کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوم خرداد روز «ناصر حجازی»؛ عقاب بی‌تکرار باشگاه استقلال

ایسنا , 2 خرداد 1402 ساعت 12:32

امروز (دوم خرداد) روز ناصر حجازی است، روز عقاب باشگاه استقلال؛ روز مردی که دیگر در تاریخ آبی‌پوشان تکرار نخواهد شد.


گاهی روز‌ها خودشان به اندازه یک تقویم سنگین و مهم هستند؛ سنگین، مهم، فراموش نشدنی و البته تلخ. امروز یکی از آن روزهاست، روز ناصر حجازی، عقاب باشگاه استقلال، روز مردی که دیگر در تاریخ آبی‌پوشان تکرار نخواهد شد.
ناصر حجازی در زندگی خود به صراحت لهجه مشهور بود و بر همین اساس بار‌ها و بار‌ها این بیت را تکرار می‌کرد و به معنای واقعی به آن اعتقاد داشت:
من آن گلبرگ مغرورم که می‌میرم ز بی آبی/، ولی از منت و خواری پی شبنم نمی‌گردم
حجازی متولد ۲۳ آذر ۱۳۲۸ تهران است که در سال ۱۳۴۳ با تیم «نادر» تهران وارد دنیای فوتبال شد و ۳ سال بعد به تیم «تاج»، استقلال کنونی پیوست و تا سال ۱۳۶۵در همین تیم در چارچوب دروازه قرار گرفت. البته او بین سال‌های ۵۴ تا ۵۹ از تیم تاج دور بود.
ناصر حجازی
وی در رده باشگاهی و ملی افتخارات زیادی کسب کرد. با تیم تاج در سال ۱۳۴۹ قهرمان باشگاه‌های آسیا و ایران شد، سال۱۳۵۰ نیز در جایگاه سومی جام باشگاه‌های آسیا و ایران ایستاد. قهرمانی با تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲، ۱۹۷۶، باز‌های آسیایی ۱۹۷۴ و همچنین کسب مقام سومی با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۰ از دیگر افتخارات حجازی است.
ناصر حجازی
اسطوره استقلال همراه با تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین هم حضور داشت، عملکرد خوبش در درون دروازه سبب شد باشگاه منچستر یونایتد انگلیس خواستار به خدمت گرفتن او شود، اما رضایت نامه عقاب آسیا از سوی باشگاه تاج صادر نشد تا بهترین فرصت زندگی خود را از دست بدهد.
حجازی در دوران مربیگری هم موفق بود و توانست در سال ۱۳۷۷ استقلال را به مقام قهرمانی لیگ فوتبال باشگاه‌های کشور موسوم به جام آزادگان برساند، یک سال بعد در جام باشگاه‌های آسیا، آبی‌پوشان را به فینال آسیا برد و در نهایت نایب قهرمانی را به ارمغان آورد؛ افتخاری که نزدیک به ۲۰ سال، دیگر تکرار نشده است.


کد مطلب: 311097

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/311097/دوم-خرداد-روز-ناصر-حجازی-عقاب-بی-تکرار-باشگاه-استقلال

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com