تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
plusresetminus
نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که سرویس هوایی ویژه ارتش انگلیس و سایر نیروهای ویژه بریتانیایی در ده‌ها سال گذشته در عملیات‌های مخفیانه در ۱۹ کشور از جمله در نیجریه، فیلیپین، روسیه، سوریه، اوکراین و اخیرا در سودان شرکت داشته‌اند.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۲۰۹
افشای مداخله نظامی سری انگلیس در ۱۹ کشور
به نوشته روزنامه گاردین، این واحدهای نظامی نخبه به صورت مخفیانه و بدون تایید علنی از سمت وزرای انگلیس فعالیت خود را انجام می‌دهند. اما یک گروه تحقیقاتی به نام «اقدام علیه خشونت مسلحانه» (Action on Armed Violence) فهرستی از فعالیت‌های آنها را از سال ۲۰۱۱ و براساس لو رفتن اطلاعات به رسانه‌ها تهیه کرده است.
این گزارش، تصویری از اعضای سرویس هوایی ویژه (SAS)، خدمات ویژه قایقرانی و هنگ شناسایی ویژه انگلیس را ترسیم می‌کند که به طور مکرر به دستور نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور برای انجام ماموریت‌های پرخطر مستقر می‌شوند و معمولا محل ماموریت مکانی است که بریتانیا با آن در حال جنگ نیست.
افشای مداخله نظامی سری انگلیس در ۱۹ کشور
نقشه استقرار نیروهای ویژه اتگلیس در ۱۹ کشور از ۲۰۱۱

نیروهای ویژه انگلیسی به‌ویژه در سوریه فعال بوده‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر ورود آنها به این کشور از سال ۲۰۱۲ برای کمک به گروه‌های شورشی علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه وجود دارد. همچنین گزارش شده است که آنها در سال ۲۰۱۳ برای شناسایی اهداف نظامی سوریه پیش از بمبارانی که نمایندگان مجلس انگلیس در نهایت به آن رای منفی دادند، فرستاده شدند.
اما وسواس به پنهانکاری تا حدی بود که وقتی یکی از اعضای سرویس هوایی ویژه انگلیس به نام «مت تونرو» در سال ۲۰۱۸ در سوریه کشته شد، رسما به عنوان یکی از اعضای هنگ چترباز معرفی شد. بعدها مشخص شد که او توسط یک بمب دست‌ساز کشته نشده است، بلکه بر اثر انفجار تصادفی نارنجکی که توسط همکار آمریکایی‌اش حمل می‌شد، کشته شد.
در اسناد لو رفته پنتاگون، نام ۵۰ تن از نیروهای ویژه بریتانیایی آمده است که در اوایل سال جاری میلادی در اوکراین حضور داشتند، گرچه انگلیس رسما یک طرف این درگیری نیست. در مقابل، شمار نیروهایی از ایالات متحده و فرانسه به ترتیب ۱۴ و ۱۵ تن ذکر شده اما هدف از حضور آنها اعلام نشده است.
نویسندگان این گزارش گفتند که فهرست گسترده استقرار نظامیان، در سایه عدم نظارت صورت گرفته است. در حالی که کنوانسیون حکم می‌کند که نمایندگان انگلیس باید برای حضور در یک جنگ رای دهند، نیروهای ویژه انگلیسی می‌توانند بدون تایید مجلس عوام مستقر شوند و اقدامات آنها در هیچ کمیته پارلمانی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.
در یک برهه، اندکی پس از کشته شدن ۳۸ تن از جمله ۳۰ انگلیسی به دست یک تروریست در هتلی ساحلی در تونس در ژوئن ۲۰۱۵، گزارش شد که دیوید کامرون که در آن زمان نخست‌وزیر بود، به سرویس هوایی ویژه انگلیس «اختیارتام» برای دستگیری یا کشتن «رهبران اسلامگرا در خاورمیانه» داده بود.
ایان اورتون، مدیر اجرایی گروه اقدام علیه خشونت مسلحانه گفت: «استقرار گسترده نیروهای ویژه بریتانیا در چندین کشور در دهه گذشته نگرانی‌های جدی در مورد شفافیت و نظارت دموکراتیک ایجاد کرده است. عدم تایید پارلمان و بررسی‌ عملکردها برای ماموریت‌های انجام شده در گذشته، عمیقا نگران‌کننده است.»
با این حال، در ماه مارس امسال یک تحقیق عمومی در مورد ادعاهایی مبنی بر اینکه سرویس هوایی ویژه انگلیس مسئول ۵۴ قتل خودسرانه در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و معمولا در حملات شبانه بوده، آغاز شد. طی آن حوادث، مردان از خانواده‌های خود جدا شدند و بنا بر گزارش‌ها، پس از اینکه گفته می‌شد سلاح داشته‌اند، به ضرب گلوله کشته می‌شدند.
نیروهای ویژه در نجات ده ها دیپلمات انگلیسی و خانواده هایشان از خارطوم در ماه آوریل پس از آغاز درگیری ها در سودان شرکت کردند و آنها را به فرودگاهی در شمال پایتخت منتقل کردند، زیرا در معرض خطر حمله قرار گرفتند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین