تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
plusresetminus
حزب الله:نوبت اول کنکور، فردا صبح برگزار می شود و به گفته مسئولان سازمان سنجش، امنیت برگزاری این آزمون که دغدغه مهم خانواده‌هاست با قدرت تأمین خواهد شد. کارشناسان توصیه‌های مهمی برای آرامش داوطلبان در شب کنکور ارائه می کنند که اجرای آنها می تواند گام مهمی در رسیدن به موفقیت باشد.
۰
کد مطلب : ۳۳۵۰۴۴
کنکور زیر سایه امنیت
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، متن پیش رو گزارش نور نیوز از آخرین وضعیت کنکور و امنیت آن و نکات مهمی است که داوطلبان در شب کنکور باید توجه کنند: کمتر از ۲۴ ساعت دیگر نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در سراسر کشور آغاز می شود و یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب برای ورود به دانشگاه باهم رقابت می کنند. دراین ماراتن ۶۳ درصد زن و ۳۷ درصد مرد حضور دارند و حضور نزدیک به دو برابری زنان نسبت به مردان یکی از نکات جالب کنکور سال جاری است. کنکور گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح و هنر و زبان‌های خارجی عصر پنجشنبه، و گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار خواهد شد. بیشترین داوطلبان مربوط به گروه آزمایشی علوم تجربی است و صبح روز جمعه ۵۰۱ هزار و ۸۱۰ داوطلب گروه علوم تجربی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
بسیاری از داوطلبان و خانواده های آنها چشم به فردا دارند. سالها برای رسیدن این روز و به ثمر رسیدن تلاش شان لحظه شماری کرده اند و اکنون وقت آن است که نتیجه این زحمات به ثمر بنشیند. بسیاری از کارشناسان کنکور برای شب کنکور توصیه هایی از جنس آرامش دارند. توصیه هایی که  داوطلب و خانواده او با اجرای این توصیه ها می توانند نقش مهمی در کسب موفقیت داشته باشند. از سوی دیگر مسئولان سازمان سنجش اعلام کردند کنکوری ها مطمئن باشند امنیت آزمون به طور کامل تأمین می‌شود و به هیچ عنوان اجازه تقلب به هیچ کسی را نخواهند داد.
 مدیریت اضطراب شب کنکور
یکی از نکاتی که دانش آموزان در روز قبل از کنکور لازم است رعایت کنند این است که از مطالعه مطلب جدید اجتناب کنند . سعید حسینی مشاور آموزشی آموزش و وپرورش با تاکید بر  ضرورت کاهش اضطراب دانش آموزان  در روز قبل از کنکور می گوید :" خواب، تغذیه کافی و باکیفیت از عوامل مهار اضطراب است. دانش آموزان باید اهداف واقع بینانه برای خودشان را تعیین کنند و این را بدانند که کنکور یک مرحله از زندگی به حساب می‌آید و کل زندگی آنها نیست.» او  با اشاره به تأثیر نتایج ۵۰  درصدی معدل تحصیلی سال سوم و چهارم دبیرستان دانش آموزان در رتبه کنکور گفت: «کنکور سراسری دو بار در سال برگزار می شود و اگر در نوبت اول به نتیجه دلخواه دست پیدا نکردید تیرماه فرصت دارید که جبران کنید.»
محمد کاربین مشاور تحصیلی هم توصیه های جالبی برای داوطلبان دارد. می گوید :« کاری به درجه سختی سوالات کنکور نداشته باشید. حتما می دانید که ۵۰ درصد نتیجه کنکور شما به نمره امتحان نهایی شما ارتباط دارد. از سوی دیگر ۵۰ درصد سوالات  کنکور هم به دروس پایه دوازدهم ارتباط دارد. بنابراین برای فردی که قصد موفقیت در کنکور ۱۴۰۳ را دارد، امسال فرصتی بسیار خوب فراهم است.»
بهبود مهارت مدیریت زمان
حتما می دانید که برای پاسخگویی به سوالات کنکور و امتحان نهایی، زمان محدودی دراختیار شماست. بنابراین باید به خوبی بتوانید زمان خود را مدیریت کنید و به حداکثر سوالات پاسخ دهید. تحقق این هدف درگرو داشتن مطالعه و تمرین زیاد است. فردا داوطلبان  گروه آزمایشی علوم ریاضی باید در ۱۴۵ دقیقه دو دفترچه سوال را پاسخ بدهند. دفترچه شماره ۱ شامل ریاضی با ۴۰ سوال و ۷۰ دقیقه زمان پاسخگویی و  دفترچه شماره ۲ شامل فیزیک و شیمی با ۶۵ سوال و ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی. اما داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در ۱۶۰ دقیقه باید به سوالات دو دفترچه پاسخ بدهند. دفترچه شماره ۱ شامل ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و روانشناسی با ۸۰ سوال و ۸۵ دقیقه زمان پاسخگویی و دفترچه شماره ۲ شامل زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه منطق و اقتصاد با ۸۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی.  داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز در ۱۸۰ دقیقه باید به سوالات سه دفترچه پاسخ بدهند. دفترچه شماره ۱ شامل زیست شناسی با ۴۵ سوال ،  دفترچه شماره ۲ شامل فیزیک و شیمی با ۶۵ سوال ودفترچه شماره ۳ شامل ریاضی و زمین شناسی با ۴۵ سوال . در کل باید به ۱۵۵ سوال پاسخ بدهند. کمترین زمان پاسخگویی مربوط به داوطلبان رشته هنر است . داوطلبان گروه آزمایشی هنر باید در ۱۱۵ دقیقه به ۱۰۰ سوال یک دفترچه اختصاصی شامل درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی فیزیک و خلاقیت تصویری و تجسمی پاسخ بدهند.
در ابتدای آزمون ۱ یا ۲ دقیقه به خودتان فرصت بدهید و آزمون را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و تصمیم بگیرید که به هر بخش چقدر زمان اختصاص می‌دهید. برنامه خود را بر اساس مدت زمانی که برای پاسخ‌دادن به سوالات طول می‌کشد، تنظیم کنید. فراموش نکنید که در پایان آزمون، چند دقیقه را برای مرور جواب‌های خود درنظر بگیرید. برای سوالات مختلف، بیشتر از آن‌چه که برنامه‌ریزی کرده‌اید، زمان صرف نکنید. شاید وسوسه‌انگیز باشد که چند دقیقه بیشتر برای حل یک معادله ریاضی، فیزیک یا شیمی وقت بگذارید، اما به‌یاد داشته‌باشید که انجام این کار، زمان شما را برای پاسخ‌دهی به سوالات دیگر کوتاه می‌کند. با سوالاتی شروع کنید که به پاسخ‌دهی صحیح آن‌ها اطمینان بیشتری دارید. شروع کردن با بخشی از آزمون که احساس می‌کنید به‌خوبی می‌توانید به سوالات آن بخش پاسخ دهید اقدامی هوشمندانه در مدیریت زمان در کنکور است. وقتی که جواب‌دادن به سوالات آسان و راحت تمام شد، اکنون وقت آن رسیده است که به‌سراغ سوالات سخت و دشوار بروید. به‌یاد داشته‌باشید که برای پاسخ‌دادن به این سوالات نیز باید مدیریت زمان در کنکور را جدی بگیرید. اگر در مورد یک سوال به این نتیجه رسیده‌اید که برای شما قابل حل نیست، آن را رها کنید و سراغ سؤال بعدی بروید.
 امنیت کنکور تضین شده است
بعد از اتفاق هایی که در کنکور سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رقم خورد و به گفته رئیس سازمان سنجش برخی از داوطلبان با تقلب در کنکور وارد دانشگاه شدند بسیاری از خانواده ها نسبت به این موضوع نگران هستند. در این میان افراد سودجو نیز با راه اندازی کانال هایی در فضای مجازی تحت عنوان فروش سوالات کنکور، داوطلبان را ترغیب می کنند با عضویت در این کانال ها و پرداخت پول به راحتی از سد کنکور عبور کنند. چنین تبلیغات و فعالیت هایی طبعا آرامش ذهنی داوطلبان و امنیت روانی خانواده ها را ازبین می برد.  سوداگران با راه اندازی کانال های مختلف در فضای مجاز ی مدعی انتشار سوالات می شوند و پول هنگفتی هم به جیب می زنند.
محمد حسین حاجیلوقائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور چند روز قبل  در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه داوطلبان کنکور اطمینان داشته باشند که امنیت آزمون به طور کامل برقرار می شود، گفت: «تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر در جلسات مختلف آمورشی حفاظت آزمون شرکت کرده اند و موضوع امنیت قبل، حین و بعد از آزمون برای تمام عوامل اجرایی و حفاظتی تبیین شده است.» قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور هم تاکید کرد: «در زمان خروج سوالات از قرنطینه اصلی تا رسیدن بسته های سوالات به مخازن اصلی محل برگزاری آزمون مانند دوی ۴۰۰ متر است و همه عوامل ملزم هستند در هوشیاری کامل قرار داشته باشند. در واقع برای این بخش سه لایه حفاظتی و یک لایه جدید یعنی لایه چهارم حفاظتی در نظر گرفته شده است که اجرای این لایه های حفاظتی در شهرهای بزرگ تا دورافتاده ترین مراکز آزمون یکسان است. هیچ داوطلبی حق بردن گوشی موبایل یا وسایل ارتباطی به محل آزمون ندارد . با استفاده از دستگاه های سیگنال یاب در حوزه های امتحانی و همچنین بازرسی بدنی داوطلبان با دستگاه های الکترونیکی اجازه ورود دستگاه ارتباطی به محل آزمون داده نخواهد شد.»
 بازداشت ۲۰ کلاهبردار فروش سوالات کنکور
این روزها اگر سری به فضای مجازی بزنید بازار کلاهبرداری فروش سوالات کنکور همچنان داغ است. افراد سودجو با ادعای اینکه چند ساعت قبل از شروع آزمون کنکور می توانند سوالات را در اختیار داوطلبان قرار بدهند از آنها می خواهند که عضو کانال شان بشوند و مبلغ درنظر گرفته شده را به شکل رمز ارز به حسابی که اعلام می کنند واریز کنند. پلیس فتا با رصد این کانال ها تا امروز ۲۰ کلاهبردار فروش سوالات کنکور را شناسایی و بازداشت کرده است.  سردار وحید مجید رئیس پلیس فتای فراجا روز گذشته گفت: « با انجام اقدامات اطلاعاتی، عملیاتی و رصدهای تخصصی بالغ بر ۳۰۰ نشانگاه مجرمانه مورد شناسایی قرار گرفته که از این تعداد ۸۰ مورد اقدام عملیاتی شد و ۲۰ نفر از مدیران و گردانندگان اصلی این صفحات، کانال و اکانت که مدعی فروش و واگذاری سوالات کنکور سراسری سال  ۱۴۰۳ با قبولی تضمینی در کنکور و آزمون و یا واگذاری ادوات تقلب افزار بودند دستگیر شده و برای سیر مراحل قانونی پرونده‌شان به مرجع قضایی ارجاع شدند.»
 سردارمجید با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای شناسایی سایر مجرمان ادامه دارد افزود : «با رصدهای انجام شده و تحلیل روش های کلاهبرداری آنها  مشخص شد دریافت رمز ارز و مسکوکات طلا و سکه از روش های دریافت وجوهات از سوی مجرمان است. تا کنون در این رابطه بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال معادل رمز ارز و تعداد ۵۰ قطعه انواع سکه طلا از این افراد کلاهبردار، کشف و ضبط شده است.»
وی با اشاره صریح به این موضوع که تا کنون هیچگونه نمونه سوال از متهمان و مجرمان مرتبط با کنکور سراسری ۱۴۰۳  کشف نشده است، گفت: «یکی از شگردهای این افراد واگذاری نمونه سوالات ادوار گذشته است و این افراد کلاهبردار در بسیاری از موارد پس از دریافت وجوهات از پاسخگویی به متقاضیان و مالباختگان امتناع می‌کنند.»
ماجرای تخلف و تقلب در کنکورها چیزی نیست که قابل انکار باشد اما نباید در میزان و گستردگی آن اغراق کرد. سال گذشته مناقشه ی میان سازمان سنجش و دیوان عدالت اداری بر سر بازگشت دانشجویان شبهه دار پیش آمد که حتی به استعفای رئیس سازمان سنجش نیز منتهی شد که البته مورد پذیرش قرار نگرفت. با تمام این اوصاف باید دانست که رفع مجاری بروز تخلف و تقلب در مهم ترین و سرنوشت سازترین آزمون علمی کشور، شرط نخست در تأمین امنیت روانی خانواده ها و داوطلبان است. تمهید شرایط ایده آل برای برگزاری یک کنکور کاملا سالم و ایمن، وظیفه ذاتی نهادهایی همچون وزارت علوم، سازمان سنجش، نهادهای انتطامی و امنیتی و اطلاعاتی است.  
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین