپردازیم، اما موضوع مهم این است که همه اشخاص در جامعه مالیات حقه بپردازند‌ در غیر این صورت، مقاومت در برابر پرداخت مالیات را شاهد خواهیم بود.
 
روح گفت: معمولا بخشی از اقتصاد سیاه در بازار طلا و ارز اتفاق می‌افتد، قطعاً دولت در این زمینه نیز باید ورود کند، صنف طلافروشان باید این موضوع را بپذیرد که مانند صنوف دیگر باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند‌، سال‌ها در نبود شفافیت و نظارت، طلافرشان به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مردم مبادرت می‌کردند اما این مبلغ را به دولت تحویل نمی‌دادند. حالا باید نحوه عملکرد آنها شفاف شود، مقابله با فرارهای مالیاتی و دریافت مالیات حقه از همگان امری است که همگان به درستی آن اذعان داریم.
 
وی ادامه داد: وقتی مالیات دهندگان نتیجه‌ مالیات‌دهی خود را ببینند و متوجه شوند که این مبالغ در راستای عمران و آبادانی کشور به جریان افتاده است، رغبت بیشتری برای پرداخت مالیات خواهند داشت.
 
طبق اعلام سازمان امور مالیاتی هر کارمند در سال حدود ۱۵ میلیون تومان مالیات می‌پردازد. این در حالی است که صنف طلافروش در سال به صورت متوسط ۷ میلیون تومان یعنی نصف کارمندان مالیات پرداخت می‌کند.
 
بازار طلافروشان از روز سه‌شنبه هفته گذشته با انتشار شایعاتی در خصوص اخذ مالیات از این صنف در برخی نقاط تعطیل است، البته طلافروشان عامدانه مغازه‌‌های خود را باز نمی‌کنند تا بدین ترتیب مقابله خود را با شفافیت در فروش‌ها نشان دهند؛ طبق اعلام سازمان امور مالیاتی طلافروشان از اول دی‌ماه باید فروش‌های خود را در سامانه مؤدیان ثبت و فاکتور الکترونیک صادر کنند اما طلافروشان در راستای فرار مالیاتی، از این شفافیت فرار می‌کنند.
 
طلافروشان در سال ۱۳۹۹ به طور متوسط ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در سال گذشته ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده‌اند. یعنی مالیات پرداختی صنف طلافروشان و جواهرفروشان در سه سال اخیر به طور متوسط در هر سال ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در هر ماه ۵۵۸ هزار تومان بوده است.
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین