تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
plusresetminus
فیصل المقداد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی RT روز یکشنبه گفت که دمشق از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۹۸۳
سوریه: از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین حمایت می‌کنیم/ دیدار اسد و اردوغان مشروط است
 فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه ارتش روسیه پیروزی‌های بزرگی را محقق می‌کند، افزود: « بر حمایت خود از عملیات نظامی ویژه روسیه مجددا تاکید می‌کنیم».
وی افزود: آمریکا و کشورهای غربی کسانی بودند که اوضاع را تشدید کردند و در بسیاری از موارد دروغ می‌گفتند و همین امر باعث شد مسکو دست به این اقدام بزند و دمشق از آن حمایت می‌کند.
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که آنچه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رهبری این کشور در این زمینه انجام داده‌اند شایسته قدردانی و احترام است.
روابط با ترکیه
وزیر امور خارجه سوریه اعلام کرد که دمشق روابط خود را با ترکیه که اراضی در سوریه را اشغال کرده است عادی نخواهد کرد.
فیصل المقداد تایید کرد که دیدار اسد رئیس جمهوری اسد با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای به خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه بستگی دارد.
بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
این دیپلمات سوری با بیان اینکه احساساتی که در اجلاس سران کشورهای عربی در جده مشاهده کردند، احساسات دائمی و مستمر نسبت به مردم سوریه و رهبری این کشور است، گفت، همچنان احساس می‌کنند که کشورهای عربی رهبران و مردمی دارند که عشق را با یکدیگر رد و بدل می‌کنند. دمشق به اهداف ملت عرب متعهد است و بیش از همه به خاطر ملت عرب فداکاری می‌کند.
وی گفت: دیدار رئیس جمهوری سوریه و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در اجلاس سران کشورهای عربی در جده بسیار گرم بود و نشان دهنده روابط تاریخی است که پادشاهی عربستان و سوریه را در سطوح مختلف به هم پیوند داده است.
وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته اختلاف نظر و توافق داشتیم؛ اما روابط به حدی نرسید قطع شود و آنطور که  ولیعهد سعودی بیان کرد، این احساس وجود دارد که آینده امیدوارکننده است و روابط به حالت عادی بازگشته است.
وزیر سوری درباره دست دادن بین اسد و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر اظهار داشت: نباید به گذشته برگردیم، ما فرزندان حال هستیم و باید به آینده نگاه کنیم.
المقداد با اشاره به اینکه ممکن است مشاهدات و ارزیابی‌های متفاوتی از شرایط ملت عرب و روابط کشورهای عربی وجود داشته باشد، افزود: دمشق امیدوار است این ابر همچنان که در فضای عربی وجود دارد، کنار برود.
وی در این زمینه تاکید کرد که مسائل دیپلماتیک باید مدتی طول بکشد.
وی در خصوص دیدار با رئیس جمهوری مصر اشاره کرد که اسد و سیسی قبل از نشست سران کشورهای عربی و پس از زلزله سوریه صحبت کرده و توضیح دادند که تماس‌ها بین آنها ادامه دارد و قطع نشده است.
وزیر خارجه سوریه در این زمینه با اشاره به اینکه نمی‌توان تنها به تصاویر تلویزیونی و پخش اخبار بسنده کرد، تاکید کرد: در روابط دیپلماتیک بسیاری از امور گفته می‌شود و بسیاری ناگفته می‌ماند.
وزیر سوری گفت: اتحادیه عرب که در سال ۱۹۴۶ قبل از سازمان ملل متحد تأسیس شد، نیاز مبرمی به اصلاحاتی دارد که توسط رئیس جمهوری اسد پیشنهاد شده است.
المقداد تصریح کرد که سوریه گفته و تایید کرده است که قطعنامه ۲۲۵۴ را در مورد کشور اجرا خواهد کرد و این نشان می‌دهد که سوریه به دنبال راه حلی سیاسی است که به تروریسم و ​​تحریم‌های غرب پایان دهد.
بازگشت آوارگان سوری
وزیر خارجه در خصوص آوارگان سوری تاکید کرد: آنچه از سوی کشورهای برادر و دوست مطرح می‌شود که سوریه فرزندان خود را نپذیرفته است، من به آنها می‌گویم: «این صحبت‌های مباح ربطی به واقعیت ندارد» وی اشاره کرد، آنها چندین کنفرانس درباره بازگشت آوارگان به سوریه برگزار کردند.
وی افزود: "شرایط سوریه مناسب است... شهروند سوری برای بازگشت به وطن خود نیازی به کارت بازگشت ندارد."
المقداد برای پناهندگان سوری در لبنان، منطقه شمالی یا اردن پیامی فرستاد و به آنها گفت: "به کشور خود بازگردید... من تصمیمات و احکامی صادر کرده‌ام که تضمین کننده زندگی شماست... شما خوش آمدید و سوریه آماده پذیرایی از همه فرزندانش است."
حملات اسرائیل
المقداد با بیان اینکه دلایل بمباران سوریه توسط اسرائیل دروغ و توهم است، به تل‌آویو هشدار داد از اقدامات و جنایات تجاوزکارانه خود دست بکشد.
وی در این زمینه اظهار داشت که دمشق روی کشورهای عربی برای ایستادن در کنار سوریه در این زمینه حساب باز کرده است.
عادی سازی روابط بین عربستان و ایران
وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: دمشق از توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و ایران در پکن و تحت نظارت چین استقبال کرده و مجدداً استقبال می‌کند.
وی در این زمینه با تاکید بر اینکه کسانی که خواهان شر برای منطقه عربی هستند، آمریکا، اسرائیل و ابزار آنها در منطقه و خارج از کشور هستند، افزود: دمشق به دنبال روابط بیشتر کشورهای عربی با تهران است.
کپتاگون
المقداد درباره پرونده قاچاق کپتاگون و حمله اردن به جنوب سوریه گفت: زمانی که دولت سوریه ضعیف شد و جنگ علیه ارتش سوریه و نیروهای امنیتی که امنیت مرزها را تامین می‌کردند، ایجاد شد، از این خلأ به شکلی سوءاستفاده شد. به نحوی که افراد ضعیف النفس از این خلأ برای قاچاق این چیزها بهره بردند.
وی با تاکید بر اینکه دولت سوریه قاچاق کپتاگون را تسهیل نمی‌کند، تاکید کرد که این بزرگترین خطر برای مردم سوریه است.
وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه کشورش از این مشکل رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: در نشست‌های امان با تشکیل کمیته سوری-عراقی و کمیته سوری-اردنی برای همکاری جهت رفع این پدیده موافقت شد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین