تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
plusresetminus
حزب الله:فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه در بحران کرونا چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم، گفت: متاسفانه در سطح جامعه روزانه افراد زیادی حتی با داشتن علائم در حال تردد هستند.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۹۳۰
سرماخوردگی در پاندمی کرونا معنا ندارد/مهم ترین علامت بدحال شدن
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، پیام طبرسی، با اشاره به شرایط ویژه و پیچیده کرونا در کشور اظهار کرد: روزهایی که پشت سر می‌گذاریم به عنوان تلخ‌ترین روزهای کرونایی طی ۱۸ ماه از زمان شیوع در تاریخ ثبت شد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه عادی انگاری، ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط سیاست گذاران را مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد: مجموعه‌ای از اشکالات در مدیریت و رعایت شیوه نامه‌ها باعث شده تا امروز دچار بحران سهمگین کرونا شویم.
 
طبرسی با بیان اینکه پوشش حداکثری واکسیناسیون به هزاران دلیل در کشور با تأخیر مواجه شده، عنوان کرد: متأسفانه وعده‌های واکسیناسیون چه در مورد واردات و چه در مورد واکسن‌های تولید داخل محقق نشد و امروز شاهد جولان کووید ۱۹ و جان باختن شمار زیادی از مردم هستیم.
 
به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پیک پنجم کرونا بسیار سنگین‌تر از پیک‌های قبلی است و متأسفانه این موضوع زندگی شغلی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار داده، کرونا روزانه جان تعداد زیادی از عزیزان را از ما می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه راهکار اصلی کنترل بحران کرونا ارائه راه حل های اجرایی و کاربردی در زمینه کنترل بحران است "نه صرفاً گزارش دهی اخبار بد و منفی" خاطرنشان کرد: رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، قرنطینه در صورت داشتن هر علامتی در کنترل کرونا بسیار مؤثر است.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: متأسفانه در سطح جامعه روزانه افراد زیادی حتی با داشتن علائم در حال تردد هستند، این موضوع که حساسیت داریم یا دچار سرماخوردگی هستیم در بحران پاندمی رد شده است و افراد با این سهل انگاری با جان بسیاری از مردم بازی می‌کنند.
 
وی موضوع سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون عمومی را خواستار شد و ادامه داد: خوشبختانه در روزهای اخیر روند واکسیناسیون سرعت داده شده ولی نکته اینجاست که حدود ۴۵ درصد از افراد واجد شرایط واکسن زدن هنوز برای دریافت واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند.
 
طبرسی ضمن انتقاد از ایجاد موج جدید اخبار منفی و شایعات بی پایه و اساس مبنی بر بی اثر بودن واکسن کرونا، تاکید کرد: ممکن است فردی دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشد و بعد از طی زمان دو هفته‌ای از واکسن دوم مجدداً دچار بیماری شود، ولی باید بدانیم در این شرایط در صورت ابتلاء مرگ و میر به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.
 
وی گفت: در افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند علیرغم مشکلات زمینه‌ای، مرگ و میر بالایی در دنیا گزارش نشده است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین آمار فوتی‌ها مربوط به جوان ترها و افرادی است که واکسن دریافت نکرده‌اند.
 
تعجیل در روند واکسیناسیون مهم‌ترین موضوعی بود که طبرسی ضرورت توجه به آن را خواستار شد و ادامه داد: توجه داشته باشید به محض اعلام عمومی واکسیناسیون در سریع‌ترین زمان ممکن برای دریافت واکسن کرونا اقدام کنید.
 
وی با بیان اینکه تمامی واکسن‌هایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند واکسن‌های بسیار مناسب و باکیفیتی هستند گفت: تمامی این واکسن‌ها هدف نهایی واکسن را که کاهش مرگ و میر است را برآورده می‌کند.
 
فوق تخصص بیماری‌های عفونی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی حتی در صورت دریافت واکسن کرونا را خواستار شد و ادامه داد: ممکن است در برخی موارد واکسن‌ها از ابتلاء به بیماری پیشگیری نکنند ولی قطعاً از مرگ و میر بر اثر کرونا جلوگیری خواهند کرد.
 
طبرسی یادآور شد: اگر واکسن دریافت کنید و کماکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید مطمئناً به میزان قابل توجهی مرگ و میرها کاهش خواهد یافت و در برابر کرونا مصون خواهید بود.
 
وی هشدار داد: باید بدانیم در صورت عدم واکسیناسیون در برابر کرونا هم جان خود و هم جان هموطنان و عزیزانمان را به خطرمی اندازیم.
 
طبرسی همکاری و همیاری تمام گروه‌های جامعه را برای کنترل کرونا خواستار شد و افزود: امروز در شرایط پیچیده و خطیری قرار داریم که همکاری عمومی لازمه کنترل آن است.
 
وی در ادامه به بیماران مبتلا به کرونا توصیه کرد: از خود درمانی، مصرف داروهای خودسرانه و درمان از طریق اطلاعاتی که فضای مجازی و صفحه‌های نامعتبر در اختیارتان قرار می‌دهد پرهیز کنید و در صورت تشدید علائم حتماً به پزشک مراجعه کرده و هیچ گونه اقدام خودسرانه ای انجام ندهید.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: استفاده از هر دارویی شرایط خاص خود دارد و مبتلایان به کرونا بدانند که به هیچ وجه از داروهای تزریقی ضد کرونا خودسرانه و در منزل استفاده نکنند، این داروها ممکن است عوارضی داشته باشد که روند درمان کرونا را تحت تأثیر قرار دهد.
 
فوق تخصص بیماری‌های عفونی یکی از عمده ترین موارد مرگ و میر بر اثر کرونا را افت سطح اکسیژن خون دانست و ادامه داد: کاهش سطح اکسیژن در کرونا عارضه‌ای است که لحظه‌ای و سریعاً رخ می‌دهد بنابراین به محض مشاهده علائم خطرناک و غیرعادی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
 
وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش روند واکسیناسیون وضعیت کنترل کرونا در ماه‌های آتی مطلوب‌تر شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین