تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
plusresetminus
حزب الله: وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: اگر هر سال دانشگاه فرهنگیان کمتر از 25 هزار دانشجو بگیرد، معنایش این است که می‌خواهند فتیله دانشگاه فرهنگیان را پایین بکشند.
۰
کد مطلب : ۶۹۰۱۰
واگذاری مدارس دولتی پُتکی بر سر آموزش و پرورش بود
 
  •  
  •  

 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش  در خصوص اجرای طرح بسته‌ حمایتی مؤسسان مدارس غیر دولتی، اظهار داشت: خیلی قصد ندارم خدای ناکرده کسانی که مسئول هستند را نقد کنم؛ وقتی در خبرگزاری سؤالی می‌پرسند و چیزی می‌گویم در خصوص سیاست‌هاست یعنی اگر سیاست این وزیر یا وزیر دیگری بود یا خودم بودم، همین نقد را داشتم.

وی افزود: این حرف را که من می‌زنم، در مثال مناقشه نیست؛ به نظر بنده اگر یک روز در آموزش و پرورش این امر دایر شود و ما بخواهیم بین آموزش و پرورش و مسائل امنیتی انتخاب کنیم که کدام یک را به بخش خصوصی بدهیم، بنده فکر می‌کنم آموزش و پرورش مهم‌تر است تا به بخش خصوصی داده نشود.

وزیر سابق آموزش و پرورش یادآور شد: استراتژی امنیتی که در دنیا وجود دارد و کتاب‌هایی که اخیراً چاپ می‌شود، نوشته‌اند اعتقاد امروز بر این است که مهم‌ترین رکن امنیت کشور، نیروی انسانی است و دانش‌آموز رکن اصلی است.

وی به ایجاد داعش اشاره کرد و گفت: اگر کشوری، آموزش و پرورش خوبی داشته باشد، داعشی به وجود نمی‌آید و با توپ و تانک نیز نمی‌توان داعش را برکنار کرد بلکه با کلاس‌ها می‌توان داعش را برکنار کرد و نابود کرد.

* ماجرای واگذاری مدارس به شهرداری‌ها

حاجی‌بابایی تصریح کرد: واقعا هیچ وقت با هیچ مسئولی روبه‌رو نشدم که با تراز مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش را به معنای واقعی قبول داشته باشد؛ زمانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی، سیاست‌های کلی را تصویب می‌کردند و بنده به عنوان وزیر حضور پیدا می‌کردم و در آنجا بحث شد که آیا مدارس را به دیگران بدهیم و در نهایت خصوصی‌سازی رأی نیاورد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: اما یک موضوعی را بنده مخالف بودم اما رأی آورد و این بود که مدارس را به شهرداری‌ها بدهند که رأی آورد؛ آن زمان خیلی نگران این کلمه بودم که اگر قرار باشد در کشور، مدارس را به شوراها بدهیم که البته مردم بسیار خوبی هستند و منتخب مردم هستند اما هر چهار سال یکبار شوراها چپ می‌شوند یا راست می‌شوند و حالا چه بلایی بر سر مدارس می‌آید.

وی اضافه کرد: وقتی سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، دیدم کلمه شهرداری‌ها نیست یعنی اینکه مدارس را به شهرداری‌ها بدهیم وجود ندارد؛ ببینید بنده طرفدار و موافق تقویت مدارس غیر دولتی هستم و در زمان من دانش‌آموزان غیر دولتی از 950 هزار نفر به یک میلیون و چهل هزار نفر رسیدند پس رشد دادیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: اما اینکه مدرسه‌‌ای که سال‌ها مردم به آن به عنوان مدرسه نگاه می‌کنند، 28 شهریورماه مدرسه واگذار شده است و آن هم نه مدرسه خالی؛ توهینی را بالاتر از این نمی‌ دانم که به معلم 27 سال سابقه بگوییم برای خودت جا پیدا کن.

* مدارسی که یکباره واگذار شد

حاجی‌بابایی افزود: چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه وقتی صحبت می‌‌کنیم لااقل باید یک قدرت حسابگری برای شنوندگان قائل باشیم؛ در شهر تهران که از اولیا 12 میلیون تومان می‌گیرند که مدرسه را اداره کنند و تازه می‌گویند، 12 میلیون نیز نمی‌رسد، چطور با 600 هزار تومان می‌خواهیم مدرسه را اداره کنیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش یادآور شد: دوم اینکه مثلاً فردی 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و مدرسه راه انداخته است و کلی زحمت می‌کشد تا وام اینها را بپردازد و از سویی دارد ورشکست هم می‌شود و من یکباره مدرسه‌ای که 50 میلیارد تومان ارزش دارد، در بهترین نقطه شهر یا هرجا قرار دارد، یک قلم به این فرد بدهم؛ حال اسم این مدرسه هم مثلاً شهید حمید حسنی است؛ آیا این فرد حق دارد، این مدرسه را به نام پدرش کند و جالب اینکه قانوناً حق دارد چون مدرسه برای خودش است.

وی اضافه کرد: چرا حساب نمی‌کنیم 50 میلیارد تومان در طول یکسال چقدر درآمد زایی دارد و ما به این فرد دادیم؛ برای همه آنها احترام قائلم و هیچ بحثی با آنها ندارم و من روی کیفیت کار صحبت می‌کنم؛ 900 مدرسه را در کشور تحویل دیگران دادن و 7 هزار نیرو وارد کردن، است و سال بعد این تبدیل به 20 هزار نفر می‌شود.

حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: این 20 هزار نفر می‌روند جلوی مجلس و یک دو فوریتی مجلس می‌آید که این افراد استخدام شوند، حالا ما چه کسی را استخدام کردیم، ما در واقع برای 2 هزار مدرسه،‌ هر کس که مؤسس دوست داشته و وارد مدرسه کرده است، استخدام کردیم.

* می‌خواهند فتیله دانشگاه فرهنگیان را پایین بکشند

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: سؤال این است دانشگاه فرهنگیان برای چیست؛ دانشگاه فرهنگیان را ما درست کردیم و رهبر انقلاب 3 بار بر روی این قضیه تأکید کرده‌اند و قانون است و اگر هر سال دانشگاه فرهنگیان کمتر از 25 هزار دانشجو بگیرد، معنایش این است که می‌خواهند فتیله دانشگاه فرهنگیان را پایین بکشند.

حاجی‌بابایی گفت: اگر خوشبینانه و بدبینانه ما 750 هزار معلم داشته باشیم و 30 سال هر کدام بخواهند کار کنند، هر سال 25 هزار معلم می‌خواهیم و 25 هزار هم باید بازنشسته شوند و وقتی 12 هزار می‌گیریم معنایش چیست؟ معنایش این است که 13 هزار نفر را می‌خواهیم به صورت خصوصی وارد آموزش و پرورش کنیم و این نیز یک نکته کلیدی است.

* آموزش و پرورش به‌زودی دیگر حال طبیعی خود را پیدا نمی‌کند

وزیر سابق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:با بسته‌ کاری ندارم و با عملکرد کار دارم؛ آن اتفاقی که افتاده است و در شهر تهران مدرسه را 28 شهریور خالی کردند و معلمان را به مدارس دیگر فرستادند و 300 تا 400 دانش‌آموز را تحویل یک نفر به بخش خصوصی دادند؛ فردی را وارد کرده و 400 هزار تومان حقوق داده و تدریس می‌کند؛ این را می‌گویم پتکی بر سر آموزش و پرورش بود که به زودی دیگر حال طبیعی خود را پیدا نمی‌کند.

وی اضافه کرد: معلم امروز در کشور احساس بی‌وزنی می‌کند؛ شما یادتان می‌آید ما هرچه شرکتی بود با آزمون و مصوبه مجلس و هرچه کار معین بود با قانون و هرچه نهضتی بود با قانون و همه را تبدیل وضعیت کردیم و استخدام کردیم، برای اینکه معلم بگویید عزت دارم و نخواستم یک آدم بی‌عزت در آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

* این فاجعه برای آموزش و پرورش واقعاً قابل جبران نیست

حاجی‌بابایی بیان داشت: امروز ما داریم همان‌ کار گذشته را می‌کنیم؛ قبل از بنده نیروی شرکتی بود و این به‌کارگیری نیرو، از شرکتی هم بدتر است؛ حقوق آن شرکتی را دولت می‌‌داد؛ وقتی معلم را به شکلی تربیت کردیم که مثل یک انسان روزمزد به مدرسه برود و حقوق بگیرد، چه توقع عزتمندی از این معلم خواهیم داشت.

وی افزود: من واقعاً از همه دلسوزان و مسئولان خواهش می‌کنم این را هرچه زودتر جمع کنند و این فاجعه برای آموزش و پرورش واقعاً قابل جبران نیست و قانون مجلس نیز چنین چیزی را نمی‌گوید.

حاجی‌ بابایی گفت: مصوبه‌ای در مجلس نداریم که شما پیدا کنید ردیفی مشخص کرده باشد که تحت این ردیف، دانش‌آموز را به مدارس غیر دولتی بفرستیم و پول بپردازیم؛ اگر کسری بودجه داریم این پول را از کجا می‌آوریم و ثانیاً هرچه از مدارس دولتی، دانش‌آموز به مدارس غیر دولتی بفرستید، هیچ کلاسی کم نخواهد شد.

* چه دانش‌آموزی را از مدرسه دولتی به غیر دولتی می‌فرستند؟

وزیر سابق آموزش و پرورش اضافه کرد: فوق‌ آن، این است که یک کلاس 32 نفره، 30 نفر می‌شود، شما ببینید چند تا کلاس در کشور کم شده است، مگر اینکه مدرسه را بفروشیم و این دیگر خیلی خطرناک است وقتی شما مدرسه‌ای را که 350 دانش‌آموز دارد، 15 دانش‌آموز آن را به یک مدرسه غیر دولتی بفرستید، چه می‌شود؟

وی افزود:‌ اولاً چه کسی را از آنجا به مدرسه غیر دولتی می‌فرستند و چند اشکال به وجود می‌آید، اول اینکه آن دانش‌آموزی را که می‌فرستیم چقدر می‌خواهیم برایش پول بدهیم، مثلاً شما می‌گویید یک میلیون تومان و این در حالی است که خانواده دانش‌آموزان در مدرسه غیردولتی، 6 میلیون پرداخت کردند.

حاجی بابایی ادامه داد: در مدرسه غیر دولتی، دانش‌آموزان را به اردو می‌خواهند ببرند و این دانش‌آموزان را نمی‌برند؛ ظهر می‌خواهند ناهاری بخورند و به این دانش‌آموز نمی‌دهند، می‌خواهند به کیش بروند این دانش‌آموز را نمی‌برند؛ در حقیقت پدر این دانش‌آموز هم باید 5 میلیون تومان بدهد تا فرزندش از تمام امکانات مدرسه مثل سایر دانش‌آموزان استفاده کند و این به معنی آن است که محترمانه مردم را با زور چماق به بخش خصوصی بفرستند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین