تاریخ انتشارشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
plusresetminus
حزب الله:مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آخرین وضعیت اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تشریح کرد.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۳۲۱
اجرای ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت به کجا رسید؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، مسئله جمعیت و نیروی انسانی، به عنوان مهم‌ترین رکن هر برنامه‌ریزی توسعه‌ای در کشور‌ها شناخته می‌شود که بر این اساس، کشور‌های مختلف با ارائه مشوق‌های متعدد، سعی دارند خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کنند تا در دام پیری جمعیت گرفتار نشوند، زیرا پیری جمعیت علاوه بر خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و ایجاد مشکل برای سیستم تامین اجتماعی کشورها، کاهش قدرت دفاعی و اقتصادی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت و در یک کلام، باعث ضعیف شدن ملت‌ها خواهد شد.
 
تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ماه سال ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان مجلس، امید‌ها به بهبود وضعیت شاخص‌های جمعیتی کشور را افزایش داد.
 
این قانون که قرار شد به مدت ۷ سال به صورت آزمایشی اجرا شود، ۷۳ ماده و تبصره قانونی دارد که از جمله مهمترین مسائل آن می‌توان به تسهیلات ویژه خانواده‌های دارای فرزند، دانشجویان متأهل، اهدای خودروی ایرانی پس از تولد فرزند دوم به مادران و اعطای زمین و واحد مسکونی و تسهیلات بانکی اشاره کرد.
 
ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصریح کرده:
دولت مکلف است در راستای اجرای بند «ب» ماده (۱۰۳) قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر به شرح ذیل اقدام کند:
الف - در خصوص مادران غیر شاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری صددردرصد (۱۰۰%) حق بیمه توسط دولت پرداخت شود.
ب - با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده شود.
 
دولت برای اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۶ فروردین ماه امسال آیین نامه اجرایی حمایت بیمه‌ای از مادران غیر شاغل خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری را ابلاغ کرد.
 
برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیت الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفتگو کردیم.
 
برقراری گفت: مسئولیت اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر عهده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر است که این ماده اشاره دارد، افراد می‌توانند به ازای تولد فرزند چهارم و پنجم هر کدام دو سال به عنوان سنوات بیمه‌ای به بیمه‌گذار اضافه شود که این موضوع در صورتی است تولد فرزندان در حین بیمه پردازی باشد.
 
وی افزود: مکاتباتی در حال انجام است که بودجه لازم از دولت دریافت شود تا افرادی که مشمول این قانون هستند تحت پوشش صندوق قرار بگیرند.
 
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص زمان اجرایی شدن ماده ۲۱ قانون جوانی جمعیت گفت: اولین اقدام تدوین آیین نامه اجرایی بود که این کار با دقت انجام شده که دقیقا مشمول کدام مناطق می‌شود و در مرحله بعد آمار دقیق مشمولین این ماده از قانون جوانی جمعیت است که مکاتبات با سازمان ثبت احوال انجام شده و آمار مورد نیاز دریافت کردیم.
 
وی گفت: اکنون مقدمات کار فراهم شده است و به محض تخصیص بودجه مورد نیاز و تکفیک آمار، ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت عملیاتی خواهد شد.
 
در روزهای گذشته رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفته بود:علی‌رغم گذشت یک‌سال و نیم از تصویب قانون جوانی جمعیت، برخی آیین‌نامه‌ها در راستای اجرای قانون هنوز مصوب نشده است و در برخی موارد نیز آیین‌نامه‌ها مصوب شده اما بودجه تخصیص یافته برای اجرا شدن آن ماده قانونی، ناقص بوده یا در اختیار قرار داده نشده و همین امر منجر به این شده که امروز شاهد اجرای تنها ۳۰ درصد قانون باشیم.
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین