کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش کنعانی به بخشهایی از بیانیه نهایی اجلاس سران گروه هفت

ایسنا , 1 خرداد 1402 ساعت 11:21

حزب الله:
سخنگوی وزارت امور خارجه بخشهایی از بیانیه نهایی اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما - ژاپن - که حاوی اتهامات بی پایه و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم کرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ناصر کنعانی با رد اتهامات بی‌اساس علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: همانگونه که بارها تاکید کرده‌ایم، برنامه هسته‌ای ایران صرفا دارای اهداف صلح‌آمیز است و سلاح هسته‌ای به هیچ وجه در دکترین دفاعی ما جایی ندارد. بنابراین بیانیه گزینشی و ادعاهای موهوم مطرح شده از سوی دارندگان سلاح هسته‌ای عضو این گروه را قویا مردود می دانیم.
وی  فراخوان رهبران گروه هفت در دعوت از همه کشورها برای حمایت از اجرای قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت را بسیار عجیب و نشانه سیاستهای متناقض این کشورها دانست، زیرا آنها خود ناقض اصلی قطعنامه یاد شده و اعمال تحریم‌های غیرقانونی حداکثری علیه ملت ایران هستند.
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه برجام را اقدامی همراه با حسن نیت از سوی ایران برای رفع نگرانی‌های مصنوعی در خصوص برنامه هسته ای ایران و دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه دانست که متأسفانه با خروج غیرقانونی آمریکا از توافق و بی عملی طرف های اروپایی متعاقب خروج آمریکا، متحمل آسیب جدی شده است.
کنعانی با یادآوری پیشرفت رضایتخبش در اجرای توافقات میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و مصمم است همکاریها و تعاملات سازنده خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را در چارچوب ان پی تی و موافقتنامه پادمان ادامه دهد. همچنین از سایر کشورها انتظار دارد از سیاسی کاری و مداخله در تعاملات فنی ایران و آژانس از طریق فشار بر این نهاد بین‌المللی خودداری کنند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین استفاده سیاسی و ابزاری سران گروه هفت از موضوع حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران را بشدت محکوم کرد و افزود: این کشورها بجای طرح اتهامات بی اساس می‌بایست در قبال نقض سیستماتیک حقوق بشر ایرانیان داخل و خارج کشور و در میان آنها زنان و کودکان، از طریق اعمال و همراهی با تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی پاسخگو باشند.
کنعانی اضافه کرد: سوابق استعماری و خصمانه برخی کشورهای گروه هفت علیه مردم ایران و سایر ملتها، روشن تر از آن است که تحت پوشش الفاظ فریبنده پنهان شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری اظهار داشت: تأسف‌بار است که در حالیکه سیاستهای سلطه طلبانه برخی اعضای گروه هفت دهه‌هاست جهان و بویژه منطقه ما را با ناامنی و بی ثباتی مواجه ساخته، آنها با فرافکنی، جمهوری اسلامی ایران را که بیشترین سهم در ارتقاء ثبات در منطقه از جمله در مبارزه با تروریسم داشته، به ثبات زدایی متهم می کنند و این اتهام زنی را بر تفسیر انحرافی از قطعنامه های شورای امنیت که خود ناقضین اصلی آنها هستند، مبتنی می کنند.
کنعانی افزود: همانطور که بارها گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران هرگز در بحران اوکراین، پهپادی را در اختیار روسیه قرار نداده و کماکان و مصرانه بر حل و فصل سباسی این بحران تاکید دارد.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: امنیت دریانوردی در خلیج فارس همواره مرهون تلاشهای مستمر جمهوری اسلامی ایران بوده و لذا از اعضای گروه هفت می‌خواهیم تا به فعالیتهای مداخله جویانه و نا امن کننده در این آبراه مهم و سایر آبراههای منطقه پایان دهند.
کنعانی در پایان تاکید کرد:، متأسفانه برخی کشورها چه بصورت منفرد و چه در قالب گروهبندی های محدود مانند گروه هفت، در مقام مدعی با اتخاذ رویکردهای یکجانبه، چندجانبه گرایی را به چالش می کشند. لذا این گروه بار دیگر با صدور یک بیانیه یکجانبه و غیر مسئولانه، در صدد تحمیل رویکرد های غیرعادلانه و غیر منصفانه خود بر دیگران است.


کد مطلب: 310996

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/310996/واکنش-کنعانی-بخشهایی-بیانیه-نهایی-اجلاس-سران-گروه-هفت

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com