تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
plusresetminus
حزب الله:موتور تولید زیان در خودروسازی با قیمت‌گذاری دستوری همچنان روشن است و صورت‌های مالی خودروسازان خبر از زیان انباشته حدود 85 هزار میلیارد تومانی دارد،عددی برابر با میزان رانت موجود در تفاوت قیمت کارخانه و بازار که بین دلالان و خریداران خوش شانس توزیع شده است...
۰
کد مطلب : ۲۸۸۷۵۸
عرضه خودرو در بورس با افزایش شفافیت، قیمت‌ها را منطقی می‌کند
الهه رستمی_موتور تولید زیان در خودروسازی با قیمت‌گذاری دستوری همچنان روشن است و صورت‌های مالی خودروسازان خبر از زیان انباشته حدود 85 هزار میلیارد تومانی دارد،عددی برابر با میزان رانت موجود در تفاوت قیمت کارخانه و بازار که بین دلالان و خریداران خوش شانس توزیع شده است.

برهمگان روشن است که اگر زیان انباشته ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان به جای جیب دلالان به حساب شرکت‌های خودروسازی می‌رفت نه تنها زمینه ارتقای بیشتر این واحدهای تولیدی فراهم می‌شد بلکه امکان به کارگیری نیروهای متخصص نیز بیشتر می‌شد.

استفاده از بورس کالا را می‌توان ظرفیتی برای منطقی شدن قیمت خودروها دانست چراکه بورس کالا ابزاری اقتصادی برای عرضه کالاهای خاص است و در این محیط  قیمت کالاها براساس تقاضا و عرضه تعیین می‌شود بنابراین اگر خودروها در بورس عرضه شوند بساط سفته بازی و دلالی جمع می‌شود و قیمت خودرو نیز متعادل خواهد شد با تحقق این مهم از ضرر خودروسازان نیز جلوگیری می‌شود.

میرزایی کارشناس بازار سرمایه درباره عرضه خودرو در بورس می‌گوید اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیل‌های این صنعت رشد کرده، قیمت‌ها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.

وی خاطر نشان می‌کند فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد بسیار و خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و در این میان سود اصلی به جیب دلالان می‌رود. در این شرایط، هم مردم و هم خودروساز متضرر شده و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور است. با عرضه خودرو در بورس کالا تولید به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود و با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که می تواند هم منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم باعث تضمین سود سرمایه گذاران شود.

وقتی کارشناسان تمامی حوزه ها بر نکته ای اتفاق نظر دارند، مسلما موضوع مذکور علمی و تخصصی است، علاوه بر اینکه کارشناسان حوزه بورس عرضه خودرو را راهکاری برای نجات صنعت و بازار خودرو می‌دانند مجلسی ها نیز بر همین ایده تاکید دارند حتی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم در ابتدای شروع به کار خود طرحی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا داشت.

علاوه بر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محسن علیزاده و مسلم صالحی اعضای ناظر مجلس در شورای عالی بورس در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کردند: عرضه خودرو در بورس‌کالا نخستین گام برای حمایت هم‌‌‌زمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده، پیاده‌سازی بازاری شفاف و رقابتی برای خودرو و رسیدن به مرز تعادل قیمتی است. همچنین در نظام توزیع، باعث شکل‌‌‌گیری رقابت سالم در میان خودروسازان می‌شود و رانت از بین می‌رود.

در واقع بیشتر نمایندگان خانه ملت هم هم‌سو با طیف کارشناسان تاکید دارند با شفاف شدن فرآیند معاملات خودرو از طریق عرضه در بورس کالا، زمینه‌‌‌های بروز رانت به صفر تمایل دارد و سیاستگذار می‌تواند با تنظیم عرضه و تقاضا، بازار را به شرایط متعادلی برساند.

با رونق معاملات خودرو در بورس ‌کالا و حمایت کامل دولت از این شیوه شفاف معاملات، می‌توان شاهد از بین رفتن حاشیه بازار و حذف شکل‌‌‌گیری قیمت‌های غیرواقعی در بازار آزاد بود و به این ترتیب سود قیمت‌های کارخانه و بازار به جای دلالان به تولیدکننده داده می‌شود.

عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان را به شرایط رقابتی نزدیک می‌کند و سبب می‌شود از طریق سازوکار رقابتی اقدام به فروش تولیدات کنند. بنابراین این اقدام عاملی در جهت توسعه خطوط تولید خودروسازان به شمار می‌رود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین