حزب الله:
مختصات مالی نمایش فیلم در جشنواره فجر دغدغه بسیاری از فیلمسازان بوده که امسال به گفته دبیر جشنواره قرار بود سهم تهیهکنندگان از فروش جشنواره به آنها پرداخت شود اما تا کنون این اتفاق نیفتادهاست.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۱۶۸
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،اکران فیلمها در جشنواره ملی فجر بیشتر از حد استاندارد اکران در جشنوارههای جهانی است. استاندارد و نمایش جهانی فیلمهای جشنواره حداکثر سه نمایش و بهطور استثنایی چهار نمایش است.
همین موضوع باعث شد تا اعتراضات تهیهکنندگان در هر دوره جشنواره بیشتر و بیشتر شود تا اینکه در جشنواره سیودوم قرار شد تعداد نمایش هر فیلم شش هزار صندلی باشد اما هر سال از این تعداد نمایش کاسته شود و در نهایت به سه هزار صندلی برسد؛ بر همان مبنا توافق شد مابهالتفاوت این تعداد با تعداد صندلی نمایش فیلم در جشنواره، محاسبه شده و مبلغ ریالی آن به تهیهکنندگان پرداخت شود.
بعد از آن دوره قرار بود حداقل مابهالتفاوت صندلیها توسط برگزارکنندگان جشنواره به تهیهکنندگان و صاحبان فیلم پرداخت شود. شورایعالی تهیه کنندگان هم از چند دوره قبل به دنبال این بود تا سهم صاحبان آثار را از بلیتفروشی فیلمها دریافت و این مساله را به یک رویه ثابت تبدیل کند. قرار بر این بود که از دوره سیوپنجم در شهرستانها برای هر فیلم 2 اکران و برای بعضی از استان ها که جمعیت بیشتری دارند 3 اکران در نظر گرفته شود و این یعنی برای هر فیلم حداکثر 90 سانس و حداقل 60 سانس در نظر گرفته شود. همچنین در تهران هم حدود30 سینما در طول جشنواره فیلم فجر به اکران فیلم ها می پردازند که حجم بالایی از اکران ها را در بر میگیرد.
امسال هم دبیر سیوهفتیم دوره جشنواره فیلم فجر تعهد کرده بود که درآمد حاصل از بلیت فروشی جشنواره به طور مساوی میان صاحبان آثار و سینماداران پرداخت شود اما به گفته برخی رسانهها تا کنون خبری از این پرداخت به تهیهکنندگان نیست، در صورتی که سینماداران سهم خود را از این فروش دریافت کردهاند.
هر فیلم سینمایی در جشنواره سیوهفتم روزی دو تا سه بار در سینماهای تهران به نمایش درآمد و در جمع با احتساب یک بار نمایشاش در سینمای رسانهها، 24 بار روی پرده سینما رفت که این تعداد نمایش جدای از اکرانهای فوقالعاده است.
با این محاسبات معلوم میشود که یک تهیهکننده با اکران فیلمش در جشنواره فجر ریسک بالایی را متقبل میشود، اگر فیلم با این تعداد نمایش مورد استقبال قرار نگیرد و دچار تبلیغات منفی شود که هم پول زیادی از اکران را از دست داده و هم در اکران فیلم با بازخورد منفی مواجه میشود.
بیشتر بخوانید
چینش اکران نوروزی؛ یک اشتباه یا ترکیب از پیش طراحی شده/ وقتی رقابت تهیهکنندگان جایگزین رقابت فیلمها میشود
حالا بهتر میتوان درک کرد که چرا برخی از فیلمسازان، بهخصوص فیلمهای کمدی از عرضه فیلمشان به جشنواره فجر سی و هفتم خودداری کردند و ترجیح دادند موفقیت در اکران را بدست آورند تا یک سلسله نقد و نشست خبری در جشنواره فیلم فجر را؛ البته نباید منکر این موضوع هم شد که اگر فیلمی در ایام جشنواره موفق شود در زمان اکران هم می تواند به موفقیت بالایی دست پیدا کند.