تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
plusresetminus
حزب الله:عملکرد تیراندازی در رشته تفنگ در المپیک توکیو برخلاف رشته تپانچه با انتقادای همراه است که کارشناسان تیراندازی باید به آن بپردازند.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۸۶۱
چرا تفنگ در توکیو نتیجه نگرفت؟/ باز هم داستان کمبود فشنگ است؟!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بازی‌های المپیک توکیو ششمین حضور تیراندازان ایران در المپیک پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که این حضور با کسب یک مدال طلا توسط جواد فروغی در تپانچه به پایان رسید و ایران برای نخستین بار در رشته تیراندازی در المپیک صاحب مدال شد. در این دوره از المپیک بر خلاف ادوار گذشته عملکرد تپانچه بهتر از تفنگ بود در حالی که در دو دوره گذشته ایران  فینالیست در رشته تفنگ داشت.
نخستین حضور تیراندازان ایران در میدان المپیک به المپیک 1996 آتلانتا برمی‌گردد. لیدا فریمان نماینده تیراندازی ایران در آتلانتا بود که در بین 49 نفر در رده چهل‌وششم قرار گرفت. ایران در المپیک‌های 2000 سیدنی و 2004 آتن نیز دو تیرانداز داشت که در این دو رقابت به ترتیب منیژه کاظمی در تپانچه بادی در بین 45 شرکت‌کننده در رده چهل‌وسوم ایستاد و نسیم حسن‌پور در تپانچه بادی 10 متر در بین 41 شرکت‌کننده، در رده بیست‌وهشتم قرار گرفت، اما باید مقایسه تیراندازی ایران در توکیو را با المپیک 2012 لندن و 2016 ریو انجام داد، چرا که نتایج  این دوره و چهره‌های حاضر در این مسابقات از همین نسل حاضر در توکیو هستند.
تیراندازی - المپیک 2020 توکیو ,
نگاهی به نتایج تیراندازان ایران در توکیو
بررسی عملکرد تیراندازی در تفنگ بادی 10 متر بانوان
در توکیو آرمینا صادقیان و فاطمه کرم‌زاده در این ماده از صعود به فینال بازماندند. کرم‌زاده با امتیاز 624.9 در بین 50 شرکت‌کننده در رده بیست‌وسوم ایستاد و صادقیان به‌عنوان جوان‌ترین عضو کاروان ایران با امتیاز 622.6 در رتبه سی‌ام قرار گرفت.  
این نتیجه در حالی به دست آمد که ایران در  این ماده در المپیک 2012 لندن دو نماینده داشت که الهه احمدی و مه‌لقا جام بزرگ به ترتیب ششم و چهل‌وسوم شده بودند. در المپیک 2016 ریو نیز ایران در این ماده دو فینالیست داشت که در نهایت الهه احمدی با امتیازهای 417.8 در دور مقدماتی و 122.5 در فینال و‌ نجمه خدمتی با 415.7 امتیاز ششم و یازدهم شدند.
این نکته را نیز باید یادآوری کرد که فاطمه کرم‌زاده و آرمینا صادقیان در مسابقات جهانی کرواسی که در کمتر از یک ماه پیش برگزار شده بود، امتیازهای 633.6 و 626.4 را ثبت کرده بودند که هر دو در تکرار این رکورد در میدان المپیک ناکام ماندند.
با توجه به مقایسه عملکرد تیراندازان در این ماده در دو دوره گذشته یعنی المپیک 2012 لندن و 2016 ریو و همچنین مسابقات کرواسی تفنگ بادی بانوان در توکیو ناکام بوده است.
تیراندازی - المپیک 2020 توکیو ,
بررسی عملکرد تیراندازی در تفنگ 50 متر سه وضعیت بانوان
در المپیک توکیو نجمه خدمتی 388 امتیاز در مرحله نشسته، 391 امتیاز در مرحله درازکش و 386 امتیاز در مرحله ایستاده به دست آورد و در مجموع نیز 1165 امتیاز کسب کرد و هجدهم شد. فاطمه کرم‌زاده هم 383 امتیاز در مرحله نشسته، 398 امتیاز در مرحله درازکش و 382 امتیاز در مرحله ایستاده کسب کرد و با امتیاز نهایی 1163 به کار خود پایان داد و در رده بیست‌ودوم قرار گرفت. بدین ترتیب این دو بانوی کشورمان که فاصله زیادی با هشت نفر برتر داشتند، موفق به صعود به فینال نشدند.
در المپیک لندن در تفنگ سه وضعیت ‌مه‌لقا جام بزرگ چهاردهم شده بود و‌ احمدی چهل‌وسوم. در المپیک 2016 ریو ایران در این ماده دو نماینده داشت که در پایان نجمه خدمتی و مه‌لقا جام بزرگ در تفنگ 50 متر سه وضعیت به ترتیب هشتم و بیست‌وهفتم شدند. در مسابقات کرواسی نیز نجمه خدمتی و فاطمه کرم‌زاده امتیازهای 1156 و 1171 را ثبت کردند که خدمتی توانست در توکیو امتیاز بیشتری در این ماده ثبت کند.
مقایسه عملکرد تیراندازان کشورمان اگرچه نسبت به مسابقات کرواسی با رشد همراه بوده است، اما در مقایسه با المپیک ریو که ما در این ماده یک فینالیست داشته‌ایم، قابل قبول نیست.
بررسی عملکرد تیراندازی در تفنگ بادی 10 متر مردان
در المپیک توکیو مهیار صداقت در مرحله مقدماتی مسابقات تفنگ بادی 10 متر با امتیاز 629.1 در رده نهم ایستاد و موفق به صعود به فینال نشد. نکته مهم اینکه صداقت تنها یک‌دهم امتیاز با نفر هشتم و سه دهم امتیاز با نفر هفتم فاصله داشت. صداقت در کرواسی در این بخش امتیاز 622.4 را به دست آورده بود و توانست در المپیک رکوردش را بهبود بخشد.
ایران در این ماده در المپیک 206 ریو یک نماینده داشت که در نهایت پوریا نوروزیان با 622.2 امتیاز در تفنگ بادی 10 متر بیست‌ودوم شد. ایران در این ماده با رشد چشمگیری روبه‌رو شد و در یکقدمی صعود به فینال قرار داشت.
تیراندازی - المپیک 2020 توکیو ,
بررسی عملکرد  تیراندازی در 50 متر سه وضعیت مردان
در المپیک توکیو مهیار صداقت در مرحله مقدماتی تفنگ سه وضعیت حضور داشت. در این رقابت که 39 تیرانداز شرکت کرده بودند، صداقت با امتیاز 1168 امتیاز (388 امتیاز در نشسته، 392 امتیاز در درازکش و 388 امتیاز در ایستاده) در رده بیستم ایستاد. در کرواسی  صداقت در این ماده امتیاز 1159 را ثبت کرده بود. پوریا نوروزیان در تفنگ 50 متر سه وضعیت مردان در المپیک 2016 ریو با 1168 امتیاز بیست‌وششم شد. این مقایسه نشان می‌دهد که رشد چشمگیری را در جایگاه و امتیاز نمایندگان ایران شاهد نبودیم.
بررسی عملکرد تیراندازی درمیکس تفنگ بادی
تیم میکس تفنگ بادی 10 متر ایران با ترکیب مهیار صداقت و نجمه خدمتی با 624.9 امتیاز در رده پانزدهم قرار گرفت و موفق به صعود به مرحله دوم نشد. این نخستین حضور این ماده در المپیک بود. آخرین نتیجه میکس ایران در مسابقات جهانی کرواسی بود که تیم ایران با ترکیب صداقت و خدمتی رکورد 624.2 را ثبت کردند.
تیراندازی - المپیک 2020 توکیو ,
بررسی عملکرد تیراندازی در تپانچه 10 مترمردان
 جواد فروغی نفر اول رنکینگ جهانی، در المپیک توکیو در مرحله مقدماتی تپانچه بادی 10 متر با امتیاز 580 به کار خود پایان داد و در رده پنجم قرار گرفت. فروغی در فینال با امتیاز 244.8 ضمن ثبت بهترین رکورد در این رشته در المپیک، به مقام قهرمانی رسید و صاحب مدال طلا شد. این اولین مدال طلای کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو بود. ضمن اینکه این نخستین مدال المپیک در تاریخ تیراندازی ایران است که توسط فروغی به دست آمد.
در کرواسی فروغی امتیاز 584 را ثبت کرده بود. وی در مرحله مقدماتی المپیک نتوانست این رکورد را تکرار کند. فروغی در این باره گفت: در مرحله مقدماتی استرس زیادی داشتم، اما با کنترل استرس در فینال توانستم به مدال طلا برسم.
ایران در این ماده در المپیک 2012 لندن نماینده داشت. ابراهیم برخورداری در این مسابقات در تپانچه بادی 10 متر مردان  سی‌وسوم شد.
تیراندازی - المپیک 2020 توکیو ,
بررسی عملکرد تیراندازی در تپانچه 10 متر بانوان
هانیه رستمیان در مرحله مقدماتی رقابت‌های تیراندازی بانوان المپیک در ماده تپانچه 10 متر بادی در جایگاه دهم ایستاد. رستمیان در کرواسی امتیاز 571 را ثبت کرده بود. در المپیک 2016 ریو و در بخش تپانچه نیز گلنوش سبقت‌الهی تنها نماینده ایران در تپانچه 10 متر با 379 امتیاز بیست‌ویکم شد. در این ماده ایران موفق شد تا جایگاه خود را ارتقا دهد و امتیازی نزدیک به فینال کسب کند.
بررسی عملکرد تیراندازی در تپانچه 25 متر زنان
هانیه رستمیان  رقابت خود در بخش سرعت ماده تپانچه 25 متر در المپیک توکیو 288 امتیاز گرفت و در مجموع دو بخش دقت و سرعت، امتیازاتش به 577 رسید تا در رده بیست‌وهشتم در بین 44 شرکت‌کننده قرار بگیرد. وی در کرواسی در این بخش رکورد 584 را ثبت کرده بود، ولی در توکیو موفق به تکرار این رکورد نشد. در المپیک 2016 ریو و در بخش تپانچه گلنوش سبقت‌الهی تنها نماینده ایران با 572 امتیاز بیست‌وهشتم شد.
در تپانچه 25 متر در توکیو رشدی را نسبت به دوره گذشته شاهد نبودیم و همان جایگاه را تکرار کردیم.
تیراندازی - المپیک 2020 توکیو ,
بررسی عملکرد تیراندازی میکس تپانچه بادی
در المپیک توکیو تیم میکس تپانچه بادی 10 متر متشکل از جواد فروغی و هانیه رستمیان رقابت خود در مرحله اول را انجام دادند. تیم دو نفره کشورمان در این مرحله با امتیاز 575 در رده هشتم ایستاد و به‌عنوان آخرین تیم جواز صعود به مرحله دوم را به دست آورد. در پایان مرحله دوم، تیم‌های اول و دوم برای مدال طلا و تیم‌های سوم و چهارم برای کسب مدال برنز رقابت می‌کردند. تیم میکس ایران در مرحله دوم امتیاز 382 را به ثبت رساند و در رده پنجم قرار گرفت تا شانس کسب مدال را از دست بدهد. در این مرحله فروغی 196 امتیاز و رستمیان 186 امتیاز به دست آوردند. تیم میکس ایران با همین ترکیب در کرواسی امتیاز 583 را به دست آورده بود. اگر این رکورد میکس در توکیو تکرار شده بود ایران به احتمال زیاد به مدال می‌رسید.
آیا تفنگ در توکیو موفق بود؟
تفنگ در حالی وارد مسابقات توکیو شد که با توجه به عملکرد تیراندازان در المپیک ریو و لندن و حضور سه تیرانداز در فینال دو دوره المپیک، همه نگاه‌ها به سمت این رشته بود و حضور در فینال و ارتقای جایگاه ششم حداقل انتظار از این تیم بود اما این اتفاق رخ نداد که این امر نیاز به واکاوی و بررسی توسط مسئولان، کمیته فنی و کادر فنی این تیم را دارد.
شاید در اولین نگاه حواشی پیش آمده برای تیم تفنگ را بتوان به‌عنوان مهمترین عامل در کسب این نتایج دانست. در زمانی که تیراندازان درگیر حواشی، قهر سرمربی و تعطیلی اردوها بودند، تیم تپانچه با همان داشته‌های موجود به تمرینات خود ادامه داد و کوچکترین زمان را از دست نداد، این در حالی است که اردوی تیم تفنگ دو ماه تعطیل بود که با وجود کمبود فشنک و مهمات باز هم برگزاری اردو بهتر از تعطیلی آن بود، اما در آن زمان مجال صحبت در مورد تأثیر این تعطیلی‌ها نبود، چراکه ممکن بود رسانه محکوم به ایجاد حاشیه و یا دامن زدن به حواشی شود. رفت و آمد سرمربی در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و پادرمیانی مسئولین برای بازگرداندن او و ادامه این مسیر توسط تیراندازان باعث شد تا تمرکز تیم المپیکی کشورمان روی موضوعات اصلی کم شود.
تیراندازی - المپیک 2020 توکیو ,
قصد این گزارش آن نیست که بررسی شود خواسته سرمربی یا تیراندازان در آن زمان درست بوده است یا غلط، چراکه همه می‌دانند سلاح و مهمات مهمترین ابزار دست تیراندازان است و اگر تیرانداز از نداشتن فشنگ گلایه کند نمی‌توان به او انتقاد کرد بلکه بحث اصلی شناخت امکانات موجود و تطبیق برنامه‌ها با وضعیت فعلی و آرام کردن ورزشکاران است نه تهییج آنها. همه می‌دانند که تحریم‌ها تأثیر بسیار زیادی روی رشته تیراندازی داشته و تیراندازان را با کمبود فشنگ روبه‌رو کرده است، اما در شرایطی که این مشکلات عواملی خارج از فدراسیون و کشور دارد، نمی‌توان با گلایه، مصاحبه و انتقاد به نتیجه‌ای رسید و تنها باید به فکر چاره برای حل این مشکلات بود. مطمئناً در آن روزها به جای از دست دادن زمان می‌شد با مدیریت ورزشکاران و ایجاد آرامش در تیم به جای تعطیلی اردو، دنبال راه حل مناسب بود.
انتقاد در مورد سردی و گرمی سالن تمرین و تغذیه در رسانه‌ها مطمئناً آتشی بود که در نهایت دامن خود ورزشکاران را گرفت و تمرکز آنها را به هم زد و نیاز بود تا کادر فنی مدیریت بیشتری در این زمان داشته باشند. متأسفانه این اتفاق‌ها در تفنگ رخ داد و تیراندازان این رشته را از مسیر اصلی دور کرد و این همان اتفاقی بود که تیراندازان در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز رقم زدند و بعد از ناکامی به هر موضوعی چنگ انداختند تا خود را تبرئه کنند.
علاوه بر این شاید تا دو ماه قبل می‌شد کمبودها را بهانه‌ای برای نتایج ضعیف در المپیک دانست، اما در شرایطی که تیم تفنگ اردوی دو ماهه در مجارستان و کرواسی با هزینه‌ای بیش از سه میلیارد تومان برگزار کرده است، دیگر برای توجیه نتایج جایی برای تکرار ماجرای کمبود فشنگ، مهمات و تجهیزات وجود ندارد.
ذکر این نکته ضروری است که تیم تفنگ با نفرات اضافه‌تر از نفرات اعزامی به المپیک از 8 اردیبهشت ماه در اردوی برون مرزی حضور داشته است و در مسابقات قهرمانی اروپا در کرواسی، جایزه بزرگ مجارستان و جام جهانی کرواسی نیز شرکت کرده است. این در حالی است که تیم تفنگ دو ماه و تیم تپانچه تنها دو هفته در اردو بوده‌اند، اما فاصله نتایج این دو تیم از زمین تا آسمان است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین