تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
plusresetminus
حزب الله: وزیر نیرو از ایجاد شرایط مطلوب و رقابتی برای انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: تابلو سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیر به عنوان پرسودترین سرمایه شناخته خواهد شد.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۰۳۴
رونمایی از تابلوی سبز در بورس انرژی با هدف ایجاد فضای رقابتی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، علی اکبر محرابیان امروز در مراسم رونمایی از تابلوی سبز در بورس انرژی با بیان اینکه در بین کشورهای منطقه ایران اولین کشور است که این کار را آغاز کرده، اظهار کرد: با انجام این کار معضل سرمایه‌گذاران که نمی توانستند مطالبات خود را به موقع دریافت کنند برطرف خواهد شد.
به گفته وی امروز یک نقطه عطف در صنعت تجدیدپذیر کشور خواهد بود چرا که شرایط رقابتی برای این صنعت ایجاد می‌شود.
وزیر نیرو با اشاره به دلایل اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با توجه به این‌که با ناترازی قابل توجهی در تامین برق مواجه هستیم و این مساله روش بسیار خوبی برای رفع ناترازی‌ها است. دلیل دوم اقتصادی بودن صنعت تجدیدپذیر است.
وی ادامه داد: این انرژی در مقایسه با هر روش دیگری در تامین برق حتی نسبت به روش‌های تامین برق حرارتی بسیار ارزان‌تر و معقول‌تر است. علاوه بر این‌ در حوزه محیط زیست نیز تجدیدپذیرها به عنوان یک انرژی پاک و دارای کمترین آلایندگی شناخته می‌شوند.
محرابیان با بیان این‌که بشر راهی ندارد به غیر از این‌که برای تامین انرژی از روش‌هایی که موجب کاهش آلایندگی می‌شود استفاده کند، اظهار کرد: موضوع بعدی اهمیت توسعه تجدیدپذیر مصرف آب است در حال حاضر در تمام روش‌های تولید برق به جز تجدیدپذیرها مصرف آب قابل توجهی صورت می‌گیرد. در برخی روش‌ها مانند تولید برق در نیروگاه‌های بخار مصرف آب بسیار زیاد بوده و در برخی روش‌ها نیز مصرف آب کمتر است و ما به عنوان کشوری واقع در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک باید نسبت به این موضوع حساس باشیم.
وزیر نیرو با اشاره به ناترازی در سوخت‌های فسیلی اظهار کرد: در ایران علی‌رغم اقدامات صورت گرفته به ویژه در فصول سرد شاهد ناترازی هستیم لذا با توجه به دلایل مطرح شده توسعه تجدیدپذیرها بسیار اهمیت دارد.
وی در خصوص دلایل عدم توسعه تجدیدپذیرها در این مدت تصریح کرد: علی‌رغم پنج توجیه بسیار ارزشمند به دلیل اقتصاد و رقابت ناجوانمردانه با دیگر روش‌های تامین برق شاهد عدم توسعه یافتگی این صنعت هستیم.
محرابیان اضافه کرد: در روش‌های دیگر قیمت سوخت صفر است به همین دلیل گمان می‌کنیم که انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار گران هستند هر یک کیلووات تولید برق به طور متوسط 27 صدم لیتر سوخت مایع یا 27 صدم مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که می‌بینیم تجدیدپذیرها ارزان‌قیمت به حساب می‌آیند.
وی با بیان این‌که بورس انرژی پاسخگوی ابهام اقتصادی در تامین برق کشور است، اظهار کرد: بورس سبز امکان رقابت را برای تولید کنندگان تجدیدپذیر فراهم می‌کند ضمن این‌که به چالش موجود در این حوزه نیز قانون‌گذار پاسخ داده است.
وزیر نیرو تصریح کرد: زمانی که برق را از سوخت صفر توزیع می‌کنیم امکان رقابت‌پذیری برای تجدیدپذیرها وجود ندارد به همین دلیل در قانون گفته شده که صنایع در سال اول یک درصد برق‌شان را یا از طریق تجدیدپذیرها و یا از محل عرضه بورس تامین کنند ضمن این‌که دولت نیز در این راستا کمک کرده است.
وی توضیح داد: بخش اداری موظف شده است که پنج درصد برق خود را از طریق تجدیدپذیرها تامین و در صورت عدم تامین باید این میزان را از محل بورس انرژی دریافت کند.
محرابیان اظهار کرد: قانونگذار مشخص کرده است که امسال صنایع یک درصد برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند و می‌توانند این میزان انرژی را با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین و در غیر این صورت از طریق تابلوی بورس سبز در بورس انرژی ایران تامین کنند.
وی با بیان اینکه  پیش‌بینی شده ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز بخش اداری کشور نیز از امسال طی چهار سال از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین شود، این بخش نیز همانند بخش صنایع در صورت احداث نیروگاه می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند، در غیر این صورت این انرژی را از طریق بورس انرژی ایران دریافت خواهند کرد، اظهار کرد: امروز یک رقابت عادلانه با وجود تقاضای لازم در بورس وجود دارد، در سمت دیگر این موضوع مسئله سرمایه‌گذاری است. تصور این است که با راه‌اندازی این تابلو در بورس انرژی کشور، سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیر به عنوان پرسودترین سرمایه‌گذاری خواهد بود؛ این در شرایطی است که دولت در آن دخالت نمی‌کند بلکه فقط کنترل‌گر است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین