تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
plusresetminus
حزب الله: نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان درباره شرایط اهدای بافت و نسوج از کسانی که به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند توضیح داد و گفت: کافی است هر فردی که فوت می‌کند و خانواده تصمیم به اهدای نسوج می‌گیرند بیمارستان یا اورژانس را از نیت خود آگاه کند.
۰
کد مطلب : ۳۱۰۹۷۴
شرایط اهدای بافت و نسوج از کسانی که به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند، چیست؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر امید قبادی  درخصوص اهدای بافت و نسوج از افرادی که به مرگ عادی از دنیا رفته‌اند، توضیح داد: هر فرد مرگ مغزی یا مرگ قلبی می‌تواند یک تا ۵۳ نسج خود شامل قرنیه‌ها، تاندون و... را اهدا کند. ممکن است برخی فکر کنند این کار به معنای مثله شدن بدن فرد فوت شده، است؛ درحالی که در برداشت اعضای قابل پیوند تنها یک برش جراحی انجام می‌شود.
وی توضیح داد: این کار مانند این است که فردی عمل قلب باز انجام دهد که خیلی دقیق کالبد ترمیم می‌شود و بدون تغییر شکل در اختیار خانواده قرار می‌گیرد. درمورد نسوج هم به همین صورت است؛ یعنی اگر قرار است نسجی برداشته شود یک برش در آن قسمت زده می‌شود و به جای آن پروتز مخصوص هم عرض و هم اندازه نسج برداشته شده، جایگذاری می‌شود و بازهم کالبد بدون تغییر شکل در اختیار خانواده قرار می‌گیرد.

اهدای نسج و نجات معلولیت

وی با تاکید بر اینکه اهدای نسج باعث نجات معلولیت می‌شود، تصریح کرد: فردی که نیازمند نسوج است ممکن است سالیان طولانی فلج روی تخت بماند درحالی که با یک پیوند تاندون مشکلش برطرف می‌شود؛ یا اینکه سالها با بدشکلی در هر نقطه‌ای از بدنش مواجه است درحالی که با یک پیوند پوست این موضوع برطرف می‌شود. در نتیجه به نظر می‌رسد برای ایجاد زندگی راحت‌تر پیوند نسوج ارزش بالایی دارد.

پیوند نسوج محدودیت زمانی ندارد

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، تاکید کرد: وقتی اعضا از بدن فرد مرگ مغزی شده خارج می‌شود تنها یک زمان محدود می‌تواند خارج از بدن باشد؛ مثلا قلب و ریه را در شرایط خاص می‌توان ۴ تا ۶ ساعت و کبد، روده کوچک و لوزالمعده را ۱۰ تا ۱۸ ساعت و کلیه را ۲۴ تا ۳۶ ساعت بیرون از بدن نگه داشت و اگر بیش از این بگذرد دیگر قابل پیوند نیستند اما در مورد نسوج این محدودیت زمانی وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:

۲۵ هزار نفر در لیست پیوند عضو در کشور/ سالی ۷۰۰۰ عضو سالم زیر خاک می‌رود


وی افزود: زمانی که نسج از بدن خارج می‌شود در بانک نسوج فرآوری می‌شود؛ یعنی اول سلول‌های آن به شکل کامل کشته می‌شود و آن را به محصولات مختلف تبدیل می‌کنند و ۵ تا ۱۰ سال می‌توانند در بانک نسوج نگهداری کنند.
وی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: فردی که یک توده استخوانی در فک خود دارد و توده را خارج می‌کند دچار افتادگی فک می‌شود و باید با سیمان استخوانی، جایگزین فک اصلی برایش فک را ترمیم کنیم. هر یک گرم سیمان استخوانی که از خارج از کشور وارد می‌شود قیمت به شدت بالایی دارد و برای هر توده کوچک فک به ۳۰ گرم سیمان استخوانی لازم است.

ارزبری بالای واردات مواد مورد نیاز پیوند نسوج

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه اهدای نسوج در ایران آن طور که باید در بین مردم رایج نیست، یک _ هشتم مواد مورد نیاز برای پیوند نسوج در ایران تولید می‌شود و هفت _ هشتم دیگر باید از خارج از کشور وارد شود که ارز بری بالایی دارد. هرچه که رضایت به اهدای نسوج افزایش یابد تولیدات داخلی ما بیشتر می‌شود و میزان نیاز کشور را از تولیدات داخلی فراهم می‌کنیم و دیگر می‌توان گفت مبالغ برای گیرنده نسج هم بسیار کاهش می‌یابد.

نحوه اعلام رضایت برای برداشت بافت و نسوج

او در خصوص روند اعلام رضایت افراد برای اهدای نسوج فرد فوت شده،‌ توضیح داد: الان مسئولیت عمده برداشت نسوج با دو مرکز است؛ اول واحدهای اهدای عضو و دوم اتاق‌های تشریح سازمان پزشکی قانونی که در نتیجه کافی است هر فردی که فوت می‌کند و خانواده تصمیم به اهدای نسوج می‌گیرند بیمارستان یا اورژانس را از نیت خود آگاه کند تا آنها با پزشکی قانونی تماس بگیرند و بلافاصله فرد به پزشکی قانونی اعزام شده و پس از برداشت نسوج برای خاکسپاری کالبدش تحویل خانواده داده شود.

زمان طلایی اهدای نسوج

وی در پاسخ به این سوال که زمان طلایی اهدای نسوج چه مدت است؟، بیان کرد: هر فردی که فوت می‌کند اگر در کمتر از ۶ ساعت به سردخانه منتقل شود تا ۴۸ ساعت می‌شود نسوج و تا ۲۴ ساعت قرنیه چشمش را اهدا کرد اما اگر در سردخانه قرار نگیرد تا ۲۴ ساعت امکان اهدای نسوج و تا ۱۲ ساعت امکان اهدای قرنیه وجود دارد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین