تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
plusresetminus
حزب الله: عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه رانت‌جویان زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی‌رفتند، گفت: نه تنها این عرضه متوقف نمی‌شود بلکه برای کارخانجاتی که وارد این عرصه شوند مشوق در نظر گرفته می‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۵۹۶۳۵
عرضه سیمان در بورس ادامه خواهد یافت/ رانت جویان زیربار نمی رفتند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی جدی با بیان اینکه عرضه کالاهای انحصاری در بورس به کاهش رانت کمک می‌کند، اظهار داشت: مصرف داخلی سیمان کمتر از ۶۰ درصد است و مابقی مازاد محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه این محصول در دست عده‌ای خاص به صورت انحصاری وجود دارد، به راحتی بازار سیمان را در دست گرفته بودند.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: گستره رانت و عدم شفافیت در حوزه سیمان به قدری بالاست که بازیگران اصلی این حوزه، نرخ را در بازار حتی تا ۳ برابر نیز بالاتر بردند.
 
وی ادامه داد: متأسفانه بازار سیمان توسط ۱۵ نفر می‌چرخد و آن هم زاییده واگذاری‌های ناشی از رانت بوده است. در واقع عده‌ای خاص وارد حوزه سیمان شدند و بازار را به دلخواه خود چرخاندند.
 
جدی گفت: عرضه سیمان در بورس یکی از راه حل های مناسب برای مقابله با دلال بازی و زدودن فضای رانتی است. ورود سیمان به بورس موجب کاهش عدم شفافیت‌ها، ایجاد تعادل در قیمت و همچنین تنظیم بازار خواهد شد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سوداگران زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی‌رفتند، اظهار داشت: هفته گذشته در جلسه‌ای با مسئولان وزارت صمت قرار شد برای کارخانجاتی که سیمان خود را در بورس عرضه کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. همچنین کارخانجاتی که وارد بورس شوند معاف از قطعی برق می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: عرضه سنتی سیمان موجب می‌شود عده‌ای خاص کالا را خریداری کنند و رانت‌های کلانی به دست آورند اما با عرضه در بورس، شفافیت عرضه افزایش می‌یابد و مصرف کنندگان به راحتی می‌توانند سیمان بخرند. بنابراین عرضه سیمان در بورس به قوت خود ادامه خواهد یافت.
 
جدی تاکید کرد: همه مشکلات ما در اکثر بخش‌های اقتصادی کشور از جمله سیمان و خودرو مربوط به انحصاری بودن مسیرهای تولید و توزیع است.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین