تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: رئیس‌جمهور حداکثر ۲ هفته پس از انجام مراسم تحلیف مهلت دارد لیست وزرا را به مجلس تقدیم کند البته می‌تواند از این فرصت دو هفته‌ای استفاده کند یا اینکه در همان روز تحلیف اسامی را ارائه دهد.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۸۶۵
فرصت ۲ هفته‌ای "رئیسی" برای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس پس از مراسم تحلیف
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی درباره چگونگی برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران را تشریح کرد و گفت: مطابق قانون اساسی پس از انتخابات ریاست جمهوری چند مراسم برگزار می‌شود؛ این مراسم‌ها عبارتند از: مراسم تنفیذ توسط رهبر معظم انقلاب، مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور، رأی اعتماد مجلس به کابینه معرفی شده توسط رئیس جمهور.
وی افزود: پس از مراسم تنفیذ طبق اصل 121 قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور در مجلس برگزار خواهد شد. مطابق این اصل قانونی مراسم باید در نشست علنی مجلس برگزار شده و حتما رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان نیز در این مراسم حضور پیدا کنند.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با اشاره به حضور میهمانانی از کشورهای مختلف در این مراسم، گفت: اگرچه باوجود کرونا تردد بین‌المللی میان کشورها پایین است اما تعداد بسیاری از مقامات و شخصیت‌های سیاسی جهان از حضور در این مراسم استقبال کردند.
موسوی با بیان اینکه براساس آمار اعلام شده تا این لحظه 115 مقام رسمی از 73 کشور جهان اعلام آمادگی برای حضور در مراسم تحلیف کردند، عنوان کرد: از بین این مقامات 10 رئیس کشور در تراز سران کشورها، 20 رئیس مجلس، 11 وزیر خارجه، 10 نفر از وزرای دیگر کشورها، همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.
وی  همچنین افزود: روسای مقامات 11 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D8 برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس همچنین با اعلام این خبر که محدویت‌های ترافیکی در ساعات برگزاری مراسم تحلیف اعمال خواهد شد، توضیح داد:  فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ جزئیات محدودیت‌های ترافیکی در ساعت برگزاری مراسم را اعلام کرده است البته تمام تلاش ما این بود که مراسم مذکور را در بعدازظهر برگزار کنیم تا برای مردم مزاحمت ایجاد نکند هرچند به لحاظ امنیتی نیز لازم بود تمهیداتی اندیشیده شود.
وی همچنین درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس ازسوی رئیس‌جمهور جدید، توضیح داد: براساس ماده(202) آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور حداکثر ظرف مدت دو هفته مهلت دارد لیست وزرای پیشنهادی را به مجلس تقدیم کند البته رئیس جمهور می‌تواند از این فرصت دو هفته‌ای استفاده کند یا اینکه در همان روز تحلیف اسامی را ارائه دهد.
به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مجلس یک هفته پس از معرفی دولت باید جلسات علنی خود را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز کند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین