حزب الله:دبیر چهلمین جشنواره موسیقی بینالمللی فجر، اخیرا از قصد خود برای شرکت دادن ژانرهایی مثل راک و رپ در جشنواره صحبت کرده است؛ ژانرهایی که هنوز به طور رسمی در کشور ما فعالیت نمیکنند و اجازه اجاره صحنهای نیز ندارند.
۰
کد مطلب : ۳۴۴۰۸۹
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رضا مهدوی که دبیر سیونهمین دوره از جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بوده است، در چهلمین دوره از این جشنواره نیز دبیر خواهد بود.
این هنرمند موسیقی که خود سالها از منتقدان نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر بوده است، در مصاحبههای اخیر خود از ممانعت برای اجرایی شدن برخی از تصمیمهایش برای دوره پیشین جشنواره شکایت کرده بود و از حوزه اختیارات خود به عنوان دبیر این رویداد مهم موسیقی خیلی راضی نیست.
در همین راستا، تصمیم گرفتیم با مهدوی پیرامون چند موضوع از جمله حضور ژانرهای مختلف موسیقی از جمله جَز، راک و رپ در جشنواره، ترس و نگرانی مدیران فرهنگی و هنری از واژههایی چون راک یا متال، تکنوازی زنان، پایین بودن تعداد سالنها و ... صحبت کنیم که در ادامه مشروح این گفتوگوی ایسنا را میخوانید. ـ در جایی گفته بودید که لازم است موسیقی جَز، راک و رپ را در جشنواره امسال داشته باشیم، آیا این امر نهایی شده یا صرفا در حد یک ایده است؟
خیر؛ ایده بنده است. باید با پدیدههای نو رفتار درستی داشته باشیم، یک رفتار عالمانه. اینکه به این گونهها در جشنواره اجازه اجرا داده نشود، درست نیست. بسیاری از کنسرتهای موسیقی که به اسم پاپ برگزار میشوند، لزوما پاپ نیستند ولی همه این اجراها روی کاغذ به اسم موسیقی پاپ مجوز میگیرند. جشنواره محل جشن بزرگ است و همه باید حضور داشته باشند.
درباره موسیقی رپ اما میتوان آن را بومیسازی کرد و از اسمش نترسید. جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بهترین زمان آزمون و خطاست که به اجراکنندگان رپ اجازه دهیم با محتواو هویت ایرانی اجرا داشته باشند و زمانی که مطمئن شویم این کار خطری ندارد، خیال مسئولان هم راحت میشود.
البته این ایده پیش از من هم مطرح شده بود که چند سال پیش در برج آزادی و فرهنگسرای ارسباران اجراهای راک و تلفیقی برگزار شد ولی بنابر دلایلی نامعلوم دیگر اجازه این کار را ندادند. سال گذشته به جز یک اجرای تریو جَز که برگزار شد، قصد استفاده از دیگر گونههایی که نام برده شد را هم داشتیم، حتی گروهها را معرفی کردیم ولی استقبال و موافقت نشد.
امسال که اما بحث «وفاق و آشتی ملی» است باید از بستر جشنواره برای حضور گونههای مختلف موسیقی که تاکنون در جشنواره نداشتهایم، استفاده کنیم؛ زیرا در ایران جشنواره مستقل پاپ و تلفیقی نداریم که بتوانیم این گونههای موسیقی را گرد هم بیاوریم.
البته منظور از موسیقی تلفیقی، موسیقی فیوژن و چند فرهنگی یا حضور گونههایی از موسیقی است که تاکنون در جشنواره حضور نداشتهاند. ـ به موسیقی رَپ اشاره کردید. این نوع موسیقی در همه جای دنیا و حتی ایران که به صورت زیرزمینی ساخته میشود، اعتراضی یا دارای محتوایی است که در فرهنگ و دین ما پذیرفته شده نیست. آیا بومیسازی آن باعث لطمه به ماهیت این نوع از موسیقی