تاریخ انتشاردوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
plusresetminus
حزب الله: یک کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهار کرد: اردوغان در پنج سال پیش روی خود به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی در داخل ترکیه روبرو خواهد بود.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۵۸۴
چرا «اردوغان» پیروز شد؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ضیاء یلماز  در تشریح دلایل پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهار کرد: هنگامی که زلزله در ترکیه رخ داد تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران معتقد بودند که این زلزله باعث به اتمام رسیدن دوران حاکمیت اردوغان در ترکیه خواهد شد و در همین چارچوب فکر می‌کردند  که اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ترکیه به پیروزی نخواهد رسید. در حالی که بررسی آمارها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد کسانی که در این مناطق در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شرکت کرده‌اند به اردوغان رای داده‌اند و حدود ۴۰ درصد شرکت کنندگان قلیچداراوغلو را به عنوان گزینه مطلوب خود انتخاب کرده‌اند.
وی با بیان اینکه عموم مردم ترکیه مذهبی هستند و در واقع وقوع زلزله در این کشور را تقدیر الهی می‌دانستند، افزود: دولت اردوغان بعد از وقوع زلزله به سرعت شروع به خدمات رسانی به مردم زلزله زده کرد و به مردم این وعده را داد که برای آنها در کوتاهترین زمان ممکن خانه می‌سازد و تا کنون در این زمینه اقداماتی را نیز  انجام داده است و همین موضوع باعث شد که در مناطق زلزله زده تعداد زیادی از شرکت کنندگان به اردوغان رای دهند.
این روزنامه نگار ترک با بیان اینکه قلیچ دار اوغلو در یک اقدام غیر مرسوم در زمان تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که علوی است و رسمی کردن این موضوع به مرور به نوعی به ضرر وی تمام شد، گفت: در همین ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و محافل مذهبی ترکیه این موضوع مطرح می‌شد که با پیروزی قلیچدار اوغلو علوی‌ها بر سر کار می‌آیند و اهل سنت شکست می‌خورند و در واقع یک نوع رقابت و جنگ مذهبی به وجود آمد و همانطور که می‌دانید در کشورهای اسلامی، مذهب و تعصبات مذهبی نقش برجسته‌ای دارند و این مسائل در ارتباط با قلیچ دار اغلو به نحوی مطرح شد که حتی برخی از اعضای حزب "جمهوری خلق ترکیه" نیز که در واقع به نوعی هم حزبی قلیچدار اغلو بودند در ارتباط با وی مردد شدند.
وی با بیان اینکه این موضوع در ترکیه به حدی برجسته شده بود که در برخی از نقاط این کشور، مردم مذهبی ترکیه که عموما اهل تسنن هستند به در خانه همسایه‌هایشان می‌رفتند و تاکید می‌کردند که به یک علوی رای ندهید، ادامه داد: از دیگر سو باید به این موضوع نیز توجه داشت که امکانات رسانه‌ای در ترکیه اعم از رسمی و غیر رسمی در اختیار اردوغان و حزب عدالت و توسعه بود و آنها از همه این امکانات استفاده می‌کردند.
این کارشناس مسائل ترکیه با بیان این اعتقاد که یکی از ویژگی‌های شخصیتی اردوغان نیش زدن و بعضا بی ادبانه برخورد کردن به طرف مقابل است، گفت: در حالی اردوغان از این ویژگی های شخصیتی برخوردار است که قلیچ دار اغلو از این ویژگی‌ها برخوردار نبود.
یلماز همچنین با بیان اینکه اردوغان تلاش کرد که رغیب خود را عنصر غربی‌ها و آمریکایی‌ها معرفی کند، ادامه داد: در واقع اردوغان جامعه ترکیه را به خوبی می‌شناسد، با حساسیت‌های این جامعه آشنایی دارد و توانست با دست گذاشتن روی این حساسیت‌ها آرا را به سمت خود جذب کند.
وی همچنین با بیان اینکه اردوغان در جریان این انتخابات بارها علیه کردها موضع گرفت و آنها را تروریست نامید، گفت: در همین چارچوب با تبلیغات اینگونه مطرح کرد که قلیچ دار اوغلو طرفدار تروریست‌ها است و تروریست‌ها از وی حمایت می‌کنند.
این کارشناس مسائل ترکیه  با بیان اینکه اردوغان این انتخابات را برد ولی قطعا در طول پنج سال آینده با مشکلات عدیده‌ای در داخل ترکیه در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی روبرو خواهد بود، گفت: تورم در جامعه ترکیه افزایش پیدا کرده است. تعداد زیادی از مردم با مشکلات معیشتی روبرو هستند. ارزش پول ترکیه در برابر دلار به شدت کاهش پیدا کرده است و اینها نمونه‌هایی از مشکلاتی است که در برابر اردوغان قرار دارد.
یلماز همچنین با بیان اینکه بر اساس آمار منتشر شده حدود دو میلیون ترکیه‌ای در خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کرده‌اند و حدود ۶۰ درصد از شرکت کنندگان به اردوغان رای داده‌اند، گفت: قسمتی از آراء "سینان اوغان" که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حضور داشت به سمت سبد آراء اردوغان رفت و بخشی از آن نیز به سمت قلیچدار اغلو.
وی همچنین در پایان  گفت: در شهرهای بزرگی چون استانبول و ازمیر، قلیچدار اوغلو با فاصله بالایی از اردوغان پیشی گرفت و این نشان می‌دهد که در انتخابات شهرداری‌ها که در آینده در ترکیه برگزار می‌شود احتمالا شهرداری‌های این شهرهای بزرگ همچنان در دست مخالفان اردوغان خواهد بود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین