کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد آموزش و پرورش برای برگزاری بهتر کنکور/ راهبرد تحقق عدالت آموزشی با تاثیر سوابق تحصیلی

مهر , 6 خرداد 1402 ساعت 9:28

حزب الله:معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: توصیه ما این است که هر دو آزمون کنکور در یک سال برگزار شود و در زمانی باشد که دانش آموز کل کتاب را خوانده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سند تحول بنیادین در یکی از اصلی ترین راهبردهای کلان خود به عدالت آموزشی می‌پردازد. این سند پانزده راهبرد کلان دارد که یکی از آن‌ها تحقق عدالت آموزشی است.

 
در راهبرد کلان شماره ۴ سند تحول آمده است:
 
توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصت‌های تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی
 
از همین رو به دلیل اینکه موفقیت در کنکور به شیوه گذشته نیازمند کلاس‌های تست زنی پیشرفته و همراه با معلمان طراز اول بود؛ بی‌تردید امکان موفقیت در کنکور بیشتر در اختیار کسانی بود که قادر به شرکت در کلاس‌های تست زنی پیشرفته با هزینه‌های ثبت نام بالا بودند. از همین رو در سال‌های اخیر اکثریت برگزیدگان کنکور از دهک‌های بالای درآمدی بودند.
 
سعیدرضا عاملی دبیر پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی خرداد سال گذشته گفته بود: ۸۴ درصد رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور ۱۴۰۱ جز سه دهک بالای درآمدی هستند.
 
عاملی همچنین تاکید کرده بود حدود ۸۶ درصد قبولی‌های رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر تنها ۱۴ درصد بوده است.
 
با تداوم این روند تأسف بار هر ساله شاهد آن بودیم که دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار بیش از قبل از نشستن بر روی صندلی دانشگاه‌های طراز اول کشور محروم می‌شوند تا اینکه در سال‌های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را به تصویب رساند که ارزش امتحانات نهایی تا سال ۱۴۰۵، ۶۰ درصد در پذیرش در دانشگاه‌ها مؤثر باشد. همچنین کنکور در دو مرحله اجرا شده و دروس عمومی هم از آن حذف شود.
 
کنکور به شیوه گذشته هوادارانی داشته و دارد. بسیاری از آن‌ها منافعی برای خود داشتند که گردش مالی ده‌ها میلیارد تومانی دارد.
 
محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص تغییرات اعمال شده در کنکور و مسیر ورود دانش آموزان به دانشگاه‌ها گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوبه خوبی است که می‌تواند توجه بیشتری را به حاکمیت کتب درسی و کلاس درس و ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری داشته باشد.
 
کاظمی افزود: بعد از تصویب این مصوبه، مخالفت‌های متعددی با آن صورت گرفت که به دنبال تضعیف این مصوبه بودند. این مخالفت‌ها هم به این دلیل بوده که برگزاری کنکور به شیوه گذشته هوادارانی داشته و دارد. بسیاری از آن‌ها منافعی برای خود داشتند که گردش مالی ده‌ها میلیارد تومانی دارد.
 
این‌ها مواردی است که وجود دارد. مافیای کنکور هست که بازار و اقتصاد خود را دارد. لذا طبیعی بود که مخالفت کنند. اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دیده شدن حقوق آموزش و پرورش، معلمان و دروس مختلف کمک نمود.
 
معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: نباید تلاش دانش آموزان را به سه ساعت امتحان دادن در یک آزمون تستی محدود نمود که تنها معلومات حفظی دانش‌آموزان را می‌سنجد. کنکور در شکل گذشته اش موجب انحراف در برنامه‌های آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت شده بود.
 
راهبرد تحقق عدالت آموزشی با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور
 
کاظمی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه بیشتری به کتاب درسی داد و از این جهت توجه بیشتری هم به یادگیری عمیق دانش آموز می‌دهدگفت: دو مرحله‌ای شدن کنکور هم فرصت‌های بیشتری برای دانش آموزان فراهم می‌آورد.
 
از نظر آموزش و پرورش زمان برگزاری آزمون اول کنکور در بهمن یا دی مناسب نیست. پیشنهاد این بوده است که هر دو آزمون کنکور زمانی برگزار شوند که دانش آموزان محتوای کتاب درسی خود را تقریباً تمام کرده باشند
 
وی در خصوص پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش برای بهتر شدن روند برگزاری کنکور گفت: از نظر وزارت آموزش و پرورش زمان برگزاری آزمون اول کنکور در بهمن یا دی زمان مناسبی نیست.
 
از منظر کارشناسی پیشنهاد آموزش و پرورش این بوده است که هر دو آزمون کنکور زمانی برگزار شوند که دانش آموزان محتوای کتاب درسی خود را تقریباً تمام کرده باشند.
 
پیشنهاد اواخر اردیبهشت و بعد از آن ارائه شده است. در حال حاضر دانش آموزان پایه دوازدهم در این آزمون شرکت می‌کنند در حالی که کمتر از ۴۰ درصد مطالب کتاب را گذراندند و طبیعتاً در آینده ممکن است این مسئله مشکلاتی را در برنامه ریزی مدرسه ایجاد کند.
 
کاظمی تصریح کرد: البته توصیه وزارت آموزش و پرورش به دانش آموزان پایه دوازدهم این است که در آزمون اول به عنوان یک آزمون آزمایشی شرکت کنند و تمرکز خود را برای امتحانات نهایی بگذارند زیرا تأثیر سوابق تحصیلی در آینده ۶۰ درصد قطعی خواهد بود و کنکور تأثیر ۴۰ درصدی خواهد داشت.
 
البته برای کنکور ۱۴۰۲ فقط پایه دوازدهم تأثیر ۴۰ درصدی داشته است اما برای کنکور ۱۴۰۳ پایه دوازدهم به صورت ۵۰ درصدی و در سال ۱۴۰۴ سوابق پایه یازدهم و دوازدهم تأثیر ۶۰ درصدی خواهد داشت.
 
در سال ۱۴۰۵ پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصدی اثر گذار خواهد بود. به همین خاطر است که می‌گوئیم تمرکز دانش آموزان باید بر روی امتحانات نهایی باشد که بتوانند در این مقوله موفقیت لازم را داشته باشند.
 
معاون آموزش متوسطه خاطر نشان کرد: ما هم آمادگی لازم را برای برگزاری آزمون‌ها داریم. وقتی دانش آموز بر کنکور دی ماه متمرکز باشد طبیعی است که ممکن است از سوابق تحصیلی که تأثیر ۶۰ درصدی خواهند داشت غفلت کند.
 
توصیه ما این است که هر دو آزمون کنکور در یک سال برگزار شود و در زمانی باشد که دانش آموز کل کتاب را خوانده است برای مثال آزمون پذیرش دانشجو برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ می‌تواند در پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ و آزمون دیگر در مرداد یا تیر ۱۴۰۲ باشد.
 
این پیشنهادی بود که از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است که پیشنهاد مناسب‌تری می‌باشد و تلاش می‌کنیم این پیشنهاد را مجدداً در شورای سنجش و پذیرش مطرح نمائیم.
 
کاظمی خاطر نشان کرد: آزمون‌های نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی، در آرامش کامل و امنیت تمام برگزار خواهد شد. سوالات چند روز قبل از آزمون در قرنطینه کامل طراحی و به صورت کد و رمز شده به استان‌ها ارسال می‌گردد و تا دقایقی قبل از آزمون دسترسی به رمز وجود ندارد.


کد مطلب: 311325

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/311325/پیشنهاد-آموزش-پرورش-برگزاری-بهتر-کنکور-راهبرد-تحقق-عدالت-آموزشی-تاثیر-سوابق-تحصیلی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com