تاریخ انتشاريکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
plusresetminus
رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور، تنهایی سالمندان را یکی از نگرانی های جامعه عنوان کرد و گفت: به ازای هر مرد سالمند تنها در کشور تقریبا سه زن سالمند تنها داریم.
۰
کد مطلب : ۱۲۳۵۵۰
نگرانی از افزایش زنان سالمند تنها


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، فرید براتی سده روز یکشنبه در نشست خبری هفته ملی سالمند در سازمان بهزیستی کشور افزود: نگرانی بعدی ما این است که طبق آمارهای موجود، افزایش زنان سالمند تنها در استان های کم برخوردار بیشتر از سایر استان ها است؛ بطور مثال استان گیلان - که بیش از ۱۱ درصد جمعیت این استان سالمند هستند- ، نسبت زنان سالمند به مردان، دو به یک است اما تعداد زنان سالمند تنها در استان ایلام -که هشت درصد جمعیت این استان سالمند هستند- چهار برابر مردان سالمند تنها است.

**اختصاص ردیف اعتباری سالمندان برای نخستین بار

رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال برای نخستین بار یک ردیف اعتباری در این سازمان و یک ردیف اعتباری دیگر نیز در وزارت رفاه برای سالمندان اختصاص یافته است.

براتی افزود: رقم ردیف اعتباری سالمندان در وزارت رفاه ، سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان و در سازمان بهزیستی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و امیدواریم این ارقام در سال آینده بیشتر شود.

**تامین بخشی از هزینه های درمانی سالمندان

رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای آزمایشی طرح حمایتی بهزیستی در دو استان کم برخوردار ایلام و سیستان و بلوچستان گفت: موضوع این طرح ، تامین حداقل بخشی از هزینه های درمانی سالمندان است.
براتی افزود: این طرح در آینده به استان های دیگر کشور گسترش خواهد یافت.

**مهیا سازی محیط مناسب سالمندان در دو استان

رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون برای مهیا سازی محیط مناسب برای سالمندان در دو استان آذربایجان شرقی در شهر تبریز و استان اصفهان در شهر اصفهان در حال اقدام هستیم.

براتی یادآور شد: زیرساخت های این دو استان برای اجرای این طرح فراهم بوده و از سوی دیگر شمار گردشگران خارجی سالمند نیز در این دو شهر زیاد است.

وی ادامه داد: طرح حمایت از ایاب و ذهاب سالمندان نیز در استان مازندران به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

**خیران فقط دنبال ساخته مراکز شبانه روزی سالمندان نباشند

رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: طرحی برای تغییر نگرش خیران به مساله سالمندی در دست اجرا است تا خیران فقط به فکر راه اندازی مراکز شبانه روزی سالمندان نباشند.

براتی افزود: می خواهیم خیران به مسائل دیگر مورد نیاز سالمندان مانند مسائل توانبخشی نیز توجه کنند.

**طرح مراقبت از سالمندان در منزل

رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون بیش از یکصد هزار نفر از افراد بالای ۶۰ سال از خدمات یارانه مستمر برخوردار هستند.

براتی افزود: اخیرا نیز طرح های مراقبت در منزل و کمک هزینه های مراقبت در منزل از سالمندان را در دست اجرا داریم.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مراقبت در منزل، افرادی آموزش های لازم را فرا می گیرند و به منازل سالمندان مراجعه می کنند و در طرح کمک هزینه مراقبت، هزینه ای که قرار است به مراکز شبانه روزی سالمندان برای مراقبت از سالمند پرداخت شود به خود سالمندان پرداخت خواهد شد.

**طرح مراقبت از سالمندان تنها

رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق طرحی با همکاری دانشگاه علمی کاربردی ، تامین اجتماعی ، نظام پرستاری و مددکاری اجتماعی می خواهیم از کارشناسان این بخش ها استفاده کرده و دوره های مراقبت از سالمندان تنها برای حضور این کارشناسان در منازل این سالمندان برگزار کنیم.

براتی تصریح کرد: خانواده ها برای برخورداری از این طرح باید هزینه های مالی آن را پرداخت کنند.

وی همچنین به قانون حمایت از سالمندان اشاره کرد و گفت: روی این قانون کار شده و به وزارت رفاه فرستاده شده تا پس از آن به جلسه هیات وزیران برود.

**اعلام اسامی هفته سالمند

رئیس اداره سالمندان سازمان بهزیستی کشور گفت: شعار روز جهانی سالمند -۱۰ مهر- امسال «نه علیه هرگونه تبعیض سنی» است.

براتی، اسامی روزهای هفته ملی سالمند - از چهارم تا دهم مهرماه جاری- را به ترتیب «سالمند، رفاه اجتماعی و محیط توانمندساز» ، «سالمند مستقل ، فعال و بانشاط» ، «خانواده و بازنشستگان» ، «سالمند، سبک زندگی سالم و سلامتی» ، «سالمند، حقوق شهروندی و قانون»، «ارزش های فرهنگی و دینی و تکریم منزلت سالمند» و «سالمند و عدم تبعیض سنی» اعلام کرد.

وی ادامه داد: جلسه شورای عالی سالمندان سه شنبه این هفته برگزار می شود و یکی از دستور جلسات آن ، طرح های حمایتی از سوی وزارت رفاه برای بازنشستگان است.

منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین