تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
plusresetminus
سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران گفت: با شرایط کنونی مربی ترکیه‌ای نمی‌تواند در سه ماه معجزه کند و ما باید در تیم ملی خانه تکانی کنیم.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۹۸۸
ایزد پناه: مربی ترکیه‌ای معجزه نمی‌کند/ تیم ملی بسکتبال خانه تکانی می‌خواهد
محمدمهدی ایزدپناه درباره تغییرات شکل گرفته در راس کادرفنی تیم ملی بسکتبال ایران توضیح داد: بنده اعتقاد دارم که مربیانی مثل ارمغانی و هاشمی نیروهای بسیار ارزنده بسکتبال کشور هستند و ما باید دقت نظر بیشتری در انتخاب‌ آن‌ها داشته باشیم. حداقل باید به این عزیزان یکی دو سال وقت بدهیم تا تفکرات خود را پیاده کنند.
او با اشاره به برکناری ارمغانی گفت: یا نباید او را می‌آوردید یا اینکه وقتی او را آوردید باید زمان می‌دادید. این اتفاق اصلا خوب نیست. همین الان که این مربی ترک (هاکان دمیر) را آورده‌اند و می‌گویند مربی خوبی است، در دو - سه ماه نمی‌شود از او انتظار معجره داشت. وضعیت ما مشخص است و تیم‌های هم‌گروه ما تیم‌های قدرتمندی در جهان هستند و صعود از این گروه کار بسیار دشواری است. فکر نمی‌کنم این مربی در جام جهانی خیلی توانمندتر از ارمغانی عمل کند،‌ چون زمان کمی دارد.
متاسفانه تفکری در بسکتبال ما ایجاد شده که بحث نسل طلایی و این حرف‌ها است که از نظر من درست نیست.
سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران ادامه داد: به هر حال با همه این صحبت‌ها، تصمیمی است که گرفته شده و باید آن را به فال نیک بگیریم. نکته مهم این است که ما با پیشکسوتان و بزرگان بسکتبال خود با احترام بیشتری برخورد کنیم و در انتخاب آن‌ها برای داشتن همکاری، دقت نظر به خرج دهیم.
او با انتقاد از تفکر نسل طلایی و نسل‌های غیر طلایی، اظهار کرد: متاسفانه تفکری در بسکتبال ما ایجاد شده که بحث نسل طلایی و این حرف‌ها است که از نظر من درست نیست. من خودم کاپیتان تیم ملی بوده‌ام، نفراتی چون حاتمی، هاشمی، ارمغانی، کسایی‌پور و ... بودند که در باشگاه‌های آسیا سوم شدیم و جزو ۴ تیم برتر آسیا بودیم. همین نسل بود که با دانش خود و تلاش زیاد نسل طلایی را ساختند.
ایزدپناه تاکید کرد: نباید خانواده بسکتبال را تفکیک کنیم چون همه ما یک خانواده هستیم. همه ما نسل طلایی هستیم و فکر می‌کنم کسی که سکان هدایت فدراسیون را در اختیار دارد باید از تمامی نسل‌های بسکتبال ایران استفاده کند. اینکه وصل به یک گروه خاص شود را نمی‌پسندم و این موضوع در خانواده بسکتبال شکاف ایجاد می‌کد.
با ترکیب فعلی تیم ملی نمی‌شود کاری از پیش برد. ما با تیم فعلی شاید معجزه باشد که از این گروه صعود کنیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا «هاکان دمیر»‌ از نظر فنی بار مثبتی برای بسکتبال ایران خواهد داشت؟ توضیح داد: من در زمان هاشمی و ارمغانی هم گفتم، به این مربی ترک هم می‌گویم که باید یک خانه تکانی بزرگ در بسکتبال انجام دهیم. باید سه بازیکن بزرگ خود را نگه داریم و ۹ بازیکن جوان را در کنار آن‌ها به تیم ملی دعوت کرده و با برنامه ریزی مناسب، تیم ملی را به روزهای اوج برگردانیم. ما جوانان ارزنده‌ای داریم. باید دو تیم ملی الف و ب داشته باشیم تا با یک برنامه‌ریزی ۳ تا ۵ ساله شرایط ایده‌ال را برای تیم ملی ایجاد کنیم.
ایزدپناه گفت: با ترکیب فعلی تیم ملی نمی‌شود کاری از پیش برد. ما با تیم فعلی شاید معجزه باشد که از این گروه صعود کنیم. باید دو تیم ملی جوان بسازیم. برنامه‌ریزی کنیم و مسابقات برون مرزی برویم تا بسکتبال ما به روزهای اوج برگردد. از نظر من این روزها بسکتبال ایران حال خوبی ندارد. 
کارشناس بسکتبال ایران ادامه داد: نباید فراموش کنیم که اگر استرالیا به ایران می‌آمد، ما در جام جهانی نبودیم و باید بدانیم به عنوان تیم چندم به جام جهانی رسیدیم. ما همیشه یک پای فینال آسیا بودیم و الان دیگر به صورت واقع گرایانه اینطور نیست. آیا امروز این توان را داریم که با قدرت به جام جهانی برسیم؟ قطعا نداریم. با این حال با برنامه‌ریزی خوب می‌شود بسکتبال را به روزهای اوج رساند.
در بسکتبال کشور سایز مناسبی داریم. می‌شود تیمی با سایز اروپایی داشته باشیم. جوانان را باور داشته باشیم چون آینده برای آن‌ها است.
بزرگترین نقد وارده به ارمغانی عدم شناخت او از بسکتبال ایران بود. آیا در زمان فعلی که چندین ماه با تیم ملی بود برکناری و آوردن مربی جدید درست بود؟ ایزدپناه در پاسخ به این سوال گفت: در انتخاب او باید دقت نظر بیشتری می‌کردیم. اگر می‌گوییم شناخت نداشتند، چرا انتخابش کردیم؟ حالا که انتخاب کردیم باید اجازه می‌دادیم ادامه دهد و این نظر من است. باید به ارمغانی فضای کار بیشتر می‌دادیم که تفکرات خود را پیاده کند. می‌شد یک مربی تمرین دهنده خوب خارجی بیاوریم تا کنار ارمغانی باشد. من به اینجور مهره سوزی اعتقاد ندارم. 
او در پایان صحبت‌ها گفت: جوانان ما نشان داده‌اند که پتانسیل بسیار بالایی دارند و در بسکتبال کشور سایز مناسبی داریم. می‌شود تیمی با سایز اروپایی داشته باشیم. جوانان را باور داشته باشیم چون آینده برای آن‌ها است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین