تاریخ انتشارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
plusresetminus
حزب الله:زارع پور گفت: می‌خواهیم طی یک برنامه ۵ ساله، فضانورد ایرانی با پرتابگر یا کپسول زیستی ایرانی، به فضا بفرستیم.
۰
کد مطلب : ۳۳۳۲۷۵
وزیر ارتباطات: تا ۵ سال دیگر فضانورد ایرانی به فضا می‌فرستیم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،زارع پور وزیر ارتباطات گفت: سال ۱۴۰۲ ما نسل جدید کپسول‌های زیستی را تست زیرمداریش را با پرتابگر بومی سلمان انجام دادیم امسال هم تلاشمان این است که یک رویداد فضایی در این حوزه داشته باشیم. اگر برسیم کپسول جدیدمان که کپسول حدوداً یک تنی است که قابلیت حمل موجود زنده را دارد می‌توانیم تست کنیم، کپسولی که ۱۰ سال پیش تست شده بود فکر می‌کنم ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلو بود این کپسول در حد یک تن است که حتی می‌تواند یک انسان را هم ببرد، اما فعلاً تست‌های اولیه‌اش دارد انجام می‌شود.
او افزود:  یک برنامه ۵ ساله داریم برای این که به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم با کپسول زیستی ایرانی یا با پرتابگر ایرانی شاهد حضور فضانورد ایرانی در فضا باشیم.
زارع پور تاکید کرد: ما در حوزه صنعت فضایی پیشرفت‌های بسیار خوبی را داشتیم و از سالی که فضایی شدیم که در بهمن سال ۱۳۸۷ نخستین ماهواره یعنی ماهواره امید را با ماهواره‌بر سفیر توانستیم با موفقیت در مدار قرار بدهیم. از سال ۱۳۸۷ تا تیر ۱۴۰۰ ما ۱۳ پرتاب فضایی کلاً داشتیم چه عملیاتی و چه تحقیقاتی، از دی ۱۴۰۰ که نخستین پرتاب را انجام دادیم تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ پرتاب فضایی داشتیم در این دو سال و دو ماه یعنی از دی ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲ ما به اندازه ۳ دولت از آن ۱۲ سال پیش از آن رویداد فضایی داشتیم که در نوع خودش کم نظیر است.
او افزود: درخشان‌ترین سال هم همین سال گذشته بود که ما شش پرتاب فضایی داشتیم و ماهواره‌های متعدد در مدار قرار گرفت. الان ما جزو ۱۰ کشوری هستیم که چرخه کامل فضایی را در اختیار داریم یعنی هم می‌توانیم ماهواره بسازیم هم می‌توانیم با ماهواره‌بر ساخت خودمان از طریق پایگاه پرتاب خودمان به فضا پرتاب کنیم و از طریق ایستگاه‌های زمینی که جوانان خودمان طراحی کردند و ساختند که اولین آن را در سال ۱۴۰۱ در ماهدشت کرج افتتاح کردیم می‌توانند سیگنال‌های فضایی را دریافت کنند و مهم‌تر از این می‌توانیم این داده‌ها را در صنایع مختلف به کار بگیریم برای افزایش بهره‌وری و کاربرد‌های گوناگونی که در زندگی مردم دارد.
وزیر ارتباطات گفت: در این روزها، در هر کدام از این پنج مرحله ما توانمندی و دانش فنی‌مان تا حدی پیشرفت داشتیم، داریم تلاش می‌کنیم ارتقا بدهیم به عنوان مثال الان در ساخت ماهواره، ما ماهواره‌هایی را در اختیار داریم که با دقت زیر ۱۰ متر دارند کار می‌کنند، اما هدفگذاری ما این است که امسال و سال آتی دقت را بیشتر و بیشتر کنیم.
زارع پور ادامه داد: امروز ماهواره پارس ۱ که ۱۰۰ درصد ساخت خودمان بود اواخر سال گذشته پرتاب شد که پیچیده‌ترین ماهواره‌ای بود که تا حالا ساخته بودیم سه دوربین رویش است که یکی از دوربین‌هایش دقت ۱۵ متر رنگی دارد ما برنامه‌ریزی می‌کنیم که دقتش را به یک متر برسانیم امسال ما دقت ۵ متر را این قول را خدمت مردم عزیز می‌دهیم در همین یکی دو ماه آینده پرتابی خواهیم داشت . ماهواره‌ای که صفر تا صد آن را بخش خصوصی ساخته که این هم از افتخارات دولت سیزدهم است که به بخش خصوصی میدان داده، شرکت‌های دانش بنیان آمدند ما قرارداد خرید تصویر با آنها بستیم رفتند صفر تا صد خودشان تهیه کردند پرتاب خواهد شد و آنجا دقت ۵ متر را خواهیم داشت.
او افزود: در افق ۱۴۰۷ ما دیدیم که به دقت زیر یک متر رنگی توانمندی داخلی برسیم یا در حوزه ماهواره‌بر با اتفاقاتی که سال گذشته افتاد ما به مدار ۷۵۰ کیلومتری رسیدیم مدار‌های حدود ۴۰۰ -۵۰۰ کیلومتر تا حدود ۲۰۰۰ کیلومتر که اصطلاحاً به آن لئو می‌گویند مدار‌های ارتفاع پایین که تا حالا ما مدار‌های تثبیت شده‌ای در این لایه نداشتیم پرتاب‌هایی که انجام داده بودیم پرتاب‌های تحقیقاتی بود و عملاً موفقیت کامل حاصل نشده بود.
وزیر ارتباطات گفت: برای نخستین بار امسال ما ماهواره‌برهایمان پرتاب داشتند البته یک پرتابی ۱۴۰۱ داشتیم نور ۲ و نور ۱ که پرتاب شد، اما وزنشان بسیار کم بود برای اولین بار ما ماهواره برهایمان در لایه لئو به تثبیت نزدیک شد امسال چند پرتاب دیگر هم خواهیم داشت که فناوری کاملاً تثبیت شود، اما فعلاً ۲۰۰ -۳۰۰ کیلو را می‌توانیم با سیمرغ و با قائم و قاصد در مدار‌های لایه لئو قرار بدهیم.
او افزود: برنامه ما این است که جلوتر برویم این را چند صد کیلو کنیم در افق دو سه سال آینده بتوانیم چند تُنش کنیم متناسب با این باید بقیه زیرساخت‌هایمان هم توسعه پیدا کند مثلاً ما الان در حوزه آزمایشگاه‌هایی که ماهواره‌های ما آنجا جمع می‌شود اصطلاحاً تجمیع می‌شود و بعد مورد آزمون‌های متعدد قرار می‌گیرد. 
وزیر ارتباطات گفت: تا پیش از این ما تا ۲۰۰ -۳۰۰ کیلو را می‌توانستیم، اما امروز کلاس یک تُن را داریم می‌سازیم، طراحی می‌کنیم، امسال به بهره‌برداری می‌رسد که ماهواره‌هایی که ساخته می‌شود بشود آن جا تجمیع شود و تست شود و پرتابگر ما هم دارد به این موازات جلو می‌رود حتی پایگاه پرتاب ما هم نیاز به ارتقا دارد، پایگاه‌های پرتاب فعلی ما نمی‌توانند پرتابگرهایمان به مدار خورشید آهنگ برسند الان داریم بزرگترین پایگاه فضایی غرب آسیا را در کشورمان می‌سازیم و به فضل الهی امسال تلاشمان این است که اولین پرتاب را از آنجا قرار بدهیم، فاز اول این طرح بسیار بزرگ و امیدبخش و بین المللی امسال افتتاح می‌شود سه فاز دارد.
 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین