تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
plusresetminus
حزب الله:رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمان‌بر است، هشدار داد: عمده بیماران بین 12حزب الله: ساعت و یا حتی در مواردی تا 72 ساعت بعد از مصرف این الکل‌های سمی دچار نشانه‌های مسمومیت می‌شوند.
۰
کد مطلب : ۳۱۳۳۱۷
روایت الکل‌هایی که آرام آرام جان می‌گیرند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مشکلات و بیماری‌هایی که از طریق مصرف الکل به بدن وارد می‌شود را بسیار دشوار و سخت می‌توان درمان کرد؛چرا که الکل در طول زمان آسیب‌هایی را به صورت نهان بر اعضای درونی بدن وارد می‌کند و زمانی بیماری‌ها آشکار می‌شوند که تخریب به صورت کلی آن عضو را از کار انداخته است.
 
مصرف بلند مدت الکل می‌تواند بر نیمکره‌های مغز آسیب جدی وارد کند؛ به صورتی که حافظه را تقریبا نابود می‌کند. یادآوری و به خاطر آوردن مسائل حتی در حد یک خواب کوتاه برای فرد الکلی تقریبا غیر ممکن می‌شود.
 
اعتیاد و یا وابستگی به الکل برای افراد مختلف، متفاوت است اما به طور کلی در صورتی که الکل مصرف شود توانایی‌های جسمی و البته روحی کاهش یافته و روابط اجتماعی دچار اختلالاتی می‌شود.
 
عوارض الکل بر بدن جبران ناپذیر است!
 
کبد در مرور زمان با مصرف الکل آسیب پیدا کرده و بعید نیست که مصرف طولانی مدت منجر به برداشت این عضو شود. مشکلات مرتبط با روده و معده همانند اسهال و یا یبوست به دردهایی مزمن تبدیل خواهد شد.
 
مادامی که الکل مصرف می‌شود جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی که از تغذیه وارد بدن می‌شود تقریبا به صفر می‌رسد و بدن هیچ گونه ویتامینی را جذب نخواهد کرد.
 
مصرف الکل می‌تواند مشکلاتی مربوط به اعصاب ایجاد کند که آسیب‌هایی به سیستم عصب مرکزی وارد خواهد شد؛ مشکلاتی همچون بی حسی و یا گزگز کردن دست و پا که از اعصاب این اعضا ناشی می‌شود.
ابتلا به سرطان به خصوص سرطان پستان در مصرف کنندگان الکل بالا می‌رود.
افرادی که نوشیدن الکل را به امری همیشگی تبدیل می‌کنند سیستم ایمنی بدنشان در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس هایی همچون سل و پنومونی حساس و بسیار ضعیف عمل می‌کند.
 
کبد نخستین عضوی است که عوارض مصرف الکل را خواهد دید!
 
کبد ارگانی است که تجزیه و تحلیل و حذف مواد مضر بدن را به عهده دارد. مصرف الکل فعالیت کبد را مختل کرده و یا اینکه زخم هایی در این عضو به وجود می‌آورد. التهابات ناشی از زخم در کبد که به سیروز معروف است سبب پیدایش بافت اسکار در کبد می‌شود.
 
به این ترتیب کبد عملکرد درستی نخواهد داشت و مواد سمی از بدن با تاخیر و بی دقتی دفع می‌شوند. سموم در بدن افزایش پیدا کرده و انواع بیماری‌ها بدن را درگیر می‌کند.
 
شاهین شادنیا،رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم درباره افزایش موارد مسمومیت با الکل‌های سمی، اظهار کرد: اغلب موارد، مسمومیت‌هایی هستند که به بهانه تفریح، اقدام به مصرف مشروبات دست ساز و سمی کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع است، افزود الکل‌هایی که به صورت دست‌ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می‌شوند زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های خطرناک می‌شوند.
 
وی گفت: ماده اصلی در مشروبات الکلی "اتانول" است که در مقدار و مصرف مشخص معمولا باعث بروز مسمومیت‌های جدی در افراد نمی‌شوند.
 
شادنیا با تاکید بر این که مصرف الکل‌ اتیلیک یا اتانول در اغلب موارد سمیت جدی و خطر مرگ و میر برای افراد ندارد، اضافه کرد: صرفا مصرف بیش از حد این مشروبات الکلی می‌تواند خطرناک باشد.
 
وی با بیان این موضوع که مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور و یا به صورت غیرمجاز تهیه می‌شوند خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارند، ادامه داد: معمولا افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل‌های حاوی متانول و یا سایر الکل‌های سمی استفاده می کنند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز مسمومیت شده است.
 
ابن استاد سم شناسی با بیان اینکه به طور کلی مصرف بیشتر از حد مشروبات الکلی حاوی اتانول (الکل اتیلیک) با نشانه‌هایی همراه است، گفت: اختلال تعادل، ناهماهنگی بین فعالیت‌های عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی و یا افت قندخون از نشانه‌های مصرف این مشروبات الکلی است.
 
وی با تاکید بر اینکه به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و به محض بالا رفتن سطح آن در خون، علایم مسمومیت سریع ایجاد می‌شود، گفت: در مورد الکل‌های سمی و غیر استاندارد مشکل اینجاست که این مواد سمی در فاز اولیه بعد از مصرف نشانه یا علامت خاصی ندارند و وقتی این مواد سمی وارد بدن می‌شوند، شروع به متابولیزه شدن می‌کنند و سپس باعث بروز علایم مسمومیت می‌شوند.
 
وی با بیان این که ایجاد علایم مسمومیت با متانول زمانبر است، هشدار داد: عمده بیماران بین 12 ساعت و یا حتی در مواردی تا 72 ساعت بعد از مصرف این الکل‌های سمی دچار نشانه‌های مسمومیت می‌شوند.
 
این استاد سم شناسی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی همراه است، عنوان کرد: افراد به دنبال مصرف اینگونه از مشروبات، معمولا بعد از چند ساعت به یکباره دچار تاری و یا سیاهی دید می‌شوند. نشانه‌هایی مثل برفکی شدن دید و یا مگس پران و متاسفانه در شرایط وخیم تر شدن مسمومیت، کوری مطلق از مهمترین عارضه‌های مصرف مشروبات الکلی سمی و دست ساز حاوی متانول است.
 
وی با بیان اینکه مراجعه سریع به مراکز درمانی به دنبال مسمومیت با مشروبات الکلی ضرورت دارد، تاکید کرد: بسیاری از افراد با فرض این که با گذشت زمان نشانه‌های مسمومیت کمتر می‌شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی مراجعه نمی‌کنند، این کار می‌تواند باخطرات جدی همراه باشدکه آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ از جمله آن است.
 
شادنیا با یادآوری این که نشانه‌های مسمومیت با الکل‌های سمی با تاخیر بروز می‌کند، هشدار داد: نکته مهم درباره الکل‌های سمی این است که هر فردی که از این مشروبات استفاده کند، دچار مسمومیت می‌شود. بنابراین میزان مصرف عامل تعیین کننده در بروز نشانه‌ها و آسیب نیست، مصرف این الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین