تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
plusresetminus
حزب الله: وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز همدردی با مردم مظلوم غزه به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 پرداخت.
۰
کد مطلب : ۵۸۶۴۴
صحبت‌های غرب درباره تعداد سانتریفیوژها برای ما قابل قبول نیست

 

 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ، محمد جواد ظریف که با شبکه‌ خبر سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: بحث هسته‌ای باید در چارچوب جامع دیده شود. در چند سال گذشته بدخواهان جمهوری اسلامی می‌خواستند ایران را نه تنها از دستیابی به فناوری مهم محروم کنند بلکه می‌خواستند با استفاده از فضاسازی تصنعی در سطح بین‌المللی، ایران را تهدید نشان داده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به عنوان تهدید بین‌المللی مطرح کنند.

 

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر تصریح کرد: غرب برنامه‌ریزی داشت که با ایجاد فشار علیه ایران بتوانند مردم را از دولت جدا کنند. حضور گسترده مردم در انتخابات سال گذشته نشان داد که آن سیاست به جایی نرسیده و این فرصت ویژه‌ا‌ی بود. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند مردم حماسه سیاسی را رقم زدند و زمینه را برای حضور فعال ایران در عرصه بین‌الملل فراهم کردند و کشور با مدیریت دولت تصمیم گرفت از این فرصت برای تغییر فضا استفاده کند.

 

وزیر امور خارجه‌ کشورمان درباره‌ی تحولات سال گذشته در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: ‌ سال گذشته برنامه هسته‌ای را به عنوان یک تهدید می‌دیدند و به عنوان تهدید معرفی می‌کردند و فضاسازی و سرمایه‌گذاری عجیبی کرده بودند و ایران را به عنوان یک خطر مطرح می‌کردند و در کنار آن می‌گفتند ایران نمی‌تواند برنامه غنی سازی داشته باشد، راکتور اراک باید از بین برود که همه این حرف‌ها از نظر مردم ما بی ارزش بود. تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران رو به افزایش بود و ماهی نبود که تحریم جدید از سوی کنگره آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر نهادها علیه ایران وضع نشود و با تلاش و تدبیری که صورت گرفت این روند با توافق ژنو و شروع مذاکراتی که از بدو مسئولیت دولت جدید انجام شد، متوقف شد. در یک سال گذشته هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشده و حضور گسترده فعالان اقتصادی در ایران نشانگر شکل گرفتن فضای جدیدی در کشور است و علاوه بر آن فضای روانی علیه ایران ایجاد کرده بودند که گویا کار کردن با ایران باید هزینه داشته باشد و این فضا به یک باره فرو ریخت و حضور این تعداد بنگاه‌های اقتصادی در ایران پس از توافق ژنو نشانگر شکستن فضای قبلی است.

 

ظریف گفت: در کنار مقررات تحریمی‌ای که علیه ایران وجود داشت فضای روانی‌ای علیه ایران ساخته بودند که گویا کارکردن با ایران باید هزینه داشته باشد و نباید کسی با ایران کار کند. این فضا به یک باره فرو ریخته است.در کنار آن این توفیق ایجاد شده که آن فضا که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان برنامه غیر قابل قبول مطرح می‌کردند کنار برود و آن ادعاهایی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران داشتند کنار برود.‌ دیگر امروز هیچ کس درباره اصل غنی سازی ایران صحبت نمی‌کند به غیر از نتانیاهو و جنگ طلبانی که دور او را گرفته‌اند که آنها در واقع به دنبال درگیری هستند. امروز دنیا فهمیده که نتانیاهو بحث هسته‌ای را به عنوان یک بهانه برای ایجاد تنش پیگیری می‌کرده ولی نه به عنوان یک نگرانی. امروز دیگر کسی در دنیا راجع به توقف غنی سازی صحبت نمی‌کند، فقط راجع به اندازه غنی سازی صحبت می‌کنند که البته صحبت‌های آنها برای ما قابل قبول و پذیرش نیست. امروز دیگر کسی نمی‌گوید ایران باید غنی سازی را تعلیق کند، بلکه می‌گویند این تعداد سانتریفیوژ باشد و این تعداد «سو» به کار گیرد. یا درباره راکتور آب سنگین اراک، در مورد یک نوع تغییر در شکل و شمایل این راکتور است نه درباره بسته شدن اراک. - من راجع به حرف‌هایی که طرف مقابل می‌زند صحبت می‌کنم.-

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین