تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
plusresetminus
حزب الله : یکی از ابعاد سفر نماینده مقام رهبری به دمشق رامی‌توان در راستای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی بین تهران و دمشق جهت مقابله با توطئه‌های آمریکا در منطقه و براندازی نظام در سوریه ملاحظه کرد.
۰
کد مطلب : ۸۴۰۰۳
تداوم حمایت‌های اقتصادی در مقابله با طرح براندازی نظام در سوریه
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، نمی‌توان موضع ایران در حمایت از سوریه را موضعی ثابت بشمار آورد، بلکه باید آن را موضعی دانست که همواره درحال تصاعد و افزایش است.

نمودار حمایت ایران از سوریه نشان می‌دهد که این حمایت‌ها همواره درحال افزایش بوده و از حمایت سیاسی تا حمایت نظامی و افزایش میزان و سطح این حمایت‌ها تا جای ممکن متغییر بوده است.

طرح تشدید اوضاع امنیتی و میدانی در شمال سوریه

همانطور که نمی‌توان نبردهای شمال سوریه بویژه ریف ادلب را، جنگ بین ارتش سوریه و گروه‌های مسلح شمرد، چون بافت و ساختار این گروه‌های تروریستی که عناصری از کشورهای مختلف را در خود جای داده ثابت می‌کند، این افراد تصادفی در کنار هم قرار نگرفته‌اند.

حمایت عربستان و ترکیه از گروه‌های تروریستی در شمال سوریه تنها با موافقت آمریکا امکان پذیر بوده که تاکنون به هر وسیله‌ای برای موفقیت در پرونده سوریه متوسل شده، به درب بسته خورده است.

در این بین اگر کشورهای حامی تروریسم می‌خواهند که بحران سوریه همچنان ادامه داشته باشد، باید ائتلاف سوری – ایرانی را با چالش مواجه کنند و با ایجاد بحرانی سیاسی و استناد به آن، آمریکایی‌ها بتوانند، برسر پرونده سوریه با روس‌ها به گفت‌وگو بنشینند.

در این تردید نیست که بحران شمال سوریه از جمله موضوعات مورد بحث در مذاکرات اخیر مسئولان روسی و آمریکایی در سوچی روسیه بوده است.

ولایتی در دمشق

سفر «علی اکبر ولایتی»، نماینده مقام معظم رهبری به دمشق برای امضای توافقنامه‌های بزرگ اقتصادی بین ایران و سوریه بیانگر منافع و سرنوشت مشترک هر دو کشور است.

این موضوعی است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز در دیدار با ولایتی بر آن تاکید کرده و این دیدگاهی است که تهران نیز بر آن تاکید دارد و همچنان معتقد است، سوریه خط اول مبارزه با رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.

قدرت فزاینده جمهوری اسلامی ایران که نگرانی رژیم صهیونیستی را برمی‌انگیزد، می‌بایست با تفکیک و تجزیه کشور سوریه و به تبع آن از بین رفتن ائتلاف تهران – دمشق و فروپاشی محور بسیار خطرناک مقاومت مرتفع شود.

بنابراین لازم بود، مذاکرات ژنو با تشدید اوضاع میدانی و امنیتی در شمال سوریه همراه شود تا شاید امکان ایجاد منطقه‌ای حائل در ادلب و ریف آن به عنوان گام اول در راه تقسیم سوریه براساس سایکس پیکو جدید فراهم شود.

رویای ترکیه و فرصت طلبی داعش

آنکارا این روزها با تکیه بر حمایت‌های ارتش ترکیه از گروه‌های مسلح با لحن محکم‌تری از ایجاد منطقه حائل در مرزهای سوریه سخن می‌گوید و در این راه به هم پیمانان قطری و سعودی خود متکی است.

در این اوضاع و احوال داعش فرصت را غنیمت شمرد تا گستره نفوذ جغرافیایی خود از منطقه الرمادی در عراق تا تدمر در سوریه را گسترش دهد و بر مهمترین منابع نفتی خاورمیانه در چارچوب اجرای طرح‌های منطقه‌ای آمریکا تسلط یابد.

اما ارتش سوریه با حضور مستمر در میدان نه تنها طرح مورد نظر آمریکا را با شکست مواجه کرد، بلکه برخطا بودن تمام تئوری‌ها و نظریه‌های آمریکایی را به اثبات رساند.

آنچه اوضاع را برای آمریکایی‌ها تشدید کرد، صفوف گسترده نیروهای دفاع مردمی عراقی بود که برای آزادسازی الرمادی راه الانبار را پیش گرفته‌اند و تدارکاتی که برای این نبرد در نظر گرفته شده، نشان می‌دهد که نبرد ساده‌ای در پیش نخواهد بود.

تداوم حمایت‌های تهران

نگاه مجدد به توافقات جدید تهران – دمشق نشان می‌دهد، حمایت اقتصادی تهران از دمشق ادامه دارد و این موجب می‌شود، اقتصاد سوریه با وجود آسیب‌های وارده همچنان سرپا باشد و به حیات خود ادامه دهد و این از جمله عواملی است که براندازی نظام در سوریه را غیرممکن می‌کند.

بنابراین محور دشمن سوریه در برابر چالش بزرگی قرار دارد که نمی‌تواند، آن را از پیش روی طرح تقسیم خاورمیانه بردارد، به همین دلیل این محور باید درپی ایجاد شکاف‌ها و روزنه‌هایی در مقاومت سوریه ابتدا در بعد اقتصادی و سپس در بعد نظامی باشد.

می‌توان گفت، افزایش هماهنگی و همکاری بین ایران و سوریه در این مرحله بیانگر ایستادگی و مقاومت بیش از پیش محور مقاومت در برابر طرح آمریکایی – صهیونیستی در منطقه باشد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین