کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛

نظر قوه قضائیه در مورد پلمب اماکن عمومی مثل مراکز خرید عمومی و کسب‌و‌کار‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان , 2 خرداد 1402 ساعت 12:44

حزب الله:
سخنگوی قوه قضاییه گفت: تمام توجه قوه قضاییه به این نکته استوار است که فرایند‌های رسیدگی مطابق موازین شرعی و قانونی باشد و بی‌توجهی به قانون و مقررات قطعا مورد تایید ما نیست.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مسعود ستایشی در نشست خبری امروز گفت: خرمشهر نمای اتکای یک ملت تحت محاصره و دست خالی، اما با اراده است و آزاد سازی خرمشهر از حلقوم دشمن بعثی توسط غیورتمندان ایران زمین، سنبل دلیرمردی و تحمیل اراده ملی بر توطئه چینی دشمن بود. امروز ملت سربلند ایران بار دیگر از گردنه سخت اقتصادی دشمن عبور خواهد کرد، زیرا خدای امروز همان خدای ازادسازی خرمشهر است.
ستایشی با اشاره به روز ۵ خردادماه که روز حمایت از خانواده زندانیان است، گفت: امروز قوه قضاییه درصدد این است تا زندان صرف نگهداری مجرمان، محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به اغوش جامعه و خانواده باشد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و در سال گذشته ۵۱ هزار خانواده زندانی توسط این انجمن‌ها تحت حمایت قرار گرفتند این اقدامات همچون کمک بلاعوض و مذاکره با شکات و جلب رضایت آنان بوده است و حق الوکاله برای ۱۸۴۵ مددجو نیز پرداخت شده است. 
ستایشی افزود: ۱۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۸۱۵ هزار ریال به خانواده زندانیان کمک‌های نقدی شده است و ۳۰۹ هزار مورد هم کمک غیرنقدی به خانواده‌های زندانیان اعطا شده است.
وی گفت: اخیرا متوجه شدیم اتحادیه اروپا بسیج دانشجویی را هم تحریم کرده است، بسیج دانشجویی نماد مقاومت در تاریخ پرافتخارماست و این نشان دهنده عجز دشمن است.
افزایش ۲ درصدی سرقت در کشور
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه قوه قضاییه چه اقداماتی برای کاهش سرقت انجام داده است؟ گفت: منکر وجود سرقت نیستیم همچنین تاثیرات مادی و روحی روانی آن را انکار نمی‌کنیم و این تاثیر بر مالباخته و افراد مرتبط و خانواده وی است و تاثیری شکننده و سختی دارد. 
وی افزود: متاسفانه افزایش ۲ درصدی سرقت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن را شاهد هستیم، اما در برخی ماه‌ها این موضوع کاهشی و در برخی ماه‌ها آمار‌ها افزایشی بوده است.
ستایشی گفت: در این زمینه، قوه قضاییه نسبت به موضوع سرقت حساسیت و دقت نظر دارد و با توجه به تاثیرات مادی و روحی این جرم، قرارگاه مقابله با سرقت را در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل داده است و با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی قرارگاه، آمار‌های جرم سرقت را تهیه کرده است و همچنین بانک اطلاعاتی مربوط به سارقان نیز تهیه و تکمیل شده است.
وی اظهار کرد: کمیته هماهنگی و مقابله با سرقت در همه استان‌ها راه‌اندازی شده است و شعب ویژه با هدف رسیدگی فوری به پرونده‌های سرقت ایجاد شده است. به طوری که اکنون ۴۴۱ شعبه ویژه در دادسرا و ۵۰۲ شعبه در دادگاه به پرونده‌های این مهم رسیدگی می‌کنند.
ستایشی افزود: پایش مستمر بازار‌های اموال دست دوم با هدف پیشگیری از فروش اموال مسروقه و برخورد با مالخران در فضای حقیقی و مجازی از دیگر اقدام قوه قضاییه برای مقابله با جرم سرقت است.
قوه قضاییه با احدی در حوزه اخلالگری اقتصادی تعارف ندارد 
ستایشی درباره گزارشی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: قوه قضاییه با احدی در حوزه اخلالگری اقتصادی تعارف ندارد و با تمسک به موازین شرعی به کلیه افعال و ترک افعالی که موجب اخلال شوند برخورد قاطع دارد. 
وی افزود: برای ۱۰ نفر در رابطه با اتهاماتی از قبیل مشارکت در اخلال اقتصادی و جعل سند و استفاده از سند مجعول کیفرخواست صادر و پرونده این متهمان به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شده است. از این ۱۰ نفر ۹ نفر حقیقی و یک نفر واجد شخصیت حقوقی است و جزو مسئولین سابق که در این زمینه ذی مدخل بودند. پس از انجام تحقیقات و اتخاذ تصمیم در دادگاه نتیجه را اعلام می‌کنیم.
 وقت رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی تعیین شد
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اینکه آیا وقت رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران بازداشتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تعیین شده است یا خیر؟ گفت: با اهتمامی که ریاست شعبه مربوطه داشته و نظارتی که داشتند فرصت مطالعه برای وکلای محترم را فراهم آوردند و وکلا با صرف وقت طولانی به مطالعه پرونده مبادرت کردند تا تدارک دفاع کنند.
وی افزود: وقت رسیدگی در مرحله بدوی برای خانم الهه محمدی ۸ خردادماه و نیلوفرحامدی ۹ خرداد ماه است و در روز‌های آتی دادگاه تشکیل و به اتهامات مطروحه با دقت کامل و سرعت مناسب رسیدگی می‌شود.
 آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی  رئیس پلیس آگاهی انتظامی شهرستان سراوان 
ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی رئیس پلیس آگاهی انتظامی شهرستان سراوان و همسر ایشان گفت: ۴ نفر از مرتبطین گروهک تروریستی جیش‌الظلم دستگیر شدند که همگی به اتهام حمل و نگهداری سلاح و تحصیل مال مسروقه و معاونت در دو فقره قتل عمدی و عضویت و هواداری از گروهک جیش الظلم تفهیم اتهام شدند.
وی افزود: پرونده در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است و شناسایی سایرین متهمان ادامه دارد.
ماموریت دادستان‌های کشور در رسیدگی به پرونده عناصر متعرض به پلیس و نوامیس مردم
ستایشی در خصوص اجرایی شدن سخنان رئیس قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده عناصر متعرض به پلیس و نوامیس مردم گفت: بر اساس تاکید رئیس قوه قضائیه، تعرض به امنیت مردم یا نوامیس آنان و نیرو‌های حافظ امنیت مال و جان مردم از جمله نکات غیرقابل اغماضی است که باید توسط دستگاه قضایی به سرعت، دقت و در کمال قاطعیت پیگیری و نتایج پرونده‌های مطروحه نیز به سرعت اجرا شود.
وی افزود: دادستان‌های سراسرکشور در این خصوص ماموریت یافته اند که در این موارد سرعت عمل و جدیت را به خرج داده و نیز در مراحل دادگاهی و یا محاکم اعم از بدوی و تجدیدنظر بلافاصله با رعایت موازین شرعی و قانونی، پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد.
ستایشی اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اهتمام و توجهی که در این نوع پرونده‌ها صورت گرفته است، امروز عده‌ای از افراد به ظاهر مشهور شاید از روی بی‌اطلاعی از محتویات پرونده‌ها و یا خدایی نکرده برخی از روی قصد و غرض با نادیده گرفتن اصل جرم صورت گرفته که مثلا جنایت، قتل، تعرض به نوامیس یا سازماندهی گروهک‌های تروریستی یا حمل مواد مخدر و یا سایر موارد بوده است به حمایت از مجرمین، قاتلین، تروریست‌ها یا اعضای شبکه‌های فساد یا حاملین مواد مخدر مبادرت می‌ورزند.
همکاری مشترک در مقابله با تروریسم و رسیدگی به پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی فی‌مابین ایران و عراق
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص جزییات تفاهمات حقوقی امضا شده میان ایران و عراق گفت: در دیدار اخیر، تفاهمات حقوقی و قضایی خوبی بین قوه قضاییه ایران و شورای عالی قضایی عراق صورت پذیرفت. این تفاهمات متضمن اقدامات اجرایی در چارچوب یادداشت تفاهم سال ۹۹ بین دستگاه‌های قضایی دو کشور بوده است. از جمله اقدامات اجرایی، می‌توانیم به همکاری مشترک در مقابله با تروریسم، ادامه همکاری در رسیدگی به پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و یارانش، همکاری مشترک قضایی در مبارزه با فساد مالی و اداری اشاره کرد.
وی افزود: دو طرف در تبادل دانش و تجربیات، اطلاع رسانی و آموزش اتباع، هوشمندسازی نظام‌های قضایی، تشکیل دادگاه‌های تخصصی تجاری و اختصاصی در تهران، بغداد و همچنین استان‌های مرزی به توافق رسیدند. علاوه بر این، یک برنامه اجرایی همکاری بین دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران و دادستانی عراق تهیه، تدوین و امضا شد.
 حق دسترسی حمید نوری به وکلای خود بسیار محدود شده است
ستایشی در خصوص زمان صدور رای در پرونده حمید نوری گفت: وکلای ایشان این فرصت را پیدا کردند که علاوه بر مسائل حقوقی و فنی مربوط به پرونده در زمینه مسائل شکلی، اعتراض شدید خودشان را بیان کنند. حق دسترسی حمید نوری به وکلای خود بسیار محدود شده است. 
وی افزود: براساس تقویمی که سوئد اعلام کرده است حدود ۱۵ جلسه تجدیدنظر در پیش دارد و تا نیمه آبان ماه به طول می‌انجامد و سپس رای صادر می‌شود. احتمالا این فرایند در دیوان عالی سوئد قابل پیگیری خواهد بود.
آخرین جزییات لایحه عفاف و حجاب
وی درباره لایحه عفاف و حجاب گفت: در ۷ اردیبهشت لایحه قوه قضاییه در باره عفاف و حجاب به دولت ارسال شد و در دولت هم اقداماتی شده و نگاه این است که لایحه برای تصویب به مجلس ارسال شود. باید مجلس آن را اعلام وصول کند و ما هنوز اعلام وصولی از مجلس دریافت نکردیم و باید منتظر باشیم و بعد به آن بپردازیم.
ستایشی درباره سند تحول قضائی گفت: اهتمام قوه قضائیه و تاکیدات رئیس قوه قضائیه این است که اجرای سند تحول مطابق سند صورت بگیرد و در مراحل مختلف رئیس قوه قضائیه نکاتی مطرح کرده است. در یک جلسه ویژه در معاونت فناوری قوه قضائیه به این مهم پرداختیم. تلاش ما این است که بر اساس برنامه ریزی‌های زمانی سند پیش برویم و آثار آن ملموس باشد. اقدامات خوبی تا کنون صورت گرفته است که باید ادامه داشته باشد.
وی افزود: صبح امروز رئیس سازمان آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گزارشی ارائه کرد و در روز‌های آتی خبر‌های خوبی در این راستا اعلام خواهیم کرد. امسال با توجه به پایان زمان اجرای سند تحول اطلاع رسانی خواهیم کرد و مواردی که انجام نشده است را به صورت شفاف اعلام خواهیم کرد. هر ۶ ماه از اجرای راهکار‌های سند تحول به رئیس دستگاه قضا گزارشی تقدیم می‌شود و در این راستا کارنامه عملکرد تمامی واحد‌های قوه قضائیه تدوین شده است که به زودی منتشر خواهد شد. همچنین گزارش کاملی از میزان پیشرفت سند تحول در قالب یک سامانه رصد و پایش در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. امیدواریم تا هفته قوه قضائیه از سامانه گزارش سند تحول رونمایی خواهیم کرد.
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده شکایت حسن روحانی از حسن رحیم پور ازغدی گفت: این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت مطرح شده و رسیدگی به شکایت بر اساس اعلام قبلی است که قاعدتاً از طریق دادگاه مربوطه پیگیری می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پیگیری پرونده ریزش بورس گفت: قوه قضائیه به موضوع حفظ دارایی و سرمایه‌های مردم در بورس توجه ویژه‌ای دارد. از گذشته تا کنون مورد مراقبت و نظارت واقع شده است. برخی فرایند‌های ناقص و التهابات کاذب در این زمینه موثر بوده و دستگاه قضایی بر اساس وظایف قانونی که دارد با حساسیت با این مسأله برخورد می‌کند و اقدامات صورت گرفته را به صورت مبسوط عرض خواهیم کرد. 
وی افزود: پرونده‌ای در این رابطه در ناحیه ۳۲ دادسرای عمومی و انقلاب ویژه جرایم اقتصادی تشکیل شده و در حال تکمیل تحقیقات است و افراد مختلفی احضار و تفهیم اتهام شده اند. ان‌شالله در جلسه آتی اعلام خواهیم کرد. همچنین پرونده‌هایی که از سوی سازمان بازرسی در این خصوص تهیه و تشکیل شده در مرحله دادگاهی است که در آینده اطلاع رسانی خواهیم کرد.
ستایشی گفت: عزم قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی خاتمه دادن به پرونده‌های کثیرالشاکی است. این موضوع در سند تحول نیز اشاره شده است. این پرونده‌ها دغدغه دستگاه قضا و مردم است و بخشی از جامعه را گرفتار خود کرده است. به طور مثال پرونده‌های آذین خودرو، متروپل خوزستان و ... از مصادیق پرونده‌های کثیرالشاکی هستند که پیگیری و نتایج آن اعلام شد.
 نظر قوه قضائیه در مورد پلمب اماکن عمومی مثل مراکز خرید عمومی و کسب‌و‌کارها
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص نظر قوه قضائیه در مورد پلمب اماکن عمومی مثل مراکز خرید عمومی و کسب‌و‌کارها چیست؟ گفت: تمام توجه قوه قضاییه به این نکته استوار است که فرایندهای رسیدگی مطابق موازین شرعی و قانونی باشد و بی‌توجهی به قانون و مقررات قطعا مورد تایید ما نیست.
وی افزود: در ارتباط با اماکن عمومی و تجاری در قوانین مختلف به این موضوع توجه شده است و در قانون نظام صنفی و سایر قوانین مربوطه برای این موضوع پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.
ستایشی اظهار کرد: در شرایط کنونی هم براساس همین موازین اقدام شده است و در قانون عفاف و حجاب که اگر در مجلس به تصویب برسد همه نکات مدنظر است که کار شفاف و قانونی باشد.
همکاری و تعامل  بین قوه قضاییه و مجلس/ مجلس طرح مبارزه با اخلالگران اقتصادی را با فوریت در دستور رسیدگی قرار دهد
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص لوایح قضایی در انتظار تصویب در مجلس گفت: همکاری خوبی بین قوه قضاییه و مجلس وجود دارد و تراکم کاری ناشی از تعدد طرح‌ها و لوایح وجود دارد که تعدادی از طرح‌ها و لوایح مربوط به قوه قضاییه است.
وی افزود: با تعامل خوب قوه قضاییه و مجلس این طرح‌ها و لوایح در حال بررسی و رسیدگی است و از جمله لوایحی که در مجلس است؛ لایحه شورای حل اختلاف، لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبوردهندگان غیرمجاز افراد از مرز، لایحه تشکیل سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مامورین نیرو‌های مسلح در مواقع ضروری، لایحه پلیس اطفال و نوجوان و لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت است.
ستایشی اظهار کرد: از مجلس استدعا داریم طرح مبارزه با اخلالگران اقتصادی را به صورت ویژه و با فوریت در دستور رسیدگی قرار دهد.


کد مطلب: 311105

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/311105/نظر-قوه-قضائیه-مورد-پلمب-اماکن-عمومی-مثل-مراکز-خرید-کسب-و-کار-ها

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com