تاریخ انتشارشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
plusresetminus
حزب الله:بورس در سال ۱۳۹۹ با رشد ۱۵۵ درصد بیشترین بازدهی را در بین چهار بازار موازی به خود اختصاص داد و بازار مسکن شهر تهران با ۸۵ درصد رشد در جایگاه بعدی قرار گرفت.
۰
کد مطلب : ۲۵۱۳۳۵
بورس اول شد، مسکن دوم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مقایسه بازدهی بازارهای موازی در سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که بازار سرمایه با ۱۵۵ درصد رشد بیشترین بازدهی را در بین بازارهای موازی داشت. بازار مسکن شهر تهران ۸۵ درصد بازدهی حاصل از افزایش قیمت ملک در سال ۱۳۹۹ را به خود اختصاص داد که در این محاسبات، بازدهی حاصل از درآمد اجاره ملک لحاظ نشده است. در رتبه بعدی بازار طلا قرار داشته که رشد ۷۸ درصد سالیانه را به ثبت رساند و کمترین میزان افزایش به بازار ارز تعلق داشت که شاخص دلار رشد ۵۷ درصد را در سال ۱۳۹۹ نشان داد.
 
برگشت قیمت مسکن در آذرماه
 
اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید حاکی از آن است که شاخص قیمت مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۸۵ درصد افزایش داشته است. بیشترین میزان افزایش ماهانه قیمت به میزان ۱۲.۵ درصد در مردادماه اتفاق افتاده و آذرماه بیشترین کاهش ماهانه قیمت با افت ۸.۱ درصد رخ داده است. مهرماه ۱۳۹۹ شاخص سالیانه قیمت مسکن شهر تهران ۱۲۱ درصد رشد داشته که بیشترین میزان افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن بوده است.
 
زعفرانیه گران‌ترین و تقی‌آباد ارزان‌ترین محله‌های تهران
 
از طرف دیگر پنج محله گران قیمت شهر تهران در منطقه یک قرار دارند. در بین این محله‌ها زعفرانیه با میانگین قیمت ۷۹.۶ میلیون تومان در هر متر مربع رتبه اول از نظر قیمت مسکن را در اسفندماه ۱۳۹۹ به خود اختصاص داده است. باغ فردوس با متوسط متری ۷۸.۸ میلیون تومان رتبه دوم را دارد. سومین محله گران قیمت پایتخت، محمودیه با میانگین ۷۸.۴ میلیون تومان است. ولنجک با متوسط ۷۶.۲ میلیون تومان مقام چهارم را دارد و کامرانیه با میانگین ۷۴.۸ میلیون تومان در هر متر مربع پنجمین محله گران قیمت در بازار مسکن شهر تهران است.
 
پنج محله ارزان قیمت تهران هم به ترتیب در مناطق ۲۰، ۱۵، ۱۸، ۱۵ و ۱۹ واقع شده اند. تقی‌آباد در منطقه ۲۰ با متوسط قیمت هر متر مربع ۱۰.۳ میلیون تومان ارزان ترین محله در بازار مسکن شهر تهران است. خاورشهر در منطقه ۱۵ با میانگین متری ۱۰.۶ میلیون تومان در رتبه بعدی قرار دارد. قیمت مسکن در یافت آباد جنوبی واقع در منطقه ۱۸ بالغ بر ۱۱.۲ میلیون تومان است که از لحاظ ارزانی مقام سوم را دارد. محله قیامدشت در منطقه ۱۵ با متوسط قیمت ۱۱.۸ میلیون تومان در جایگاه چهارم را دارد و دولت خواه جنوبی در منطقه ۱۹ با متوسط ۱۲.۳ میلیون تومان در هر متر مربع  جایگاه پنجم را در بین محله های ارزان قیمت به شهر تهران به خود اختصاص می دهد.
 
منطقه ۲۲ پیشتاز تورم سالیانه قیمت مسکن
 
درصد تغییرات شاخص قیمتی مسکن در مناطق شهر تهران نیز نشان می دهد که منطقه ۲۲ با متوسط ۱۲۱ درصد بیشترین میزان افزایش سالیانه رخ داده است. منطقه ۴ در جایگاه دوم قرار داشته که ۱۲۰ درصد رشد سالیانه قیمت را در سال ۱۳۹۹ تجربه کرد. منطقه ۱۶ با میانگین رشد قیمت سالیانه ۱۱۸ درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. جایگاه چهارم از نظر میزان رشد سالیانه به منطقه ۲ با متوسط رشد ۱۱۴ درصد تعلق داشته و منطقه ۲۱ با متوسط ۱۱۲ درصد افزایش قیمت سالیانه رتبه پنجم را در بازار مسکن شهر تهران در سال ۱۳۹۹ به خود اختصاص داده است.
 
کمترین میزان رشد سالیانه قیمت را نیز منطقه ۱۸ از آن خود کرده که ۶۰ درصد افزایش سالیانه قیمت را در سال ۱۳۹۹ به ثبت رساند. منطقه ۱۱ با متوسط رشد ۸۳ درصد در جایگاه دوم پایین ترین میزان رشد سالیانه قیمت قرار داشته است. رتبه سوم از نظر کمترین میزان رشد را منطقه ۱۷ با ۸۵ درصد افزایش سالیانه به خود اختصاص داد. در منطقه ۱۳ نیز میزان افزایش سالیانه قیمت مسکن در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۸۹ درصد بوده که مقام چهارم را از نظر کمترین میزان رشد داشته است. رشد سالیانه قیمت مسکن در منطقه ۱۲ نیز ۹۰ درصد بوده است که رتبه پنجم از نظر کمترین میزان رشد را به خود اختصاص داد.
 
میانگین رشد سالیانه قیمت مسکن در منطقه یک نیز ۹۷ درصد بوده که رتبه یازدهم را از نظر رشد قیمت مسکن شهر تهران در بر گرفت. متوسط افزایش سالیانه قیمت مسکن در منطقه پنج نیز ۹۹ درصد بود که جایگاه نهم را به خود اختصاص داد.
 
رشد ۱۰۱ درصد قیمتهای پیشنهادی در سال ۱۳۹۹
 
میانگین قیمتهای پیشنهادی مسکن شهر تهران از ۲۶.۳ میلیون تومان در اسفندماه ۱۳۹۸ به ۵۳ میلیون تومان در اسفندماه ۱۳۹۹ رسیده که ۱۰۱ درصد افزایش قیمت را نشان می دهد. بیشترین میزان کاهش ماهانه قیمت پیشنهادی مسکن در اسفندماه ۱۳۹۹ به میزان ۳.۴ درصد افت ماهانه اتفاق افتاده است. بالاترین میزان افزایش ماهانه قیمت پیشنهادی نیز به میزان ۲۰ درصد در خردادماه رخ داد. بیشترین میزان افزایش پیشنهادی قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن نیز به میزان ۱۲۴ درصد در مهرماه اتفاق افتاد.
 
مقایسه میانگین فصلی قیمت آگهی ها در مناطق مختلف تهران نیز نشان می دهد که بیشترین میزان افزایش فصلی قیمت در تابستان ۱۳۹۹ در منطقه ۴ به میزان ۵۷ درصد در مقایسه با بهار رخ داده و بیشترین میزان کاهش فصلی قیمت پیشنهادی آگهی ها در زمستان ۱۳۹۹ در منطقه ۸ به میزان ۱۴ درصد افت فصلی اتفاق افتاده است.
 
قیمت‌ها در بازار اجاره ۱۰۳ درصد رشد کرد
 
آمارهای بازار رهن و اجاره شهر تهران در سال ۱۳۹۹ هم از رشد ۱۰۳ درصدی قیمت رهن پیشنهادی در هر متر مربع حکایت دارد. اسفندماه ۱۳۹۸ قیمت رهن پیشنهادی از طرف مالکان ۳.۴ میلیون تومان در هر متر مربع بوده که در اسفندماه ۱۳۹۹ به متری ۶.۹ میلیون تومان رسیده است. در این بین شهریورماه ۱۳۹۹ قیمت پیشنهادی رهن کامل نسبت به مردادماه ۲۲ درصد افزایش یافته که بالاترین میزان رشد ماهانه را نشان می دهد. دی ماه ۱۳۹۹ نیز نرخ پیشنهادی رهن کامل ۱۰۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته که بیشترین نرخ رشد سالیانه بوده است. کمترین میزان افزایش قیمت رهن نسبت به ماه مشابه سال قبل به میزان ۴۷ درصد در مردادماه ۱۳۹۹ اتفاق افتاده و بیشترین کاهش قیمت رهن کامل به میزان ۱۳.۳ درصد کاهش در مردادماه ۱۳۹۹ نسبت به تیرماه اتفاق افتاده است. در مناطق شهر تهران منطقه ۱۴ در پاییز ۱۳۹۹ بالاترین افزایش نرخ رهن کامل فصلی را به میزان ۴۲ درصد به خود اختصاص داد. منطقه ۱۱ نیز در تابستان ۱۳۹۹ بیشترین کاهش قیمت رهن کامل فصلی به میزان ۱۰ درصد افت را نشان داد.
 
روند معکوس عرضه و تقاضا در بازار مسکن
 
از طرف دیگر بررسی عرضه و تقاضا در سال ۱۳۹۹ در بخش خرید و فروش مسکن حاکی از آن است که ۴۷ درصد از کل تقاضای بالقوه (بازدید آگهی های شهر تهران) به متراژهای زیر ۹۰ متر اختصاص داشته در صورتی که تنها ۲۹ درصد از عرضه (آگهی های ثبت شده بخش خرید و فروش شهر تهران) در سال ۱۳۹۹ متراژ زیر ۹۰ متر داشته اند.
 
در بخش اجاره نیز ۴۸ درصد از کل تقاضای بالقوه (بازدید آگهی های بخش خرید و فروش شهر تهران) متراژهای زیر ۹۰ متر بوده در صورتی که فقط ۲۹ درصد از عرضه (آگهی های ثبت شده رهن و اجاره) در سال ۱۳۹۹ متراژ زیر ۹۰ متر داشته اند.
 
توزیع آگهی های ملک در سال ۱۳۹۹ بر اساس سن بنا نیز حاکی از آن است واحدهای تا ۵ سال ساخت ۲۶ درصد کل آگهی ها را به خود اختصاص داده اند. در رتبه بعدی واحدهای ۵ تا ۱۰ سال به میزان ۲۱ درصد و خانه های ۱۵ تا ۲۰ سال ۱۹ درصد از آگهی ها را در بر گرفته اند. خانه های بالای ۳۰ سال نیز با ۳.۲ درصد کمترین میزان آگهی ها را به خود اختصاص دادند.
 
همچنین نسبت قیمت به اجاره در مردادماه سال ۱۳۹۹ در بازار مسکن شهر تهران به بالاترین میزان خود یعنی عدد ۳۴ رسید. سپس روند نزولی گرفت و تا اسفندماه به عدد ۲۱ رسید. یکی از شاخصهایی که سرمایه گذاران مسکن در نظر می گیرند شاخص قیمت به اجاره است (P/R) که متناظر P/E بازار سرمایه است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین