تاریخ انتشاريکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
plusresetminus
حزب الله: نخست وزیر سابق ترکیه و رهبر حزب اپوزیسیون «آینده» به منظور توقف جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، خواهان احیای همبستگی جهانی با نوار غزه شد.
۰
کد مطلب : ۳۳۴۷۷۵
طرح ۱۰ بندی نخست وزیر سابق ترکیه برای توقف جنگ در غزه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «احمد داووداوغلو» نخست وزیر سابق ترکیه و رهبر حزب اپوزیسیون «آینده» در توییتی نوشت طرحی ۱۰ بندی برای احیای همبستگی جهانی تدوین کرده است.
وی در ادامه به تشریح مفاد طرح خود پرداخت:
بند اول این است که به منظور پایان دادن به فاجعه جاری علیه فلسطینی‌ها و پایان دادن به نسل‌کشی در غزه، ۱۵ ماه مه مصادف با سالروز «نکبة» که در سال ۱۹۴۸ شروع شد به عنوان روز همبستگی جهانی نام‌گذاری شود.
بند دوم این است که از کشورها درخواست شود برای کودکان، زنان و غیرنظامیانی که از ۱۵ مه ۱۹۴۸ تا به امروز در فلسطین جان خود را از دست داده‌اند، ۱۵ مه را عزای عمومی اعلام کرده و پرچم‌ها را نیمه افراشته کنند.
بند سوم، در عزای عمومی برای کودکان، زنان و غیرنظامیانی که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون جان خود را از دست داده‌اند، کشورها ۱۵ ماه مه امسال را به عنوان روز مبارزه با نسل‌کشی در غزه گرامی بدارند.
بند چهارم، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به یک نشست فوری برای اجرای این اعلام در روز ۱۵ مه دعوت شوند.
بند پنجم طرح همبستگی جهانی داووداوغلو این است که گزارش کاملی از وضعیت انسانی در غزه توسط دبیرکل سازمان ملل و سازمان‌های ذیربط مانند یونیسف، آنروا، سازمان جهانی بهداشت، برنامه جهانی غذا و غیر آنها در این نشست مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.
بند ششم طرح این سیاستمدار ترک این است که با توجه به اقدامات مجمع عمومی، دستورالعمل‌هایی به همه سازمان‌های بین‌المللی صادر شود که فوراً به توقف نسل‌کشی در غزه و به حداکثر رساندن تلاش‌های امدادی و بازسازی اولویت دهند.
بند هفتم، در همان نشست مجمع عمومی، دستور موقت صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری که بر نتیجه گیری خود در مورد نسل‌کشی جاری رژیم صهیونیستی در غزه تاکید می‌کند، به طور خلاصه خوانده و ارزیابی شود و درخواست آفریقای جنوبی درباره اتخاذ اقدامات موقت برای ممانعت از بروز فجایع بیشتر علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه پذیرفته شود.
بند هشتم، در پاسخ به رد عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل متحد که به دلیل وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ صورت گرفت، مجمع عمومی در این نشست بر تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل تاکید کند.
بند نهم، از شورای امنیت سازمان ملل دعوت شود تا در همان روز نشستی با حضور سران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل (به ویژه رهبران ۱۲ کشوری که از عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت حمایت کردند) و نیز رهبران سایر کشورهای عضو برگزار کند که به عنوان ناظر در این نشست شرکت خواهند کرد.
بند دهم، سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا، ابتکارات مشترکی را انجام دهند که با اهداف این برنامه عملیاتی سازگار است و آن‌ را ارتقا دهد.
داووداوغلو در پایان سخنان خود اعلام کرد قصد دارد پیام‌هایی به رهبران کشورهایی که مواضع روشنی در برابر نسل‌کشی غزه اتخاذ کرده‌اند، از جمله آفریقای جنوبی، برزیل، ایرلند، نیکاراگوئه، اسپانیا و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل اتحادیه  عرب و همچنین به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بفرستد و حمایت آنها را برای این طرح عملیاتی در ۱۵ مه کسب کند، به امید اینکه روز «نکبة» به روز عزت، آزادی و صلح برای مردم فلسطین تبدیل شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین