تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
plusresetminus
حزب الله:عبدالرضا رحمانی‌فضلی همزمان با برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، گزارشی از روند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه داد.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۸۶۹
گزارش وزیر کشور از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در حضور مقام معظم رهبری و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ امام خمینی(ره) برگزار شد، گزارشی از روند برگزاری انتخابات این دوره ارائه داد.
متن گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ (نسا، ۵۸)
با درود بی کران به روح پر فتوح شهدای انقلاب اسلامی، امام شهدا و مردم شریف و ولایت مدار ایران و با عرض سلام و تقدیم احترام به محضر مقام معظم رهبری و حضار محترم و گرامی
خداوند منان را شاکر؛ و بسیار خرسندم که این فرصت حاصل شد تا گزارش مختصری از روند برگزاری انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری را به محضر حضرتعالی، سروران ارجمند و ملت رشید و سربلند ایران برسانم.
بدون تردید، مردم سالاریِ دینی، شاخصه و ویژگی مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در آن، همه مسئولین و تمامی دست‌اندرکاران امر اداره کشور، بدون واسطه و یا با واسطه، با رأی مردم انتخاب می‌شوند. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات مبارک خود، مفتخر به برگزاری ۴۰ مرحله انتخابات سراسری در کشور گردیده که ۱۱ مورد از انتخابات سراسری و میاندوره‌ای ظرف ۸ سال اخیر و در کمال صحت و دقت و نهایت امنیت برگزار شده است.
آنچه انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری را از دوره های گذشته انتخابات¬ متمایز می‌نماید، اِعمال شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و به تبعِ آن، ایجاد مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی برای مردم، تداوم همه¬گیری بیماری کرونا و مشکلات عدیده ناشی از آن، تبلیغات سوء و هجمه رسانه‌ای کم سابقه معاندین، و همچنین همزمانیِ برگزاری ۴ انتخابات؛ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی، میاندوره ای مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی با قوانین کاملاً مجزا می باشد.
در جهت برگزاری هرچه باشکوهتر و شایسته تر انتخابات ریاست جمهوری، برنامه ها و فعالیت های گسترده ای پیش بینی و به مرحله اجرا گذارده شدکه به اختصار تقدیم می شود:
۱.وزارت کشور به عنوان متولی امر برگزاری انتخابات، از حدود یک سال قبل، با تشکیل ستاد انتخابات کشور و با فراهم‌سازی تمهیدات لازم و با سرلوحه قرار دادن رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در هماهنگی با شورای نگهبان و با تکیه بر اصول اساسی قانونمداری، امانتداری، بی‌طرفی، امنیت کامل، رقابت سالم، مشارکت حداکثری و حفظ سلامت مجریان، داوطلبان و رای¬دهندگان، کوشید تا ضمن ارتقای شور و نشاط سیاسی کشور، امکان حضور و مشارکت هرچه بیشتر مردم را فراهم نماید که بحمدا... این مهم با مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر همکارانم در ستاد انتخابات کشور، استانداری‌ها، فرمانداری¬ها، بخشداری‌ها و همچنین همکاری نزدیک شورای نگهبان، دستگاه¬های انتظامی، نظامی، اطلاعاتی و قضائی، همدلی آحاد مردم، همراهی رسانه‌ها بویژه صدا و سیما، مشارکت سازنده احزاب و گروه‌های سیاسی، و وحدت و انسجام مثال زدنی کلیه اقوام و مذاهب، محقق گردید.
۲. استمرار همه‌گیری کرونا در کشور، موجب گردید که در این دوره از انتخابات و برای اولین بار با شرایط جدید و تجربه نشده‌ای در مقوله سلامت و امنیت انتخابات مواجه شویم، در همین راستا با مرور تجربه سایر کشورها و بر اساس قوانین و مقررات حقوقی موجود، اقدامات متعددی  در جهت سلامت و امنیت جسمی رأی دهندگان و عوامل اجرایی، از جمله؛ افزایش شعب و ساعات اخذ رأی، تدوین و ابلاغ پروتکل های بهداشتی و حذف اخذ اثر انگشت رأی دهندگان طراحی و عملیاتی گردید.
۳. نظر به ضرورت آشنائی و تسلط مجریان برگزاری انتخابات با فرآیند کار، تعداد (۹) دوره آموزشی عمومی و تخصصی، (۱۰) همایش آموزشی منطقه‌ای و همچنین (۱۲) جلسه توجیهی استانی به صورت حضوری و غیرحضوری، برای یک میلیون و۱۵۰ هزار نفر از دست‌اندرکاران، از جمله معاونین سیاسی استانداری¬ها، اعضای ستاد انتخابات استان‌ها، فرمانداران، بخشداران و کلیه کارشناسان مرتبط با حوزه برگزاری انتخابات در استانداری¬ها و فرمانداری¬ها و نیز اعضای شعب اخذ رای در سراسرکشور طراحی و برگزار گردید.
۴.برای این دوره از انتخابات و با احتساب تعرفه‌های پیش‌بینی شده برای مرحله دوم، بیش از ۲۴۰ میلیون تعرفه اخذ رای برای ۴ انتخابات، طراحی و چاپ گردید، و در راستای صیانت از آرای مردم، در تمامی تعرفه‌های مذکور، بیش از (۱۰) شاخص امنیتی و حفاظتی بی نظیر، لحاظ شد ضمن آنکه با توجه به تمهیدات اتخاذ شده در این دوره از انتخابات، هیچ استان و یا شهرستانی در کشور، با کمبود تعرفه مواجه نگردید.
۵. در اجرای ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، هیأت اجرایی مرکزی در وزارت کشور و با عضویت وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، عضو هیات رییسه مجلس و ۷ نفر از معتمدین مردمی، تشکیل و با برگزاری (۵) جلسه، تصمیمات مناسب و مؤثری در راستای تسهیل روند برگزاری انتخابات اتخاذ نمود. مضافاً اینکه تعداد ۱۱۲۹ هیات اجرایی در شهرستان¬ها و بخش-های سراسرکشور، برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل گردید که در پایان مورد تایید هیأت اجرایی مرکزی انتخابات قرار گرفت.
۶. به منظور سهولت در روند اخذ رای، با پیش بینی افزایش  ۴۴۵۸ شعبه، انتخابات ریاست جمهوری در ۶۶ هزار و ۸۳۴ شعبه اخذ رای در سراسرکشور برگزار شد که نسبت به دوره گذشته، رشدی چشمگیری داشت. همچنین با همکاری وزارت امور خارجه، بسترهای لازم برای حضور هم¬میهنان عزیزِ مقیمِ خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری، نیز مهیا گردید به نحوی که انتخابات در ۱۰۱ کشور جهان، شامل ۱۳۳ نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی و در قالب ۲۳۴ شعبه اخذ رای، برگزار شد.
۷. با هماهنگی شورای محترم نگهبان، (۲۴) مرحله از مجموع ۲۵ فرآیند پیش¬بینی شده برای برگزاریِ تمام الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری، از جمله احراز هویت الکترونیکی در سراسر کشور به صورت مکانیزه انجام و در نتیجه از وقوع بسیاری از تخلفات منجمله؛ رأی های تکراری، رأی دادن با شناسنامه های جعلی و فوتی و رأی دادن افراد زیر ۱۸ سال و رأی های مکرر پیشگیری گردید ضمن آنکه مدیریت مصرف تعرفه در تمام شعب و ارسال نتیجه شمارش آراء از شعبه به ستاد انتخابات کشور نیز به صورت بر خط دنبال  گردید.
۸. به منظور تأمین امنیت انتخابات، ضمن تشکیل ستاد امنیت انتخابات، بیش از ۳۰۷ هزار نفر از عوامل انتظامی و امنیتی، مسئولیت تأمین امنیت انتخابات را عهده¬دار بودند که علیرغم تهدیدات متعدد امنیتی و برآوردهای اطلاعاتی، انتخابات با همکاری نیروهای انتظامی، امنیتی، نظامی، قضائی و تلاش شوراهای تأمین سراسر کشور، در امنیت کامل برگزار شد.
۹. به منظور تضمین سلامت انتخابات، از طریق تشکیل هیأت مرکزی بازرسی انتخابات، و ساماندهی بیش از (۷۰) هزار نفر در قالب بازرس، برگزاری سالم و قانونمند انتخابات مورد مراقبت قرار گرفت که این تعداد علاوه بر رقم بازرسین شورای محترم نگهبان است.
۱۰. به منظور تضمین برخورداری برابرِ نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، مطابق قانون انتخابات، تشکیل و با برگزاری حدود صد و چهل و هشت جلسه در وزارت کشور و سازمان صدا و سیما، نسبت به تنظیم و نظارت بر برنامه¬های تبلیغی نامزدها در رسانه ملی اقدام گردید.
۱۱. در این دوره، تعداد ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایطِ برای رای دادن بودند. که علیرغم وجود مشکلات عدیده¬ای که در ابتدای گزارش بدان اشاره و تصریح گردید، تعداد ۲۸ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۵۲۹ نفر از هموطنان عزیز در انتخابات شرکت، و مشارکت قابل قبول، ۴۸ و ۸ صدم درصدی را رقم زدند و حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی، با کسب تعداد ۱۸ میلیون و  ۲۱ هزار و ۹۴۵ رای، به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.
۱۲. شورای نگهبان در پایان بررسی¬های خود، صحت و قانونی بودن فرآیند برگزاری انتخابات در سطح کشور، آنهم بدون آنکه حتی آرای یک صندوق را باطل نماید، تائید نمود که این امر نشان از سختکوشی و تلاش قابل تقدیر دست¬اندرکاران برگزاری انتخابات، در حوزه¬های اجراء و نظارت می باشد.
۱۳. در پایان لازم می‌دانم از توصیه‌ها و رهنمودهای راهگشای مقام معظم رهبری، حمایت¬ها و همکاری های دولت بویژه ریاست محترم جمهور، اعضای محترم شورای نگهبان، هیأت اجرایی مرکزی انتخابات، هیات¬ مرکزی نظارت، هیات¬های اجرایی شهرستان¬ها و بخش¬ها، ستاد انتخابات کشور، ستادهای انتخابات استانداری¬ها و حوزه‌های انتخابیه سراسرکشور، پرسنل خدوم وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران سراسرکشور، قوه قضائیه، نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، تمامی نامزدهای محترم و هواداران ایشان، اصحاب رسانه و خبرنگاران، سازمان صدا و سیما، و از همه مهمتر، مردم عزیز و شریف که با حضور خود در پای صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ، برگ زرین دیگری بر کارنامه پر افتخار خود افزودند، صمیمانه قدردانی و سپاس¬گزاری نمایم.
۱۴. همچنین با تبریک مجدد به حضور حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و آرزوی موفقیت های روز افزون برای دولت ایشان، از تلاش های هشت ساله حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی و همکاران ایشان، تقدیر و تشکر می نمایم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین