تاریخ انتشارسه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
plusresetminus
حزب الله:سال ۹۹ را می توان سر آغازی بر شایعات افزایش قیمت بنزین دانست، اکنون با گذشت ۳ سال نه تنها این شایعات پایان پیدا نکرده بلکه جذابیت این خبر موجب دامن زدن به این شایعه شده است.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۶۱۱
«قیمت بنزین افزایش می‌یابد»؛ چه عواملی باعث پخش این شایعه شد؟
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هر از چند گاهی خبرهایی از افزایش قیمت بنزین در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مشخص نیست که جرقه این موضوع از کجا نشأت می‌گیرد. هرچه هست به نظر می‌رسد رسانه‌ها سعی می‌کنند با انتشار این شایعه دنبال افزایش بازدید باشند.
 
اگر بخواهیم منشأ این شایعات را جست و جو کنیم احتمالاً باید به روز جمعه‌ای در آبان سال ۹۸ بازگردیم که قیمت بنزین بدون اطلاع رسانی قبلی به یک باره گران شد و این افزایش یکباره آن قدر تبعات منفی داشت که حتی رئیس جمهور وقت هم نمی‌خواست تبعات این افزایش قیمت شبانه را بپذیرد تا حدی که چند روز بعد اعلام کرد «منهم روز جمعه متوجه افزایش قیمت بنزین شدم.»
 
جالب اینجا است که پیش از این افزایش قیمت، بارها وقتی اصحاب رسانه از مسئولان امر چه رئیس سازمان برنامه و بودجه و چه وزیر وقت نفت در مورد افزایش قیمت بنزین سوال می‌پرسیدند همگی این افزایش را تکذیب می‌کردند. اما مردم وقتی در آبان ماه سال ۹۸ هنگامی که این تکذیبیه‌های پی در پی با افزایش شبانه قیمت بنزین تکذیب شده است دیگر به گفته مسئولان دولت اعتماد نمی‌کنند و این مسئله موجب شده است که مردم نسبت به گفته مسئولان دولت بی اعتماد باشند.
 
از آبان سال ۹۸ تاکنون بیش از ۳ سال می‌گذرد و دولت دوازدهم جای خود را به دولت سیزدهم داده است اما هنوز موضوع افزایش قیمت بنزین تیتر برخی از رسانه‌ها است و ظاهراً این رسانه‌ها با انتشار گاه و بیگاه این مسئله دنبال جذب مخاطب هستند. از سوی دیگر رفتار دولت مردان دولت دوازدهم نیز موجب افزایش بی اعتمادی شده است و دیگر مردم به حرف مسئولان توجهی نمی‌کنند.
 
سال ۹۹ مجلس به دنبال تغییر شیوه سهمیه بندی بنزین بود که این مسئله دوباره منجر به ایجاد این شایعه شد که دولت می‌خواهد قیمت بنزین را تغییر دهد اگرچه بارها نمایندگان مجلس گفتند این طرح فقط مربوط به تغییر سهمیه بندی بنزین است و در آن قیمت بنزین تغییر نمی‌کند اما رسانه‌های معاند با انتشار سخنان مالک شریعتی دوباره به این شایعه دامن زدند و برخی از رسانه‌های داخلی نیز آن را دستمایه گزارش‌های بنزینی خود کرده و گفتند به زودی دولت می‌خواهد قیمت را تغییر دهد.
 
شاید در اینجا بد نباشد که به این موضوع اشاره شود که بنزین دونرخی موجب شده است این شایعه هر از گاهی مطرح شود و اگر امروز بنزین را با نرخ ازاد عرضه می‌کردیم دیگر خبری از شایعه افزایش قیمت بنزین نبود.
 
مهر ۹۹ بود که پس از جنجالی شدن طرح تغییر سهمیه بندی بنزین در برخی از رسانه‌ها به دنبال آن سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به این مساله واکنش نشان داد و در فضای مجازی خود نوشت: «افزایش قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد در دستور کار مجلس یازدهم قرار ندارد.
 
اما مردم گوششان به گفته مسئولان بدهکار نبود و مسئله بنزین ۲۰، ۳۰ و حتی ۵۰ هزار تومانی مطرح شده بود.
 
ماجرای بنزین ۲۰ هزار تومانی چه بود؟
 
اما ماجرای بنزین ۲۰ هزار تومانی از سوی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد که در واکنش به این موضوع، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اخباری که درباره افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی منتشر می‌شود، واقعیت ندارد و نباید به آنها توجه کرد و این موضوع را تکذیب کرد.
 
اما شایعه افزایش قیمت بنزین با صحبت‌های یک نماینده مجلس دوباره قوت گرفت، رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی سال ۱۴۰۰ درباره افزایش قیمت بنزین در آستانه بودجه بندی گفته بود: مجلس بنایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده ندارد.
 
رحیم زارع با اشاره به جلسات کمیسیون برنامه و بودجه با سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهار کرد: در جلسات برگزار شده پیشنهاداتی به دولت درباره نرخ ارز و یارانه‌های پنهان و آشکار و اصلاح ساختار بودجه داده شده است اما این‌که در نهایت چه تصمیمی گرفته خواهد شد بر عهده دولت است. این جمله باز موجب شد تا رسانه‌ها به دنبال ایجاد شایع افزایش قیمت بنزین باشند و برای چندمین بار مسئولان دولتی این موضوع را رد کنند.
 
سال ۱۴۰۱ نیز این شایعات ادامه داشت و مسئولان وزارت نفت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و حتی رئیس جمهور در مصاحبه‌های های تلویزیونی خود این موضوع را رسماً رد کردند و آن را شایعه خواندند.
 
در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۱ وقتی موضوع جمع آوری کارتهای سوخت از جایگاه‌ها مطرح شد دوباره رسانه‌ها فیلشان یاد هندوستان کرد و دوباره شایعه افزایش قیمت بنزین را مطرح کردند و روی ان موج سواری شد ولی طبق معمول این شایعه نیز توسط مسئولان رد شد.
 
خبر افزایش قیمت بنزین این بار توسط رسانه‌های معاند
 
این موضوع حتی به اولین نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت نیز رسید و سید احسان خاندوزی این موضوع را رد کرد. وی در رابطه با افزایش قیمت بنزین گفت: دولت هیچ طرح و برنامه‌ای در خصوص افزایش قیمت بنزین ندارد.
 
این روزها نیز بحث کاهش سهمیه سوخت در کارتها مطرح شده که دلیلش افزایش قاچاق است. این بار رسانه‌های خارجی و معاند پا به عرصه خبرسازی نهاده و اند و در خبرهای غیر واقع از افزایش قیمت بنزین خبر می‌دهند و عده‌ای نیز دنبال روی این خبرهای کذب شده‌اند.
 
همانطور که در این گزارش آمد به نظر می‌رسد بی اخلاقی مسئولان دولت سابق و همچنین جذابیت این خبر موجب شده است تا همچنان شایعه افزایش قیمت بنزین در بورس اخبار اقتصادی باشد اما مرور زمان موجب می‌شود تا دیگر مردم به این اخبار توجهی نکنند.
 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین