تاریخ انتشاردوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
plusresetminus
حزب الله:یک مدرس و پژوهشگر معماری گفت: لازم است بسترهای رشد و توجه به معماران فراهم شده و با بهره مندی از توانمندی نیروهای خلاق در حوزه معماری شهری و تاریخی مخصوصا در مناطق روستایی شاهد اتفاقات مثبت و خلق آثار بی‌نظیر بومی باشیم.
۰
کد مطلب : ۳۳۴۸۲۲
لزوم توجه به تجربه معماران در مرمت و احیاء آثار تاریخی البرز
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی شجاعی  همزمان با روز معمار  اظهار کرد: استان البرز به خاطر همجوار بودن با استان تهران در زمینه معرفی و توجه به معماری‌های خاصی که قابل تقدیر هستند، مهجور مانده است. در حالی‌که از معماری بسیاری خوب و غنی برخوردار بوده و آثار بی‌نظیری توسط معماران ساخته یا بازسازی شده‌اند.
وی افزود: از لحاظ نیروی انسانی مدرسین و معمارهای بسیار حرفه‌ای در استان البرز در حال فعالیت بوده و دانشکده‌های خوبی در این زمینه به پرورش دانشجویان فرهیخته مشغول  هستند و فارغ التحصیلان زیادی را هم تربیت کرده‌اند. این فارغ التحصیلان تشنه و مشتاق هستند که زمینه مهیا شده تا بتوانند برای شهر خودشان کارمفیدی انجام دهند.
این پژوهشگر افزود:  اگر این اختیار به آنها قرار گیرد و فضا برای آنها مهیا شود، قطعا شاهد تحول بزرگی در بخش معماری شهری و روستایی و نیز احیاء و بازسازی آثار تاریخی در استان خواهیم بود. به ویژه که در حوزه معماری و بناهای تاریخی روستایی معماران زیادی هستند که برای  کمک و احیاء این آثار، داوطلب هستند.
شجاعی ادامه داد: با توجه به جاذبه‌های گردشگری طبیعی، استان البرز پتانسیل بسیار زیادی برای معماری بومی و گردشگری دارد، از این رو استفاده از توانمندی‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معماری چه در ساخت بناهای جدید و چه در معماری‌هایی که قدیمی بوده و یا نیاز به احیاء یا مرمت دارند، می‌تواند به رونق گردشگری و مهم‌تر از همه حفظ بافت بومی و تاریخی آن کمک کند.  
این مدرس دانشگاه در ادامه بیان کرد: لازمه این کار این است که مسئولین، متولیان فرهنگی و شهری استان همت کرده، علاوه بر توجه به معماران خبره و استفاده از دانش آنها، بناهای بومی و تاریخی را حفظ کرده و نسبت به مستندسازی این بناها و کارهای صورت گرفته اقدام کنند.
وی افزود: معماری‌های کم نظیری در استان البرز وجود دارد که لازم است شناسایی، محافظت و در سطح کشور و حتی بین الملل معرفی شوند. مواردی وجود دارد که در دانشجویان دانشگاه‌های معماری بدون چشمداشت به صورت داوطلبانه انجام می‌دهند و از بناهایی که نیاز به مرمت دارند، نقشه برداری و مستند سازی می‌کنند. نمونه این موضوع کاخ ناصری شهرستانک است که متاسفانه تا حد زیادی از بین رفته اما دانشجویان آنجا مستندسازی می‌کردند.
وی ادامه داد: اگر مقایسه‌ای از عملکرد استان‌های دیگر داشته باشیم، نمونه بارز، بازسازی مجموعه سعدالسلطنه در شهر قزوین است که در حال از بین رفتن بود ولی سازمان نوسازی  قزوین آن را شناسایی و با کمک گرفتن از مراجع دانشگاهی و پژوهشی تبدیل به یک پروژه موفق کرد.
شجاعی ادامه داد: لذا اگر چنین طرح‌هایی را در استان البرز شناسایی و با بهره‌مندی از متخصصین این حوزه محقق و معرفی کنیم، به قابلیت‌ها و وجهه فرهنگی و گردشگری استان افزوده‌ایم.  متاسفانه در حال حاضر نمونه‌ای از این دست که مثالی از احیاء یک بناء در استان  بوده و به مرکز فرهنگی گردشگری تبدیل شده و بتوان از آن به عنوان نمونه خوب یاد کنیم، وجود ندارد.
وی تاکید کرد: بنابراین لازم است که بسترهای رشد و توجه به معماران فراهم شده و با بهره‌مندی از توانمندی نیروهای خلاق در حوزه معماری شهری و تاریخی مخصوصا در مناطق روستایی شاهد اتفاقات مثبت و خلق آثار بی‌نظیر بومی  باشیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین