تاریخ انتشارشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
plusresetminus
حزب الله:کارشناسان بازار سرمایه معتقدند ورود و خروج سرمایه حقیقی و افزایش سرعت جریان پول می تواند برای بورس چالش هایی را به همراه داشته باشد اما پس از مجامع یعنی در اواخر خردادماه، دوباره بازار سرمایه مسیر خود را پیدا خواهد کرد.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۹۱۴
افزایش سرعت پول در بورس نشانه چیست
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بازار سرمایه در هفته دوم خردادماه روندی نوسانی داشت و این بالا و پایین شدن شاخص های بورس در نهایت منجر به بازدهی منفی بازار سهام برای سهامداران شد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که خروج سنگین پول حقیقی از بازار سرمایه طی هفته اخیر می تواند دلیل اصلی این ریزش باشد.
به عبارت دیگر، بورس تهران دومین هفته خرداد  منفی به پایان رساند و شاهد عقب‌گرد شاخص‌ها بورسی و خروج بیش از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌های حقیقی از جزیان دادوستد سهام بودیم. روندی که بسیاری را نگران کرده است.
افت ارزش معاملات خرد در کنار افزایش ارزش کل معاملات به دلیل رشد معاملات اوراق در بازار سرمایه می تواند روند هفته های آینده بورس را منفی کند.
* بعد از برگزاری مجامع بورس به روند صعودی باز می گردد
مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: ورود و خروج سهامداران حقیقی و افزایش سرعت جریان پولی در بازار سرمایه و تغییر سریع مسیر بازار نشانه‌های آشفتگی و اضطراب در بازار سهام بوده که باید هرچه سریعتر درمان شود.
وی ادامه داد: با این شرایط اصلا نگران بازار نیستم. اما نگران افرادی هستیم که این روزها در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قطعا گزارش‌های سال گذشته و سه ماهه اول امسال بهتر از گزارش‌های سال گذشته خواهند بود.
دانشی تصریح کرد: ثبات در نرخ دلار و سودآوری خوب شرکت ها در سال ۱۴۰۱ دلایل مهمی است که به نظر می رسد بعد از مجامع یعنی در اواخر خردادماه، دوباره بازار سرمایه مسیر خود را پیدا خواهد کرد.
* بازدهی منفی شاخص کل بورس
در هفته اخیر، شاخص کل بورس در روز شنبه ریزش 34 هزار و 746 واحدی داشت. روز یکشنبه نیز شاخص 54 هزار و 209 واحد سقوط کرد. اما روز دوشنبه روز صعود بازار بود و شاخص 18 هزار و 382 واحد صعود کرد. روز سه‌شنبه نیز شاخص کل 13 هزار و 33 واحد رشد کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل باز هم ریزش کرد و 17 هزار و 385 واحد کاهش یافت.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 271 هزار و 42 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 74 هزار و 925 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 3.2 درصد شد.
* رفتار مشابه شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل
در هفته دوم خردادماه، شاخص کل هموزن بورس در روز شنبه ریزش 12 هزار و 93 واحدی داشت. روز یکشنبه نیز شاخص 26 هزار و 387 واحد سقوط کرد. اما روز دوشنبه روز صعود بازار بود و شاخص کل هم‌وزن 8 هزار و 584 واحد صعود کرد. روز سه‌شنبه نیز شاخص کل 10 هزار و 884 واحد رشد کرد. روز چهارشنبه این شاخص باز هم ریزش کرد و 8 هزار و 385 واحد کاهش یافت.

شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 27 هزار و 397 واحد پایین‌تر ایستاد و در سطح 765 هزار و 508 واحدی قرار گرفت و بازدهی منفی 3.46 درصدی را برای سهامداران همراه داشت.
* افت ارزش معاملات خرد در بازار سهام
در این هفته، میانگین ارزش کل معاملات بازار سهام 74 هزار و 374 میلیارد تومان بود که 25 درصد بیشتر از هفته پیش بود. این افزایش بیشتر به دلیل افزایش خرید شرکت های حقوقی و افزایش معاملات اوراق در بازار سرمایه بوده است.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 10 هزار و 604 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 12 هزار و 607 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 16 درصدی داشته است.
* خروج سرمایه حقیقی پس از هفته ها ورود
در مجموع، در هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. روز شنبه هزار و 344 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز 2 هزار و 98 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. در روز دوشنبه پول حقیقی وارد شد و ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 211 میلیارد تومان بود. روز سه‌شنبه نیز 54 میلیارد تومان وارد شد. اما در روز چهارشنبه 945 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

در مجموع کل هفته 4 هزار و 122 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 824 میلیارد تومان بود.
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین