تاریخ انتشاردوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
plusresetminus
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا پاسخ داد

آیا پاییز و زمستان پربارشی در پیش داریم؟

حزب الله: رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا توضیحاتی را درباره برخی پیش‌بینی‌های مطرح‌شده از وقوع بارش‌های بیش از حد نرمال در کشور طی نیمه دوم سال ارائه کرد.
۰
کد مطلب : ۳۲۰۴۵۷
آیا پاییز و زمستان پربارشی در پیش داریم؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، صادق ضیاییان درباره احتمال وقوع بارش‌های بیش از حد نرمال طی نیمه دوم سال در کشور گفت:‌ پیش‌بینی‌های فصلی با احتمال همراه است و صحت ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارد ولی نقشه‌ها نشان می‌دهد که بارش پاییز و زمستان در حد نرمال و در برخی مناطق نظیر حاشیه زاگرس بیش از نرمال خواهد بود. بارش نرمال به میانگین بلند مدت باز می‌گردد در این راستا سه سال پیاپی خشکسالی و کم بارشی داشتیم و امسال انتظار داریم بارش پاییز و زمستان به اندازه میانگین بلند مدت باشد.
 
وی با اشاره به سناریوهای اقلیمی برای آینده کشور که در طیف خوب و بد جای می‌گیرد، گفت: در بخش‌هایی از کشور خاصه در نیمه جنوبی بارش افزایش می‌یابد ولی تعابیر خبری مطرح شده بعضا درست نیست، چرا که یا بارش‌ها خارج از فصل و مخرب است یا بارش‌ها سیل آساست. این درحالی است که بارش‌های معمول نیز به صورت پیوسته است و باعث می‌شود نفوذ آب را داشته باشیم و منابع فزونی گیرد و سدها نیز به خوبی پر شود ولی بارش‌های افزایش یافته در اثر تغییر اقلیم، یکباره به صورت سنگین رخ داده و به صورت روان آب، هدر می‌رود و مشکل زاست.
 
ضیاییان با اشاره به افزایش دما در سناریوهای تغییر اقلیم و فزونی گرفتن خشکسالی گفت: پر بارشی که به معنای خوب بودن منابع آب است اتفاق می‌افتد و لذا در اثر افزایش دما تبخیر آب هم رخ می‌دهد.
 
 رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: به قطع نمی‌توان نسبت به پیش‌بینی‌های کوتاه مدت ۱۵ روزه اظهارنظر کرد در این شرایط بازه طولانی مدت قطعیت کمتری هم دارد و وقتی درباره ماه و فصل سخن می‌گوییم و پیش‌بینی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در نظر گرفته می‌شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین