تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
plusresetminus
ایوان یاریگین آزادکار مطرح کشتی جهان رکوردی دارد که بعید است کشتی‌گیری بتواند به آن نزدیک شود؛ ۱۳ برد پیاپی در ۳ تورنمنت بزرگ با ضربه فنی حریفان.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۲۶۲
کشتی‌گیری که ضربه فنی کسب و کارش بود!
 وقتی نام ایوان یاریگین به گوش اهالی ورزش و کشتی می خورد خیلی ها یاد تورنمنتی می افتند که به همین نام به میزبانی روسیه برگزار می شود. مسابقات جایزه بزرگ طلایی ایوان یاریگین هر ساله در کراسنویارسک روسیه برگزار می شود و به عنوان یکی از سخت ترین تورنمنت های کشتی جهان شهرت دارد. ایوان یاریگین کشتی گیر فقید و به نام روس بود که در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترال صاحب طلا شد. او پس از این طلا دیگر در رقابت های المپیک و جهانی حاضر نشد.
او پس از بازنشستگی در سال ۱۹۸۰، هدایت تیم کشتی آزاد شوروی را از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ بر عهده گرفت و در سال ۱۹۹۷ در یک تصادف رانندگی در سن 48 سالگی درگذشت. در این سانحه خودروی یاریگین با یک کامیون سنگین در جاده برخورد کند و جان خود را از دست داد.
ناتالیا یاریگینا همسر او به عنوان نایب رئیس فدراسیون کشتی روسیه فعالیت کرد و سپس به عنوان اولین زن به عنوان نایب رئیس فدراسیون جهانی کشتی انتخاب شد.
یاریگین یک کشتی‌گیر استثنایی بود و بالاتنه قدرتمندی داشت و به دلیل هیکل فوق العاده و سبک تهاجمی خیلی مورد توجه قرار گرفت. او مانند فرنگی‌کاران ایستاده مبارزه می‌کرد و در اجرای فنون لنگ و سروته یکی تبحر خاصی داشت.
یاریگین ششمین فرزند از دهمین فرزند خانواده ای بود که از ابتدا همگی قدرت بدنی بالایی داشتند. یاریگین از سنین پایین به پدرش در کارگاه آهنگری کمک کرد.
او در نوجوانی می‌خواست دروازه‌بان فوتبال شود و کشتی را در سن ۱۸ سالگی آغاز کرد. سپس به خدمت سربازی رفت و به قهرمانی سنگین وزن نیروهای مسلح رسید و  سپس به کشتی آزاد روی آورد و در سال ۱۹۶۸ در مسابقات قهرمانی ملی جوانان قهرمان شد و این شروع دوران پرافتخار این کشتی گیر ۱۰۰ کیلویی بود. 
 
 
 

 سال های قهرمانی یاریگین


در سال ۱۹۷۰، با شکست دادن رقیب اصلی خود ولادیمیر گولیوتکین، عنوان قهرمانی شوروی را به دست آورد. او در سال ۱۹۷۱ به گولیوتکین باخت اما دوباره او را در مسابقات انتخابی المپیک ۱۹۷۲ شکست داد و برای المپیک مونیخ انتخاب شد.
قبل از المپیک او در رقابت های قهرمانی اروپا حاضر بود و توانست با ضربه فنی کردن همه حریفانش مدال طلا کسب کند. 
در المپیک او هر هفت مبارزه خود از جمله ابوالفضل انوری از ایران را خیلی سریع برد و همه رقیبانش را ضربه فنی کرد. پس از المپیک، او در مسابقات قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۳ که در تهران برگزار شد نیز بار دیگر با ضربه فنی کردن هر سه حریف خود طلا گرفت!
به این ترتیب او در هر ۳ تورنمنت پیاپی قهرمانی اروپا، المپیک مونترال و جهانی تهران، هر ۱۳ حریفش را پیاپی ضربه فنی کرد. رکوردی که بسیار بعید است کسی بتواند به آن برسد.
بعد از این دوران او مدتی از کشتی فاصله گرفت و در روستای زادگاهش سیزایا در جنگل تایگا در عرصه چوب بری کار کرد. فعالیت در فضای باز به او کمک کرد تا قدرت و اعتماد به نفس خود را بازیابد و در سال ۱۹۷۴ برای ادامه روند پیروزی خود بازگشت. پیروزی بعدی او در المپیک ۱۹۷۶ کمتر دیدنی بود زیرا او در تمام مسابقات با دو دنده شکسته کشتی گرفت.

بازنشستگی

یاریگین در حالی که برای المپیک مسکو آماده می‌شد متوجه شد که ایلیا ماته کشتی گیر جوان شوروی شانس بیشتری برای مدال طلا دارد (برنده طلا هم شد) و به همین خاطر بازنشسته شد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین