تاریخ انتشارسه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
plusresetminus
حزب الله:لو رفتن پلی‌بک در برخی کنسرت ها از جمله معضلاتی است که با فراگیر شدن فضای مجازی، هر بار سر و صدایی به پا می‌کند. این اتفاق بعضا انتقادهایی را روانه جامعه موسیقی پاپ ایران می‌کند و توانایی فعال‌های این حوزه را از خوانندگان تا نوازندگان زیر سوال می‌برد.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۶۲۰
لو رفتن پلی‌بک در کنسرت و خواننده ای که فقط ویترین است!
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حال که چند ماهی است کنسرت‌های موسیقی از سرگرفته شده‌اند و عمده این اجراها به اهالی پاپ محدود می‌شود، تصمیم گرفتیم در راستای گفت‌وگوی پیشین خود با ستاره احمدی درباره پلی‌بک در کنسرت‌ها، این مسئله را از نقطه نظر هنرمندان و متخصصان دیگری هم بررسی کنیم.
 
در همین راستا گفت‌وگویی با امین غفاری ـ نوازنده ویولن ـ انجام داده ایم.
 
این هنرمند در ابتدا بیان می‌کند: پلی‌بک می‌تواند اینگونه باشد که یک خواننده‌ با حضور در یک برنامه تلویزیونی، تنها حین پخش قطعه لب‌خوانی کند؛ در این حالت پلی بک مرسوم است. ولی اگر قرار باشد نوازنده پلی‌بک انجام دهد پسندیده نیست و جدا از آن، ساده هم نیست مانند خوانندگی کار راحتی نیست؛ چراکه اگر مثلا ساز نوازنده ویولن باشد، متخصص‌های موسیقی از روی نوع و حالت آرشه‌کشی هم متوجه پلی‌بک بودن خواهند شد.
 
این هنرمند در گفت‌وگویش با تأکید بر اینکه «عمل پلی‌بک کار درستی نیست»، بر این نکته تاکید می‌کند که حساسیت‌ها بر «پلی‌بک» زیاد شده، به صورتی که به مواردی هم که پلی‌بک نیستند انگ پلی‌بک بودن می‌زنند. 
 
او در همین راستا، کنسرت سال گذشته خواننده ایی را مثال می‌زند که «نوازنده باوجود پاره شدن سیم‌های آرشه ویولنش به نواختن ادامه داد» و تصریح می‌کند: باید دقت کنیم صرف اینکه موی آرشه پاره می‌شود، به این معنا نیست که مخاطب گمان ببرد اجرای آن نوازنده پلی بک است؛ زیرا چنین المان‌هایی برای یک متخصص خیلی ملاک نیست. درحقیقت نوازنده خیلی تمیز می‌تواند نقش ساز زدن را بازی کند و هیچ اتفاقی هم برای آرشه ساز او نیفتد درصورتی که متخصص موسیقی متوجه می‌شود که اجرای او پلی‌بک است.
 
این نوازنده ویولن ادامه می‌دهد: گاهی موجی ایجاد می‌شود که افرادی به اسم منتقد در این موج، سواری می‌کنند. مثلاً وقتی که موی آرشه نوازنده ویولن آقای آرون افشار پاره شد ولی او به نواختن ادامه داد، افراد زیادی این کار را تقلب و دزدی خواندند. ولی من به عنوان نوازنده ویولن تنها به این فکر نمی‌کنم که چرا او باوجود پاره شدن موی آرشه ویولن به نواختن ادامه داد؛ زیرا اگر چوب آرشه و سیم ویولن کلیفون داشته باشند، این امر امکان‌پذیر است.
 
پلی‌بک در نوازندگی راحت‌تر است یا خوانندگی؟
 
این هنرمند پاسخ می‌دهد: پلی‌بک خواننده از نوازنده راحت‌تر است. پلی‌بک کردن با ساز خیلی با پلی‌بک کردن در خوانندگی متفاوت است؛ ب
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین