کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رونمایی از سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن/ استفاده از این سامانه مالیاتی ندارد

ایسنا , 3 خرداد 1402 ساعت 14:03

حزب الله:معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح مراحل ثبت قراردادهای رایگان اجاره مسکن گفت: این اقدام برای کاهش هزینه موجران و مستأجران راه‌اندازی شده و استفاده از این سامانه هیچ مالیاتی ندارد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، هادی عباسی در مراسم رونمایی از سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، اظهار کرد: در روابط اجتماعی و اقتصادی قرارداد نقشی تعیین‌کننده دارد و همه معادلاتی که انسان‌ها در جامعه با هم دارند قرارداد اجتماعی است. این قراردادها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، در واقع کشورهایی پیشرفته هستند که سازوکار قراردادهای پیشرفته داشته باشند و امروز به‌سمت قراردادهای هوشمند حرکت می‌کنیم.
وی با اشاره به سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن تصریح کرد: تا امروز چنین سامانه‌ای نداشته‌ایم، در فاز اول این سامانه بحث اجاره مسکن را داریم، در ادامه با تکمیل سامانه، وارد قراردادهای خرید و فروش ساخت‌وساز می‌شویم. افراد از طریق درگاه خدمات دولت هوشمند وارد سامانه می‌شوند و ابتدا موجر اطلاعات ملک را ثبت می‌کند، در ادامه مستأجر وارد سامانه می‌شود، بعد از این مرحله موجر و مستأجر قرارداد را امضا می‌کنند و هر کدام از اینها نیز یک نفر را به‌عنوان شاهد معرفی می‌کنند. پس از این مرحله کد رهگیری رسمی صادر می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این قراردادها قابل استعلام‌گیری از سوی هر کدام از دو طرف قرارداد است. بندهای قرارداد سامانه ثابت است اما بندهای قابل ویرایش هم وجود دارد و دو طرف قرارداد می‌توانند بندهایی به قرارداد اضافه کنند. 
عباسی درباره راه‌اندازی سامانه یادآور شد: این سامانه از ابتدای اردیبهشت امسال به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. طی ۱۰ روز اخیر و تا این لحظه حدود ۱۴۰۰ قرارداد اجاره در سامانه ثبت شده است. این سامانه ۲۴ساعته است و سامانه کد رهگیری بنگاه‌های املاک همزمان نیز فعال است.
وی با تأکید بر اینکه فرآیند ثبت قرارداد با استفاده از رمز یک‌بارمصرف انجام می‌شود، اظهار کرد: تا قبل از رونمایی از این سامانه، صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان نبود که با راه‌اندازی این سامانه املاک هم اخیرا کد رهگیری را به طور رایگان صادر می‌کنند. 
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طی ۱۰ روز اخیر حدود ۵۰ هزار نفر به سامانه مراجعه کرده‌اند که تا این لحظه حدود ۵۰۰۰ قرارداد ایجاد شده و برای ۱۳۶۶ قرارداد تا این لحظه کد رهگیری صادر شده است.
عباسی در پاسخ به اینکه مهم‌ترین هدف وزارت راه برای راه‌اندازی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن، گفت: کاهش هزینه مبادله در اقتصاد در فرآیند قراردادهای اجاره مسکن مهم‌ترین هدف از این اقدام بوده است. همچنین قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند.
وی در پاسخ سوال که اگر بین طرفین مشکلی ایجاد شود هر یک طرف برای رفع مشکل به کجا مراجعه خواهند کرد؟ گفت: همین الان هم اگر مشکلاتی پیش آید هم مشاوران املاک به آن ورود نمی‌کند و طرف قرارداد به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آمار جدید و به‌روز شده از تعداد مستأجران در کشور، گفت: برآورد این است که ۶ میلیون خانوار مستاجر هستند به عبارت دیگر ٢٠ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند.


کد مطلب: 311213

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/311213/رونمایی-سامانه-ثبت-رایگان-قراردادهای-اجاره-مسکن-استفاده-این-مالیاتی-ندارد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com