تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
plusresetminus
حزب الله: آیت الله سید‌محمد مهدی حسینی‌همدانی، امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق این هفته به بیان برخی از فضائل و رذایل اخلاقی در وجود انسان پرداخت.
۰
کد مطلب : ۷۱۶۲۷
روایت آیت‌الله حسینی‌ همدانی از فضائل اخلاقی در وجود انسان
 
 به گزارش شبکه خبری حزب الله ، آیت‌الله سید‌محمد مهدی حسینی‌همدانی در کلاس درس اخلاق این هفته اظهار داشت: عدم پذیرش عذر‌خواهی از جانب افراد از صفات بد اخلاقی است.

وی افزود: افراد در مواجهه با افراد دیگر در مسائل اجتماعی اشتباهی را مرتکب می‌شوند که حتی در صورت عذرخواهی این افراد عذرپذیر نیستند.

وی خطاب به نمازگزاران گفت: کسی که مرتکب اشتباهی شد و برای عذرخواهی پیش شما آمد باید عذر وی را بپذیرید چون پذیرش عذر دیگران یکی از صفات اخلاقی است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز در مورد افرادی که معذرت‌خواهی عذرخواه را نمی‌پذیرند، بیان کرد: کسی که عذرخواهی معذرت‌خواه را نمی‌پذیرند، این فرد اهل دنیا است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به صفات انسان‌های اهل دنیا بیان کرد: اهل دنیا کسی نیست که ثروت فراوانی داشته باشد بلکه اهل دنیا کسی است که زیاد می‌خوابد و عذرخواهی دیگران را نمی‌پذیرد.

وی تصریح کرد: خدای تعالی مسیر ما را مشخص کرده و می‌فرماید "اینکه گمان می‌کنید اهل دنیا افراد ثروتمندی هستند و به ثروت خود مشغول‌اند تفکر اشتباهی است چراکه اهل دنیا کسانی هستند که عذرخواهی دیگران را نمی‌پذیرند."

وی با بیان اینکه تلاش همه رسیدن به شفاعت اهل بیت است و یکی از این مراحل، پذیرش عذر خواهی دیگران است، گفت: کسانی که عذرخواهی دیگران  را نمی‌پذیرند مورد شفاعت اهل بیت (ع) قرار نمی‌گیرند.

حضرت محمد (ص) فرموده‌اند : اگر کسی به شما بدی کرد و خواست معذرت‌خواهی کند حتی اگر این معذرت‌خواهی به دروغ باشد اگر نپذیرید شفاعت من شامل حال شما نمی‌شود.

امام جمعه کرج افزود: کسانی که عذرخواهی دیگران را نمی‌پذیرند مورد غضب الهی قرار می‌گیرند که مباشرت با این دسته از افراد درست نیست.

آیت الله حسینی همدانی بیان کرد: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: بدترین مردم کسی است که با دیگران دشمن باشد و مردم نیز با او دشمن باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه این افراد حدود را در ارتباط با دیگران رعایت نمی‌کنند، گفت: مراعات احوال همسایه‌ها بسیار در زندگی مهم است و باید به این موضوع توجه داشت.

امام جمعه کرج با اشاره به اینکه در وصیت نامه امیرالمومنین به جایگاه و احترام همسایه سفارش شده است، بیان کرد:در قرآن کریم و وصایای ائمه اطهار(ع)  آیات و روایت متعددی درباره  اهمیت و توجه به همسایه  مطرح شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به لزوم رعایت حال همسایه‌ها و توجه به حقوق آن‌ها تاکید کرد: گاهی توسط برخی افراد این مهم رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به خشکسالی و عدم نزول باران و استجابت دعا، گفت: این اتفاقات بی‌دلیل نیست و یکی از آن‌ها عدم رعایت حقوق همسایه‌ها است که ارتباط مستقیمی با این امر دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان کرد: نظام عالم یک نظام علت و معلولی است و همه چیز باید در جای خود درست عمل شود و در غیراین صورت تاثیر منفی می‌گذارد.

وی  با بیان اینکه انجام گناه توسط افراد از بین نمی‌رود و تمام شدنی نیست، تصریح کرد: گناه متولد شده انسان است و به همین سبب بزرگ و بزرگتر می‌شود؛ در صورتی که مذموم است و باید همان ابتدا کشته شود.

نماینده ولی فقیه در استان البرز در مورد گناه و آثار زیان‌آور آن گفت: گناه اثر وضعی بر روی عالم می‌گذارد و ظلمت است.

وی با اشاره به اینکه نباید انجام امور عادی مانند زنگ زدن و پارک خودرو در محل تردد مردم و کارهای مشابه، کم‌ارزش تلقی گردد، افزود: برخی دائما یقه یکدیگر را می‌گیرند که به فرموده خداوند تعالی این افراد که مردم از وی ناراحت باشند، شرورترین انسان‌ها هستند.

امام جمعه کرج در مورد شخصیت‌های خودخواه گفت: بدترین مردم به فرموده خداوند افراد خودخواه و اهل دنیایی هستند که لغزش و اشتباه و معذرت‌‌‌‌‌خواهی دیگران را نمی‌پذیرند.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: حضرت رسول نیز فرموده‌اند بدترین افراد کسی است که هیچ امیدی به خیرش و هیچ امنیتی به شرش نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به دقت در رفتار و گفتار میان افراد، اظهار داشت: انسان باید طوری رفتار کند و قبل از انجام هر امری به گونه‌ای در آن تفکر، تعقل و مطالعه نماید که مجبور به عذرخواهی نشود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) در طول حیاتش حتی یک بار از کسی معذرت‌خواهی نکرد و از لفظ "ای کاش" استفاده ننمود، که این موضوع نشان‌دهنده تعقل و دقت رسول‌الله است.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه رفتار و منش حضرت محمد(ص) برای همه ما مسلمانان باید الگوی باشد، بیان کرد: رفتار اهل بیت در  رفتار ما ملکه نیست و حتی ظاهر ما نیز ظاهر مسلمانی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه عدم پیروی از دستورات الهی زیان‌های متعددی برای انسان به دنبال دارد، افزود: خواسته‌های زیاد انسان را از یاد خدا غافل می‌کند و دائما در تنگنا قرار می‌دهد چراکه خواسته‌های نامربوط زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه قهر میان مسلمانان نباید بیش از  3 روز به طول بینجامد، گفت: برخی مواقع افراد به دلایل مختلف با هم قطع ارتباط می‌کنند که حضرت رسول اکرم(ص) نیز در این‌باره می‌فرمایند" اگر بیش از 3 روز از قهر و قطع رابطه میان افراد بگذرد، آن‌ها مسلمان نیستند و ولایت و دوستی اهل ایمان از آن‌ها گسسته می‌شود."

امام جمعه کرج گفت: کسی که در آشتی و تجدید رابطه با  برادرش سبقت بگیرد زودتر وارد بهشت می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به واکنش شیطان به قهر و آشتی افراد بیان کرد: وقتی مسلمان با هم قهر هستند شیطان دائما می‌خندد  و وقتی با یکدیگر آشتی می‌کنند تمام بدن شیطان به لرزه در می‌آید.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین