تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
plusresetminus
حزب الله:در این گزارش به ۱۰ محدودیتی که سعودی‌ها در حرمین شریفین اعمال می‌کنند، اشاره شده است.
۰
کد مطلب : ۳۱۱۰۱۳
۱۰ نکته‌ای که باید در حج تمتع مو به مو رعایت کرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حج تمتع یکی از سفر‌هایی است که به دلیل محدودیت‌ها، ممکن است فقط یک بار در طول عمر هر ایرانی اتفاق بیفتد. بر همین اساس، زائران باید در طول این سفر معنوی، برخی قوانین سعودی‌ها را در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) رعایت کنند.
سال گذشته برخی از زائران کشورمان به دلیل عکس انداختن در اطراف کعبه یا داشتن چفیه منقش به تصویر رهبری یا حاج قاسم توسط مأموران سعودی تذکر گرفتند یا حتی دستگیر و زندانی شدند. همین امر باعث می‌شود تا زائران نسبت به برخی امور حساسیت بیشتری داشته باشند و به قوانین عربستان عمل کنند تا دچار مشکل نشوند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
۱. با صدای بلند دعا نخوانید: در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) به ویژه اطراف حرم‌ها، گریه‌های غیرمعمول یا حتی خواندن ادعیه با صدای بلند ممنوع است. علاوه بر این، صدا زدن افراد با صدای بلند نیز تقبیح می‌شود و بسیاری از اهل سنت نیز این اقدام را نشانه بی‌احترامی به اماکن مقدس می‌دانند. بر همین اساس، تا حد امکان از این اقدام بپرهیزید.
۲. عکاسی با دوربین ممنوع: مأموران سعودی اجازه عکس انداختن از برخی از اماکن مقدس را نمی‌دهند. البته در ماه‌های اخیر عربستان عکس انداختن با تلفن همراه در مطاف (اطراف کعبه) را به شرط ایجاد مزاحمت نکردن برای زائران و اعمال آن‌ها و همچنین عکس نگرفتن از زائران بدون اجازه، مجاز اعلام کرده است. با این وجود، همچنان همراه داشتن و استفاده از دوربین‌های مخصوص عکاسی یا فیلمبرداری در حرمین شریفین ممنوع است.
۳. مشاجره بی‌فایده با مأموران سعودی: در صورتی که مأموران سعودی موضوعی را تذکر دادند، پذیرفته و از بحث درباره آن جلوگیری کنید. چرا که آن‌ها مکلف به انجام وظایف ابلاغی هستند؛ هرچند برخی از مسائل از نظر ما خوشایند نباشد.
۴. استعمال دخانیات ممنوع: سیگار کشیدن در حرمین شریفین ممنوع است و در صورت مشاهده، مأموران سعودی با افراد متخلف برخورد می‌کنند.
۵. کفش‌ها را بیرون مساجد بگذارید: همراه داشتن کفش حتی با کیسه مخصوص آن در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) بی‌احترامی به شمار می‌رود. حتی بالا نگه داشتن کفش در حرمین شریفین ممنوع است و افراد متخلف از سوی سعودی‌ها مجازات می‌شوند. به همین دلیل زائران باید توجه داشته باشند که کفش‌های خود را داخل حرمین شریفین حمل نکرده یا بالا نگه ندارند.
۶. جایی پول نیندازید: با وجود اینکه در حرم‌ها مطهر ایران یا عراق، امکان انداختن پول یا نامه در درون ضریح‌ها امری عادی است، در عربستان این اقدام تقبیح می‌شود و مأموران سعودی اجازه انداختن پول یا نامه در ضریح حرم نبوی یا اماکن مقدس را نمی‌دهد.
۷. پشت به کعبه نکنید: نشستن پشت به کعبه یا حرم نبوی نیز از دیگر اقداماتی است که مأموران سعودی نسبت به آن حساس هستند و در صورت مشاهده افرادی که پشت به قبله یا ضریح حرم نبوی نشسته‌اند، به آن‌ها تذکر می‌دهند و حتی اگر اصرار بر این اقدام شود، این افرد مجازات خواهند شد.
۸. دارو فقط با نسخه به زبان انگلیسی: همراه داشتن دارو‌ها بدون نسخه انگلیسی هم ممنوع است و سعودی‌ها از ورود دارو به حرمین شریفین جلوگیری می‌کنند.
۹. ورود بانوان به بقیع ممنوع: خانم‌ها حتی پشت نرده و دیوار‌های بقیع هم در برخی از ساعات نمی‌توانند حضور داشته باشند. علاوه بر این، در‌های بقیع در برخی از ساعت‌ها و فقط به روی آقایان باز می‌شود و مأموران سعودی نه تنها در ورودی، بلکه در قسمت‌های مختلف آن حضور دارند و اجازه مداحی یا ادعیه خوانی با صدای بلند را به ویژه در اطراف مزار ائمه مدفون در بقیع نمی‌دهند.
۱۰. در بعضی ساعات به کعبه نزدیک نشوید: در سال‌های گذشته که کرونا مانع تشرف بدون محدودیت زائران به خانه خدا شده بود، لمس و بوسیدن کعبه ممنوع بود که امسال پس از سه سال، زائران می‌توانند در ایام حج تمتع، کعبه را لمس کنند. با این وجود، در برخی از ساعت‌ها به ویژه در ساعت برپایی نماز جماعت، قسمتی از اطراف کعبه بسته می‌شود و زائران امکان نزدیک شدن به کعبه را ندارند. بر همین اساس، زائران باید توجه داشته باشند برای جلوگیری از بحث و ناراحتی، در ساعاتی که این فضا بسته است، سعی در نزدیک شدن به کعبه را نداشته باشند.
سال گذشته چند نفر از زائران کشورمان به دلیل رعایت نکردن همین نکات توسط سعودی‌ها دستگیر و حتی زندانی شدند و با توجه به نبود روابط سیاسی با این کشور، یکی از حجاج کشورمان پس از سه ماه با میانجی‌گری کشور‌های دیگر آزاد شد. البته از هفته‌های گذشته روابط ایران و عربستان پس از حدود هشت سال برقرار شده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین