تاریخ انتشاريکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
plusresetminus
حزب الله: رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۱۶ هزار هکتار از اراضی بخش خصوصی را شناسایی کردیم و توافق شده برای طرح نهضت ملی مسکن از آنها استفاده کنیم.
۰
کد مطلب : ۳۱۶۲۶۴
آخرین جزئیات از تامین زمین طرح‌ نهضت ملی مسکن اعلام شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در برنامه صف اول شب گذشته، مالکی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص قانون جهش تولید مسکن و آخرین جزئیات تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن نکاتی را ارائه کرد.
 
سوال: قانون جهش تولید مسکن در چه وضعیتی است؟
 
مالکی: قانون جهش تولید مسکن دارای وظایف زیادی است چیزی که بر عهده ما است تامین زمین بوده چیزی که محقق شده است بالغ بر ۳۳ هزار هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته و ۲۴ هزار هکتار در انتطار الحاق است.
 
در ماده ۹ جهش مسکن به شهرک سازی اشاره شده که بالغ بر ۲۷ شهرک را مکان یابی کردیم  و در حال اقدام است. در ماده ۸ اجازه تغییر کاربری داده شده که بیش از ۲ هزار هکتار عملیاتی شده است. در ماده ۱۱ تکلیف مقدمات الحاق اراضی را مشخص کرده که بالغ بر ۲۴ هکتار را در دستور کار داریم ماده ۱۲ بر بازپس گیری زمین اشاره دارد که در خصوص عدد ۲ هزار هکتاری اقدام انجام گرفته است.
 
سوال: در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن عقب هستیم؟
 
مالکی: مکان یابی درست برای ایجاد مسکن یک فرآیند پیچیده و دارای ماهیت چند وجهی است. باید زمین‌معیار های لازم را داشته باشد مثلا در تپه هایی با شیب زیاد نمی توان مسکن ساخت باید از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی موارد بررسی شود.  مسکن یک کالای سرمایه است باید در مکانی باشد که سرمایه گذاری در زمین توجهی داشته باشد.
 
ما در دولت های گذشته کار تامین زمین انجام نداده ایم. در سال های گذشته یک انباشتگی داشتیم که سبب تصویب قانون جهش تولید مسکن شد چرا که مسکن همواره یک دغدغه است. بحث تامین زمین یک بحث روزانه و توقف پذیر نیست.
 
در برنامه ۴ میلیون تامین در نظر گرفته شده که  در بخش های شهری و روستایی است البته این برنامه بخش های مختلف دارد چیزی که در برنامه است  یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسکن در ۴ سال بر اراضی باید ساخت صورت گیرد. ما به برنامه ۴ میلیون اگر ظرفیت های مطرح شده عملیاتی شود  قطعا  خواهیم رسید در یک شهرهایی به دلایلی تامین زمین نداشته ایم در کل از برنامه در حوزه  تامین زمین‌ جلو هستیم.
 
سوال: در کدام شهرها با محدودیت مواجه هستیم؟
 
مالکی: در غرب کشور، شمال کشور محدودیت تامین زمین داریم در شمال یا اراضی جلگه ای و یا کشاورزی هستند که ممنوعیت قانونی در استفاده از زمین های کشاورزی داریم. در غرب کشور مانند کردستان، ایلام و همدان توپوگرافی سختی در زاگرس داریم یا کوه یا جنگل وجود دارد. ما هیچ کاری را متوقف نکرده ایم. در کرمان مشکل تامین آب را داریم.
 
بالای ۹۰ درصد اراضی برای دولت است ۱۶ هزار هکتار از اراضی بخش خصوصی را شناسایی کردیم و توافق شده برای طرح نهضت ملی مسکن از آنها استفاده کنیم. نیروی مسلح،بنياد مستضعفان، بنياد امام همکاری خیلی خوبی با ما داشته اند.
 
تامین اراضی فقط متعلق به دولت و وزارت راه و شهرسازی نیست. در دوره های گذشته به شدت به شهرک سازی کم توجهی شد.
 
سوال: آمادگی اعلام آمار را دارید؟
 
مالکی : ما یک سامانه در وزارت راه و شهرسازی داریم که اطلاعات در آن مشخص است. در هزار و ۳۸۲ شهر ثبت نام انجام شده در ۴۸ شهر متقاضی ثبت نام نکرده است هزار و ۵۸ شهر تایید نهایی سه شرط را داشته ایم (تاهل، عدم دریافت تسهیلات مسکنی، فاقد مسکن، سابقه ۵ سال سکونت) ۳۲۴ شهر را فاقد چهار شرط داشتیم. در ۲۷۵ شهر بخشی از نیاز را تامین کردیم در ۲۷۲ شهر نتوانستیم منابع دولتی شناسایی کنیم که البته جای نگرانی نیست.
 
سوال: فرآیند ساخت چگونه است؟
 
مالکی: فرآیند ساخت بسیار متنوع است اولویت ما این است که زمین را واگذار و متقاضی اقدامات را انجام دهد بخشی خوب متقاضی توانایی ساخت ندارد ما توسط کارگزاران(ستاد اجزایی، بنياد مسکن) اقدامات را به دو روش انجام می دهیم
 
روش دیگر انبوه سازی است که به دو روش کار پیش می رود یک روش پیمانکاری و دیگر روش علاوه بر آورده متقاضی و وام سرمایه گذار بخشی از تامین مالی را به مرحله می آورد و بابت سرمایه بخشی از پروژه را بر می‌دارد این تنوع روش ها با توجه به وضعیت استان ها متفاوت است.
 
سوال:  برای طرح چه موانعی وجود دارد؟
 
مالکی: بخشی از اراضی منتظر الحاق است که رئیس جمهور بر آن تاکید داشتند بخشی پاسخ استعلام ها برای الحاقات است قسمت دیگر هم آماده سازی خود زمین است. اما مانع اصلی بحث تسریع الحاق اراضی به شهرها است تقریبا در تمام استان ها واگذاری زمین را داشته ایم.
 
سوال: چقدر ویلایی سازی در دستور است؟
 
مالکی: این بخش و این مصوبات از اولویت ها است که دو متغیر برای آن از جمله تعداد متقاضی ها و دیگری وجود زمین وجود دارد. 
 
سوال: در چند شهر امکان ویلا سازی نداریم؟
 
مالکی: اکنون آمار آن را ندارم. البته که این اقدام جاری است. ما ۲۵۰ هزار نفر از متقاضیان زمین را واگذاری ویلای به شکل انفرادی و گروهی انجام داده ایم.
 
سوال: چقدر زمین مازاد دولتی را شناسایی کردید؟
 
مالکی: چیزی حدود ۱۰ هزار هکتار شناسایی کردیم و بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار را اخذ سند کردیم ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار را به دلایلی خارح از دستور کار قرار دادیم و مابقی ۲ هزار هکتار بخشی از آن یعنی هزار هکتار برای دانشگاه ها است که با آنها تفاهم هایی داشته ایم.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین