تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
plusresetminus
حزب الله: رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش بابیان اینکه انتشار سؤالات پس از برگزاری آزمون به معنای لو رفتن سؤال نیست، اظهار کرد: به دلیل اتخاذ فرایندهای امن که در حوزه‌های طراحی و اجرای آزمون‌های نهایی و پس از الکترونیکی کردن ارسال سؤالات که از سال ۹۷ به کار گرفته می‌شود، در ۵ سال گذشته هیچ گزارشی از لو رفتن سؤالات آزمون نهایی نداشته‌ایم.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۱۵۷
انتشار سؤالات امتحان نهایی پس از برگزاری آزمون به معنای لو رفتن سؤال نیست
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محسن زارعی در پاسخ به این سؤال که آیا سؤالات آزمون نهایی لو رفته است، اظهار کرد: لو رفتن سؤالات در آزمون زمانی اطلاق می‌شود که سؤالات یک آزمون قبل از برگزاری آن منتشرشده باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، به معنای این است که امنیت آزمون زیر سؤال است و تقلب گسترده می‌تواند اتفاق بیفتد که در صورت لو رفتن آزمون، باید آزمون مجدداً تکرار شود، زیرا به امنیت آن خدشه واردشده است.
 وی ادامه داد: ساز و کاری که ما برای آزمون نهایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، در سه مرحله انجام می‌شود که شامل طراحی، اجرا و تصحیح است. در مرحله طراحی سؤال، طراحان ۷۲ ساعت قبل از آزمون به قرنطینه رفته و سؤالات را طراحی می‌کنند. به همین دلیل امکان لو رفتن سؤالات در این مرحله وجود ندارد. پس‌ازاین مرحله در همان محل قرنطینه طراحی، سؤالات رمزنگاری‌شده و برای روسای حوزه‌های اجرایی به‌صورت فایل ارسال می‌شود، لذا تا این مرحله هیچ‌کس دسترسی به سؤالات ندارد و به دلیل وجود چنین فرایندی می‌گوییم هیچ‌گونه احتمال لو رفتن سؤالات وجود ندارد و هیچ گزارشی نداریم که در این مرحله سؤالات لو رفته باشد.
زارعی گفت: در حوزه اجرا، اتاقی به‌عنوان اتاق قرنطینه تکثیر وجود دارد و دقایقی قبل از آزمون رمز سؤالات آزمون نهایی برای رئیس آزمون ارسال می‌شود و رئیس آزمون این رمز را به اتاق قرنطینه و فردی که در اتاق قرنطینه حضور دارد، ارائه می‌دهد و متصدی اتاق قرنطینه با دریافت آن رمز قادر خواهد بود تا فایل آزمون را بازکرده و تکثیر کند. متصدی پس از تکثیر سؤالات، آن‌ها را در داخل پاکت‌های مهر و موم شده قرار می‌دهند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تصریح کرد: برای چند دقیقه‌ای که رمز فایل‌ها به حوزه اجرا ارسال می‌شود، اتاق قرنطینه‌ای طراحی‌شده است که یک نفر متصدی در آن به‌صورت قرنطینه حضور دارد، لذا بر این اساس مطمئن هستیم در این زمان کوتاه نیز امکان لو رفتن سؤالات وجود ندارد. پس از ارائه پاکت سؤالات مهر و موم شده به رئیس حوزه اجرا، این پاکت در مقابل دانش آموزان باز می‌شود، لذا هیچ نوع مکان دسترسی به سؤالات تا قبل از برگزاری آزمون وجود ندارد.
 وی تأکید کرد: ارسال سؤالات به‌صورت الکترونیک از سال ۹۷ آغازشده است و از آن سال تاکنون به‌هیچ‌وجه لو رفتن سؤالات گزارش نشده است.
زارعی بابیان اینکه انتشار سؤال به معنای لو رفتن سؤالات آزمون نهایی نیست، اظهار کرد: در مرحله‌ای که پاکت آزمون باز می‌شود و سؤالات در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد، ممکن است در ۵ هزار و ۶۵ حوزه آزمون نهایی تصویری از سؤالات گرفته و به فضای مجازی ارسال شود. این چالش فقط برای آزمون‌های نهایی آموزش‌وپرورش نیست و در تمامی آزمون‌های کشور و سراسر دنیا نیز وجود دارد، اما زمانی که شرکت‌کنندگان یک آزمون در محل آزمون حضور دارند و در حال آزمون دادن هستند، نگرانی برای اینکه سؤالات پس از آزمون منتشر شود وجود ندارد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش تصریح کرد: ممکن است انتشار سؤالات پس از آزمون نهایی از طریق ابزارهای جاسوسی باشد و همان افرادی که این سؤالات را منتقل کردند، امکان دریافت پاسخ‌ها را از طریق همان ابزارهای جاسوسی داشته باشند، اما با توجه به اینکه امتحانات به‌صورت تشریحی برگزار می‌شود، امکان اینکه کل پاسخ تشریحی یک آزمون با این ابزارها و باوجود مراقبین در سر جلسه آزمون به‌گونه‌ای منتقل شود که فرد آزمون دهنده بتواند تمامی پاسخ‌ها را بنویسد وجود ندارد و اگر این اتفاق بیفتد با بررسی پاسخ‌ها بعد از آزمون می‌توان به این موضوع پی برد و آن را کشف کرد و در آزمون دی‌ماه سال گذشته افرادی که چنین کاری را انجام داده بودند، شناسایی و برخورد قانونی با آن‌ها را در دستور کار قراردادیم.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین