تاریخ انتشارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
plusresetminus
بر اساس آنچه وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور ظرف روزهای آینده به عربستان سعودی، متحد آمریکا که روابط با آن در حال حاضر شاهد مرحله حساسی است، سفر خواهد کرد.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۹۳۵
بلینکن راهی عربستان می‌شود
سفر بلینکن به عربستان از ششم ژوئن آغاز و در هشتم آن به پایان می‌رسد و در زمانی انجام می‌شود که دو کشور پیشتاز میانجیگری در سودان هستند بدون اینکه تاکنون موفق به تحمیل تعهد دو طرف درگیری به آتش‌بس شده باشند.
متئو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که بلینکن در جریان گفت‌وگوهای خود با مقامات سعودی درباره "همکاری استراتژیک" بین دو کشور و در مورد مسائل منطقه‌ای و دوجانبه بحث خواهد کرد.
وی روز چهارشنبه در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و روز پنج‌شنبه در نشست ائتلاف بین‌المللی مقابله با داعش که در ریاض برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.
سفر بلینکن چند هفته پس از سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده به عربستان و حدود یک سال پس از سفر جو بایدن رئیس جمهوری در تابستان ۲۰۲۲ با نتایج متفاوت و پس از لغو سفر برنامه ریزی شده‌اش به اسرائیل انجام می‌شود.
اورشلیم پست پنج‌شنبه گزارش داد که بلینکن قرار بود در چارچوب سفر خود به خاورمیانه به اسرائیل سفر کند؛ اما تصمیم گرفت این سفر را لغو کند.
یک مقام ارشد سیاسی اسرائیلی در توضیح این وضعیت گفت: «نادیده گرفتن زمان حساس لغو دیدار بلینکن غیرممکن است.» وی افزود: «این ممکن است صرفاً یک لغو فنی باشد، زیرا واشنگتن در تلاش است پرونده ایران را از دستور کار خود تا بعد از انتخابات خارج کند.»
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین