تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
plusresetminus
با نزدیک شدن به روز مقاومت و آزادی، حزب‌الله در یکی از پادگان‌های خود در جنوب لبنان مانور نظامی برگزار کرد. حزب‌الله لبنان چندین بار اعلام کرد که این یک رزمایش نمادین است؛ اما بیشتر این رزمایش هجومی بود.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۰۲۸
رزمایش حزب‌الله لبنان و ۳ شاخص اصلی گذار از دفاع به حمله

 



به گزارش ایسنا، سایت النشره در تحلیلی نوشت: در شکل و ساختار باید به پیامی که حزب‌الله از طریق برگزاری این رزمایش با حضور بسیاری از رسانه‌های داخلی، عربی و بین‌المللی و در سایه تحولات منطقه قصد ارائه آن را داشت، توجه کرد. با اینکه حزب‌الله می‌داند این مساله سؤالات زیادی را در سطح محلی ایجاد می‌کند، تأکید کرد که پیام این رزمایش به لبنانی‌ها به درخواست استفاده از قدرت این حزب محدود می‌شود. حزب‌الله اعلام کرد که این رزمایش تنها باید دشمنان را بترساند.
در محتوا این یک مساله کاملا تأیید شده است که حزب‌الله قصد ندارد سلاح‌های پیشرفته خود را در رزمایشی با حضور این حجم از رسانه‌ها فاش کند. هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان اخیرا اعلام کرد که ضرورتی برای کشف موشک‌های پیشرفته حزب الله وجود ندارد. دشمن اگر مرتکب حماقتی شود نتیجه کار خود را می‌بیند.
در این راستا می‌توان درباره سه شاخص صحبت کرد. اول شبیه سازی سناریوی حمله به یک شهرک اسرائیلی. این چیزی است که حزب‌الله در سال‌های گذشته به آن تهدید می‌کرد. این به معناست که در سطح عملی از تمرکز بر طرح‌های دفاعی که پایه و اساس فعالیت مقاومت است به طرح‌های هجومی منتقل شده است. دوم حمله نیروهای حزب‌الله لبنان به دیوار ساختگی شبیه دیواری که طرف اسرائیلی در مرزها می‌سازد. این اشاره‌ای به این مساله است که صحنه هرگونه جنگی در آینده محدود به خاک لبنان نخواهد بود. سوم معرفی پهپادهای این حزب و استفاده از آن در عملیات حمله به یک شهرک.
این رزمایش به شکل اساسی شامل سناریوی حمله به یک پایگاه نظامی و نمایش مهارت‌های جنگی فردی و شبیه‌سازی عملیات اسارت سربازان و خودروی نظامی و حمله به یک شهرک، ایست بازرسی و انفجار دیوار بود که بعد از آن نیروهای حزب‌الله وارد طرف دیگر مرزها شدند.
این رزمایش چه در داخل اراضی اشغالی و چه در داخل لبنان واکنش‌هایی به دنبال داشت. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رزمایش در درجه اول دولت و کشور لبنان و تعهداتشان را به چالش می‌کشد؛ اما مساله مهم‌تر این است که چگونه این ارتش به دور از چشم رسانه‌ها پیام‌های مرحله آتی را خواهد گرفت. در داخل لبنان نیز برخی از طرف‌های سیاسی از این اقدام در جهت دودستگی سیاسی موجود در کشور انتقاد کردند.
در نهایت به رغم اینکه حزب‌الله تأکید کرد که این رزمایش نمادین بوده است؛ اما این رزمایش با دستور واضح فرماندهی حزب‌الله با هدف ارسال پیام‌هایی برای برخی طرف‌ها برگزار شد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین