تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
plusresetminus
سید نظام­ الدین موسوی، نماینده مجلس و سخنگوی هیات رئیسه:

عملیات وعده صادق، زلزله ­ای بر بنیان رژیم صهیونیستی بود

حزب الله:عملیات نظامی تنبیه رژیم صهیونیستی از مبدا ایران، در پاسخ به خطای راهبردی اسراییل در حمله به بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق، صبح روز یکشنبه به اتمام رسید و بازتاب گسترده­ای در محافل سیاسی داخلی و بین­ المللی داشته است...
۰
کد مطلب : ۳۳۴۲۰۳
عملیات وعده صادق، زلزله ­ای بر بنیان رژیم صهیونیستی بود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از ایسنا ،
عملیات نظامی تنبیه رژیم صهیونیستی از مبدا ایران، در پاسخ به خطای راهبردی اسراییل در حمله به بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق، صبح روز یکشنبه به اتمام رسید و بازتاب گسترده­ای در محافل سیاسی داخلی و بین­المللی داشته است. درباره این اقدام مهم، ارزیابی آقای دکتر سیدنظام­الدین موسوی، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و سخنگوی هیات رئیسه را جویا شده­ایم که در ادامه می خوانید:
  • ویژگی­های برجسته این عملیات نظامی را در چه می دانید؟
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن سلام و تشکر از شما، ابتدا اجازه می خواهم این موفقیت بزرگ و مهم را خدمت رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران  و مجموعه فرماندهان و نیروهای خدوم سپاه سرافراز پاسداران و ارتش همیشه پیروز تبریک عرض کنم.
ابتدا اجازه بفرمایید در چند جمله و به اختصار یک پیشینه از رفتار و عقبه رژیم صهیونیستی ارائه بدهم. خب این رژیم، از زمان شکل­گیری نطفه نحسش تا امروز، روی هرچه جنایت علیه بشریت است را سفیدکرده و یک رژیم به تمام معنا جنایتکار است؛ غصب و نسل­کشی و کودک­کشی و ترور و جنایت و سفاکی و ستم، با ذات و ماهیت این رژیم آمیخته شده و اساسا حیات این رژیم، به این بیدادها وابسته است. اساسا رژیم اسرائیل، ماهیتی ضد بشری دارد و سران دولت غاصب اسراییل، از نظر ما و از نظر افکار منصف عمومی بین المللی جنایتکاران جنگی اند. به تبع همین عقبه، این رژیم، فارغ از آواره­کردن شهروندان فلسطینی و فارغ از ستمی که در حق صاحبان اصلی سرزمینهای اشغالی می­کند، بارها دست به اقدامات جنایتکارانه ای علیه کشور ماتا امروز زده؛ از ترور دانشمندان و متخصصان ما، تا اقدامات امنیتی و جاسوسی در کشور و تا اهانت و گستاخی به حوزه­های اعتقادی و دینی مسلمانان، شهادت مستشاران نظامی ما در دمشق و جاسوسی علیه تاسیسات نظامی و از این قبیل. شاید صبر بالای جمهوری اسلامی علیه این اقدامات خرابکارانه و البته برخورداری اسراییل از حمایت­های پیدا و پنهان دولت امریکا، این رژیم را گستاخ­تر کرده بود و ضرورت داشت گوشمالی محکمی ببیند. آخرین اقدام این رژیم یعنی به شهادت رساندن فرماندهان نظامی ما در سوریه، و حمله گستاخانه به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی که طبق معاهدات و قوانین بین المللی، بخشی از خاک ایران محسوب می شود، صبر مردم ما و مقامات کشور را به این  نقطه رساند که دیگر وقت اقدام است و باید ترمز گستاخی این رژیم کشیده شود. نتیجه این شد که در بامداد یکشنبه، پاسخ محکم، مقتدرانه و حمله سنگین موشکی- پهبادی محدود به برخی اهداف نظامی در سرزمینهای اشغالی را شاهد بودیم. حمله کوبنده وعده صادق، خواب را از چشمان سران اسراییل ربود و بدون شک، زلزله­ای بر بنیان رژیم صهیونیستی بود.
 
 
 
  • جناب موسوی ، عملیات عده صادق را در ابعاد نظامی و سیاسی و بین المللی چگونه ارزیابی می کنید؟
این یک واقعیت مشهود است که رژیم صهیونیستی، برخوردار از حمایت ابرقدرتهایی چون امریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان است. این کشورها منافع خودشان رو به منافع اسرائیل گره زده­اند و شرکا و متحدان رسمی رژیم صهیونیستی هستند. اما عملیات وعده صادق، این مناسبات را بر هم زد و معادله جدیدی شکل داد و در ابعاد سیاسی بین­المللی به همگان نشان داد که حمایت این کشورها از رژیم صهیونیستی، بازدارندۀ تنبیه متجاوز نیست. از طرفی، به دنیا فهماند که ایران در حفاظت ازمنافع ملی خود، با هیچ  احدی، با هیچ دولتی سر شوخی و مسامحه و مماشات ندارد و منافع ملت برایش مهمتر از هر مناسباتی است و کوچکترین تجاوز را محکم و قاطع، کوبنده پاسخ می­دهد. در ابعاد نظامی هم قدرت نظامی و توان موشکی ایران به رخ دنیا کشیده شد و فهماند که این دستاوردهای نظامی، ساخت و مهندسی و تولید این پهبادها، این موشکهای دقیق نقطه زن و دوربرد، نه تنها حاصل توان علمی نخبگان و دانشمندان داخلی است بلکه محصول و برآیند همان چیزی است که آنها به آن تحریم شکننده می­گویند. جوانان متخصص و دانشمند ما در همین فضای تحریمی، به این دستاوردهای نظامی بازدارنده رسیده­اند که حالا با اتکا به این توان بالا، می­توان در جهان از حق ملت دفاع کرد. این عملیات در ابعاد نظامی نشان داد که اگر دانشمندان هسته­ای و موشکی و فرماندهان نظامی ما را ترور می­کنند، برنامه­ها و اقدامات آنها ناتمام نخواهد ماند و اگر پای دفاع از منافع ملی در میان باشد، بارانی از موشک بر سر متجاوزان خواهد بارید.
  • ویژگی­های برجسته این عملیات نظامی را در چه می دانید؟
این عملیات نظامی، از چند منظر قابل تحلیل و بررسی است؛ یکی اینکه این عملیات، به مطالبه جدی ملت غیرتمند ما تبدیل شده بود. دیگر اینکه نشان دهنده اراده و قدرت عملیاتی و توان نظامی ایران در اجرای یک تصمیم تنبیهی در قبال یک اشتباه راهبردی رژیم صهیونیستی بود. ما بعد از جنگ تحمیلی، چنین عملیات نظامی گسترده­ای نداشتیم و این، خودش نوعی تجربه در پاسخ به جنایات متجاوزان و دشمنان بویژه در نقاط دور از مرزها بود که به لطف خدا و برنامه­ریزی هوشمندانه و محاسبات دقیق و با درایت فرماندهان سپاه و ارتش، با موفقیت انجام گرفت. نکته سوم اینکه این عملیات، محدود به اهدافی معین و مشخص بود. یعنی اهداف سیاسی و دیپلماتیک و غیرنظامی و اقتصادی، در دستورکار نبود. چهارم اینکه این حمله مقتدرانه، بر اساس قوانین بین المللی ناظر بر بهره­گیری از حق دفاع مشروع بوده است.
  • ارزیابی شما از بازخورد این عملیات در ابعاد داخلی و منطقه­ای چیست؟ و چه تاثیری بر ژئوپلتیک منطقه خواهد داشت؟
در ابتدای عرایضم اشاره کردم که تنبیه متجاوز، مطالبه عموم ملت ایران شده بود و از مسئولان و فرماندهان نظامی، پاسخی اقناع­کننده و درخور مطالبه می­کردند. چون می­دیدند رژیم صهیونیستی، با گستاخی، اقدامات خرابکارانه انجام می­دهد، دانشمندان ، فرماندهان و مستشاران نظامی و شخصیتهای برجسته را ترور، و به مکانهای دیپلماتیک حمله می کند. بنابراین، این عملیات، پیام شفاف و  روشنی به دوستان و دشمنان ما در منطقه و جهان مخابره کرد؛ دل دوستان ما را شادکرد، نور امیدی به قلب مردم مظلوم فلسطین و همه مظلومان جهان تاباند و امیدوار به تنبیه جنایتکارکرد، به دشمنان ما و هواداران و حامیان اسراییل هم این پیام روشن را مخابره کرد که بدون شک، فرزندان ما در سپاه و ارتش، هرگونه تعرض به منافع کشورمان در هر نقطه از دنیا را قاطعانه پاسخ می­دهند. این پیام روشن رو هم مخابره­کرد که اگر از این پس هم هر دشمن و مشخصا رژیم صهیونیستی در هرجا بخواهد علیه منافع ملی ما غلط و خبط و خطایی بکند، با پاسخ قاطع و کوبنده ایران روبه رو خواهد شد. البته بازوهای رسانه­ای رژیم صهیونیستی و کشورهای همسو با آن بیکار نمی­نشینند و سعی می­کنند این عملیات قاطع و مقتدرانه را تخفیف دهند و مثلا بگویند موشکها و پهبادها ردیابی و منهدم شده­اند، به اهداف برخورد نکرده­اند، یا مثلا با مظلوم­نمایی، اسرائیل را مظلوم این حمله قلمدادکنند و از مجامع بین المللی بخواهند درقبال ایران واکنش نشان دهند یا مثلا از دولت غاصب اسرائیل بخواهند دست به اقدامی متقابل بزند.
این عملیات، باعث تغییر ژئوپلتیک منطقه هم خواهدشد. چون از یک سو باعث نمایش وحدت ملی، قدرت نظامی، و نقش­آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد و نشان داد که این ایران است که بازیگر اول منطقه است و نه رژیم صهیونیستی. از دیگر سو هم هیمنه خودساخته رژیم صهیونیستی ناشی از پروپاگاندای رسانه­ای­اش را فروریخت و از بین برد و آسیب­پذیری رژیم صهیونیستی را با وجود حمایتهای همه­جانبه امریکا و کشورهای حامی رژیم اسراییل هم کاملا مشهود ساخت و نشان داد که گنبد به­اصطلاح آهنین و سامانه­های دفاعی اسرائیل، عملا سقفی شیشه­ای است که مقهور اراده و قدرت فرماندهان نظامی ایران شده است. از سوی دیگر هم این عملیات، خون تازه­ای هم به کالبد محور مقاومت تزریق کرد و همچنین قدرتی به افکار عمومی کشورهای منطقه که از رفتار و عملکر ضد بشری اسراییل خسته شده بودند، بخشید.
 
 
 
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین